Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Anais do Museu Paulista (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/189742 |
Resumo: | This article analyzes the film Metrópole de Anchieta (1952), from the director and critic B. J. Duarte, produced in the context of the preparations for the celebration of the 4th Centenary of the City of São Paulo. The film tells the story of the city, based on the historical narrative produced in São Paulo in the first half of the 20th century and on the visual discourse of the Museu Paulista, curated by Sérgio Buarque de Holanda at that time, who was also the historical consultant of the production. This article seeks to understand how the film dialogues with traditional historiography, history painting and the museographic discourse of the Museu Paulista itself. The film takes part in the historical culture (as conceptualised by Rüsen) built from multiple layers of representations, with which the visual culture collaborated to praise the “progress” in line with the Paulista regionalism. |
id |
USP-37_671168e6de8406efb4bb47d379427ad1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/189742 |
network_acronym_str |
USP-37 |
network_name_str |
Anais do Museu Paulista (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. DuarteImages of progress: cinema, history painting and the historiography in the visual narrative of the film Metrópole de Anchieta (1952), by B. J. DuarteMetrópole de Anchieta (1952)4th Centenary of the City of São PauloMuseu PaulistaB. J. DuarteHistorical cultureMetrópole de Anchieta (1952)IV Centenário da Cidade de São PauloMuseu PaulistaB. J. DuarteCultura históricaThis article analyzes the film Metrópole de Anchieta (1952), from the director and critic B. J. Duarte, produced in the context of the preparations for the celebration of the 4th Centenary of the City of São Paulo. The film tells the story of the city, based on the historical narrative produced in São Paulo in the first half of the 20th century and on the visual discourse of the Museu Paulista, curated by Sérgio Buarque de Holanda at that time, who was also the historical consultant of the production. This article seeks to understand how the film dialogues with traditional historiography, history painting and the museographic discourse of the Museu Paulista itself. The film takes part in the historical culture (as conceptualised by Rüsen) built from multiple layers of representations, with which the visual culture collaborated to praise the “progress” in line with the Paulista regionalism.Este artigo analisa o filme Metrópole de Anchieta (1952), do diretor e crítico de cinema B. J. Duarte, produzido no contexto dos preparativos para as comemorações do IV Centenário da Cidade de São Paulo. O filme narra a história da cidade, apoiando-se na narrativa histórica produzida em São Paulo na primeira metade do século XX e no discurso visual do Museu Paulista, à época dirigido por Sérgio Buarque de Holanda, que também havia assumido a consultoria histórica da produção. Buscou-se compreender de que maneira o filme dialoga com a historiografia tradicional, a pintura de história e o próprio discurso museográfico do Museu Paulista. O filme faz parte de cultura histórica (conceito de Rüsen) construída a partir de múltiplas camadas de representações para a qual a cultura visual colaborou para exaltar o “progresso” em linha com o regionalismo paulista.Universidade de São Paulo. Museu Paulista2022-03-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/18974210.1590/1982-02672021v30e2Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 30 (2022); 1-331982-02670101-4714reponame:Anais do Museu Paulista (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/189742/180696Copyright (c) 2022 Alberto Luiz Schneider, Márcia Juliana Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchneider, Alberto Luiz Santos, Márcia Juliana 2022-12-14T14:25:20ZRevistahttp://anais.mp.usp.br/PUB |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte Images of progress: cinema, history painting and the historiography in the visual narrative of the film Metrópole de Anchieta (1952), by B. J. Duarte |
title |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
spellingShingle |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte Schneider, Alberto Luiz Metrópole de Anchieta (1952) 4th Centenary of the City of São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Historical culture Metrópole de Anchieta (1952) IV Centenário da Cidade de São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Cultura histórica |
title_short |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
title_full |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
title_fullStr |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
title_full_unstemmed |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
title_sort |
Imagens do progresso: cinema, pintura de história e historiografia na narrativa visual do filme Metrópole de Anchieta (1952), de B. J. Duarte |
author |
Schneider, Alberto Luiz |
author_facet |
Schneider, Alberto Luiz Santos, Márcia Juliana |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Márcia Juliana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider, Alberto Luiz Santos, Márcia Juliana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metrópole de Anchieta (1952) 4th Centenary of the City of São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Historical culture Metrópole de Anchieta (1952) IV Centenário da Cidade de São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Cultura histórica |
topic |
Metrópole de Anchieta (1952) 4th Centenary of the City of São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Historical culture Metrópole de Anchieta (1952) IV Centenário da Cidade de São Paulo Museu Paulista B. J. Duarte Cultura histórica |
description |
This article analyzes the film Metrópole de Anchieta (1952), from the director and critic B. J. Duarte, produced in the context of the preparations for the celebration of the 4th Centenary of the City of São Paulo. The film tells the story of the city, based on the historical narrative produced in São Paulo in the first half of the 20th century and on the visual discourse of the Museu Paulista, curated by Sérgio Buarque de Holanda at that time, who was also the historical consultant of the production. This article seeks to understand how the film dialogues with traditional historiography, history painting and the museographic discourse of the Museu Paulista itself. The film takes part in the historical culture (as conceptualised by Rüsen) built from multiple layers of representations, with which the visual culture collaborated to praise the “progress” in line with the Paulista regionalism. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/189742 10.1590/1982-02672021v30e2 |
url |
https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/189742 |
identifier_str_mv |
10.1590/1982-02672021v30e2 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/189742/180696 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alberto Luiz Schneider, Márcia Juliana Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alberto Luiz Schneider, Márcia Juliana Santos http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Museu Paulista |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Museu Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Anais do Museu Paulista: História e Cultura Material; v. 30 (2022); 1-33 1982-0267 0101-4714 reponame:Anais do Museu Paulista (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Anais do Museu Paulista (Online) |
collection |
Anais do Museu Paulista (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1776935946596384768 |