Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Wagner dos
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Oliveira, Aline Vieira, Ferreira Neto, Amarílio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936
Resumo: This study aims to analyze and give visibility to the places/spaces identified by the physical education teachers of the Superintendence of Carapina, in the state education network of Espirito Santo, as being significant to their formation process. It uses the narrative research as the theoretical and methodological framework, using the autobiographical narratives of six teachers as the source, in a shared practice of research and dialogue with these teachers. The study analysis indicates diverse movements - sometimes single, sometimes collectives - of practiced formative spaces. This analysis expands the understanding of continuing training to beyond of the established moments, comprising the other places of training as much as the self-formative fields identified by the teachers as significant to their formation. It points out the need to think about changes in the education policies focused the valorization of investigative and training activities that have the pedagogical practices as the beginning and end.
id USP-35_b4e649e91f3cba3858512e0f36ccd349
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/122936
network_acronym_str USP-35
network_name_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository_id_str
spelling Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos Continued formation in school-level Physical Education: from established initiatives to in-between formative spaces This study aims to analyze and give visibility to the places/spaces identified by the physical education teachers of the Superintendence of Carapina, in the state education network of Espirito Santo, as being significant to their formation process. It uses the narrative research as the theoretical and methodological framework, using the autobiographical narratives of six teachers as the source, in a shared practice of research and dialogue with these teachers. The study analysis indicates diverse movements - sometimes single, sometimes collectives - of practiced formative spaces. This analysis expands the understanding of continuing training to beyond of the established moments, comprising the other places of training as much as the self-formative fields identified by the teachers as significant to their formation. It points out the need to think about changes in the education policies focused the valorization of investigative and training activities that have the pedagogical practices as the beginning and end. Este estudo objetiva analisar e dar visibilidade aos lugares/espaços identificados pelos professores de Educação Física da Superintendência de Carapina, na Rede Estadual de Ensino do Espírito Santo, como significativos para sua formação. Usa como referencial teórico-metodológico a pesquisa narrativa, utilizando como fontes as narrativas (auto)biográficas de seis professores, em uma prática compartilhada de pesquisa no diálogo com docentes. A análise do estudo sinaliza movimentos diversificados, ora singulares, ora coletivos, de espaços formativos praticados. Esta análise amplia o entendimento de formação continuada para além de momentos instituídos, compreendendo tanto os entrelugares de formação, como os espaços autoformativos indicados pelos professores como significativos à sua formação. Aponta a necessidade de pensar mudanças em políticas de formação focada na valorização de ações investigativo-formativas que tenham como ponto de partida e chegada as práticas pedagógicas. Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte2016-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/12293610.1590/1807-55092016000300647Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 3 (2016); 647-659Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 3 (2016); 647-659Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 3 (2016); 647-6591981-46901807-5509reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936/119332https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936/119333Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporteinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wagner dosOliveira, Aline VieiraFerreira Neto, Amarílio2016-11-16T18:41:12Zoai:revistas.usp.br:article/122936Revistahttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_serial&pid=1807-5509&lng=pt&nrm=isoPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||reveefe@usp.br1981-46901807-5509opendoar:2016-11-16T18:41:12Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
Continued formation in school-level Physical Education: from established initiatives to in-between formative spaces
title Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
spellingShingle Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
Santos, Wagner dos
title_short Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
title_full Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
title_fullStr Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
title_full_unstemmed Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
title_sort Formação continuada em Educação Física na educação básica: da experiência com o instituído aos entrelugares formativos
author Santos, Wagner dos
author_facet Santos, Wagner dos
Oliveira, Aline Vieira
Ferreira Neto, Amarílio
author_role author
author2 Oliveira, Aline Vieira
Ferreira Neto, Amarílio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Wagner dos
Oliveira, Aline Vieira
Ferreira Neto, Amarílio
description This study aims to analyze and give visibility to the places/spaces identified by the physical education teachers of the Superintendence of Carapina, in the state education network of Espirito Santo, as being significant to their formation process. It uses the narrative research as the theoretical and methodological framework, using the autobiographical narratives of six teachers as the source, in a shared practice of research and dialogue with these teachers. The study analysis indicates diverse movements - sometimes single, sometimes collectives - of practiced formative spaces. This analysis expands the understanding of continuing training to beyond of the established moments, comprising the other places of training as much as the self-formative fields identified by the teachers as significant to their formation. It points out the need to think about changes in the education policies focused the valorization of investigative and training activities that have the pedagogical practices as the beginning and end.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936
10.1590/1807-55092016000300647
url https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936
identifier_str_mv 10.1590/1807-55092016000300647
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936/119332
https://www.revistas.usp.br/rbefe/article/view/122936/119333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de Educação Física e Esporte
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Educação Física e Esporte
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian journal of physical education and sport; Vol. 30 No. 3 (2016); 647-659
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; Vol. 30 Núm. 3 (2016); 647-659
Revista Brasileira de Educação Física e Esporte; v. 30 n. 3 (2016); 647-659
1981-4690
1807-5509
reponame:Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
collection Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Física e Esporte (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||reveefe@usp.br
_version_ 1748936824545345536