Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Natali Machado Pena
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lourenço, Priscila Barros, Costa, Elson Ferreira, Oliveira, Luísa Sousa Monteiro, Cruz, Dalízia Amaral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/160076
Resumo: The purpose of this study was to verify the relationship between the characteristics of play and the neuropsychomotor development of children at Early Childhood School. It is a research with a longitudinal, descriptiveexploratory, observational and quantitative approach. Twenty-three children, both boys and girls, aged between 3 and 4 years, of a UEI of Belém-PA, participated in 2017. The Play Observation Protocol (POB) was used to record the characteristics of children’s play in school, and the Denver II Test was used to evaluate neuropsychomotor development. The study revealed that 56.5% of the children had a suspecteddevelopmental delay. The play variables that had a statistically significant association with the suspected delay in DNPM from the Mann-Whitney U test were: group interaction (p=0.04), play proposed by the subject (p = 0.03) and no prank-exploration (p=0.02). It is considered that this research can contribute to the early identification of deviations in the development of children in the school context.
id USP-43_31710c9335ed1ab17cf5bc9d61386d02
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/160076
network_acronym_str USP-43
network_name_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository_id_str
spelling Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten schoolDesenvolvimento neuropsicomotor e o brincar de crianças em uma unidade de educação infantilDesenvolvimento infantilJogos e brinquedosEducação infantilChild developmentPlay and playthingsChild rearingThe purpose of this study was to verify the relationship between the characteristics of play and the neuropsychomotor development of children at Early Childhood School. It is a research with a longitudinal, descriptiveexploratory, observational and quantitative approach. Twenty-three children, both boys and girls, aged between 3 and 4 years, of a UEI of Belém-PA, participated in 2017. The Play Observation Protocol (POB) was used to record the characteristics of children’s play in school, and the Denver II Test was used to evaluate neuropsychomotor development. The study revealed that 56.5% of the children had a suspecteddevelopmental delay. The play variables that had a statistically significant association with the suspected delay in DNPM from the Mann-Whitney U test were: group interaction (p=0.04), play proposed by the subject (p = 0.03) and no prank-exploration (p=0.02). It is considered that this research can contribute to the early identification of deviations in the development of children in the school context.Este estudo teve como objetivo verificar a relação entre as características do brincar e o desenvolvimento neuropsicomotor de crianças de uma Unidade de Educação Infantil (UEI). Trata-se de uma pesquisa com delineamento longitudinal, de caráter descritivoexploratório, observacional e com abordagem quantitativa dos dados. Participaram 23 crianças, de ambos os sexos, com idade entre 3 e 4 anos, matriculadas em uma UEI do município de Belém-PA, em 2017. Para registro das características do brincar das crianças na escola foi utilizado o Protocolo de Observação do Brincar (POB) e para avaliação do desenvolvimento neuropsicomotor usou-se o Teste de Denver II. O estudo revelou que 56,5% das crianças apresentaram o resultado suspeita de atraso no desenvolvimento. As variáveis do brincar que tiveram associação estatisticamente significativa com a suspeita de atraso no DNPM, a partir do Teste U de Mann-Whitney foram: interação em grupo (p=0,04), brincadeira proposta pelo objeto (p=0,03) e não brincadeira-exploração (p=0,02). Considera-se que esta pesquisa possa contribuir para a identificação precoce de desvios no desenvolvimento de crianças no contexto escolar.Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/16007610.11606/issn.2238-6149.v30i2p116-123Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 30 Núm. 2 (2019); 116-123Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 30 No. 2 (2019); 116-123Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 30 n. 2 (2019); 116-1232238-61491415-9104reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinstname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/rto/article/view/160076/163047Copyright (c) 2019 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Natali Machado PenaLourenço, Priscila BarrosCosta, Elson FerreiraOliveira, Luísa Sousa MonteiroCruz, Dalízia Amaral2020-09-11T04:56:49Zoai:revistas.usp.br:article/160076Revistahttp://www.revistas.usp.br/rtoPUBhttps://www.revistas.usp.br/rto/oai||revto@usp.br2238-61491415-9104opendoar:2020-09-11T04:56:49Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
Desenvolvimento neuropsicomotor e o brincar de crianças em uma unidade de educação infantil
title Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
spellingShingle Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
Teixeira, Natali Machado Pena
Desenvolvimento infantil
Jogos e brinquedos
Educação infantil
Child development
Play and playthings
Child rearing
title_short Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
title_full Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
title_fullStr Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
title_full_unstemmed Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
title_sort Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school
author Teixeira, Natali Machado Pena
author_facet Teixeira, Natali Machado Pena
Lourenço, Priscila Barros
Costa, Elson Ferreira
Oliveira, Luísa Sousa Monteiro
Cruz, Dalízia Amaral
author_role author
author2 Lourenço, Priscila Barros
Costa, Elson Ferreira
Oliveira, Luísa Sousa Monteiro
Cruz, Dalízia Amaral
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Natali Machado Pena
Lourenço, Priscila Barros
Costa, Elson Ferreira
Oliveira, Luísa Sousa Monteiro
Cruz, Dalízia Amaral
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento infantil
Jogos e brinquedos
Educação infantil
Child development
Play and playthings
Child rearing
topic Desenvolvimento infantil
Jogos e brinquedos
Educação infantil
Child development
Play and playthings
Child rearing
description The purpose of this study was to verify the relationship between the characteristics of play and the neuropsychomotor development of children at Early Childhood School. It is a research with a longitudinal, descriptiveexploratory, observational and quantitative approach. Twenty-three children, both boys and girls, aged between 3 and 4 years, of a UEI of Belém-PA, participated in 2017. The Play Observation Protocol (POB) was used to record the characteristics of children’s play in school, and the Denver II Test was used to evaluate neuropsychomotor development. The study revealed that 56.5% of the children had a suspecteddevelopmental delay. The play variables that had a statistically significant association with the suspected delay in DNPM from the Mann-Whitney U test were: group interaction (p=0.04), play proposed by the subject (p = 0.03) and no prank-exploration (p=0.02). It is considered that this research can contribute to the early identification of deviations in the development of children in the school context.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/160076
10.11606/issn.2238-6149.v30i2p116-123
url https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/160076
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-6149.v30i2p116-123
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/160076/163047
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 30 Núm. 2 (2019); 116-123
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; Vol. 30 No. 2 (2019); 116-123
Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo; v. 30 n. 2 (2019); 116-123
2238-6149
1415-9104
reponame:Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
collection Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo
repository.name.fl_str_mv Revista de Terapia Ocupacional da Universidade de São Paulo - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||revto@usp.br
_version_ 1798042671396159488