Directed study as a teaching strategy in nursing education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524 |
Resumo: | This is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process. |
id |
USP-24_b925c48f047e4c29e0d14a4ea7d151b2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/41524 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Directed study as a teaching strategy in nursing educationEl estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional en enfermeríaO estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional em enfermagemEducação em enfermagemEnsino^i1^smétoEducação profissionalizanteEducación en enfermeríaEnseñanza^i3^smétoEducación profesionalizanteNursing educationTeaching^i2^smethEducationprofessionalThis is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process.Estudio exploratorio-descriptivo que tuvo como objetivo evaluar el estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional. Para la recolección de los datos, fue aplicado un cuestionario a 14 alumnos del curso de una misma promoción de Técnicos de Enfermería. Las respuestas fueron analizadas según Bardin. El concepto atribuido a la estrategia fue bueno en el 86%. Fueron identificadas 83 unidades semánticas en el análisis de las respuestas, categorizadas en: ventajas (53%); no "malo" (16%); dificultades (7%); sentimientos (12%) y sugerencias (12%). Además de eso los sujetos evaluaron como propósitos didácticos pedagógicos del estudio dirigido, permitir desarrollar temas de interés del alumno, estimular el placer para estudiar e incentivar al alumno a ser sujeto de su aprendizaje. Las autoras consideran que el estudio dirigido es una buena estrategia de enseñanza, que posee peculiaridades que exigen habilidad y competencia de los docentes y discentes para la obtención de resultados satisfactorios en el proceso enseñaza/aprendizaje.Estudo exploratório-descritivo, objetivou avaliar o estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário a 14 alunos de um curso de uma mesma turma de Técnico de Enfermagem. As respostas foram analisadas segundo Bardin. O conceito atribuído à estratégia foi bom 86%. Foram identificadas 83 unidades semânticas na análise das respostas, categorizadas em: vantagens (53%); não "legal" (16%); dificuldades (7%); sentimentos (12%) e sugestões (12%). Além disso, os sujeitos avaliaram como propósitos didático pedagógicos do estudo dirigido permitir desenvolver temas de interesse do aluno; estimular o prazer em estudar e incentivar o aluno a ser o sujeito de seu aprendizado. As autoras consideram que o estudo dirigido é uma boa estratégia de ensino, possuindo peculiaridades que exigem habilidade e competência dos docentes e discentes para a obtenção de resultados satisfatórios no processo ensino/aprendizado.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4152410.1590/S0080-62342006000200003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 160-169Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 160-169Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 160-1691980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524/45120http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOkane, Eliana Suemi HandaTakahashi, Regina Toshie2012-08-31T20:53:19Zoai:revistas.usp.br:article/41524Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:53:19Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Directed study as a teaching strategy in nursing education El estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional en enfermería O estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional em enfermagem |
title |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
spellingShingle |
Directed study as a teaching strategy in nursing education Okane, Eliana Suemi Handa Educação em enfermagem Ensino^i1^sméto Educação profissionalizante Educación en enfermería Enseñanza^i3^sméto Educación profesionalizante Nursing education Teaching^i2^smeth Education professional |
title_short |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
title_full |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
title_fullStr |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
title_full_unstemmed |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
title_sort |
Directed study as a teaching strategy in nursing education |
author |
Okane, Eliana Suemi Handa |
author_facet |
Okane, Eliana Suemi Handa Takahashi, Regina Toshie |
author_role |
author |
author2 |
Takahashi, Regina Toshie |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Okane, Eliana Suemi Handa Takahashi, Regina Toshie |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em enfermagem Ensino^i1^sméto Educação profissionalizante Educación en enfermería Enseñanza^i3^sméto Educación profesionalizante Nursing education Teaching^i2^smeth Education professional |
topic |
Educação em enfermagem Ensino^i1^sméto Educação profissionalizante Educación en enfermería Enseñanza^i3^sméto Educación profesionalizante Nursing education Teaching^i2^smeth Education professional |
description |
This is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524 10.1590/S0080-62342006000200003 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342006000200003 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524/45120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 160-169 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 160-169 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 160-169 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221732817076224 |