Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79867 |
Resumo: | This research concerns the analysis of the teaching practices, with the double didactic reference and the psychoanalysis. The concept of relationship in the event allows to report the sense which awards a teacher specialized in what she lives in a class in Therapeutic, Educational And Educational Institute (ITEP) in France. Didactic conversion, supposed subject to know, impossible to support are three dimensions which structure the relationship in the event, in this space-time with the pupils the major stake in which is the transmission of the knowledge. The case study shows how, in a always singular way, a subject confronts its desire of transmission with the event of the teaching. |
id |
USP-67_5f16fa01793c78af254966fabf8d018b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/79867 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor Teaching in specialized establishment: relationship in the event and the subjective position of the teacher Enseñar en establecimiento especializado: relación a prueba y la posición subjetiva del professor This research concerns the analysis of the teaching practices, with the double didactic reference and the psychoanalysis. The concept of relationship in the event allows to report the sense which awards a teacher specialized in what she lives in a class in Therapeutic, Educational And Educational Institute (ITEP) in France. Didactic conversion, supposed subject to know, impossible to support are three dimensions which structure the relationship in the event, in this space-time with the pupils the major stake in which is the transmission of the knowledge. The case study shows how, in a always singular way, a subject confronts its desire of transmission with the event of the teaching. Esta investigación radica en el análisis de las prácticas de enseñanza, con la doble referencia: en didáctica y en psicanálisis. El concepto de «relación a prueba» permite dar cuenta del significado que atribuye una profesora especializada en cuanto a su experiencia con un grupo de Instituto Terapeutico, Educativo y Pedagogico (ITEP) en Francia. Aplicación didáctica, sujeto con supuestos conocimientos, imposible de soportar son las tres dimensiones que estructuran la relación a prueba, en este espacio-tiempo con los alumnos cuyo desafío mayor es la transmisión del saber. El estudio de caso revela cómo, de manera siempre singular, un sujeto confronta su deseo de transmisión con la práctica en la enseñanza. Esta pesquisa envolve a análise das práticas de ensino com uma dupla referência: à didática e à Psicanálise. O conceito de "relação com a prova" (rapport à l'épreuve) permite explicar o significado atribuído por uma professora especializada à sua experiência com um grupo do Instituto Terapêutico, Educacional e Pedagógico (ITEP) na França. Aplicação didática, sujeito suposto saber, impossível de suportar são as três dimensões que estruturam a relação com a prova nesse espaço-tempo com os alunos, cujo maior desafio é a transmissão do saber. O estudo de caso mostra como, de uma forma sempre singular, um sujeito confronta o seu desejo de transmissão com a prática de ensino. Universidade de São Paulo2013-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/7986710.11606/issn.1981-1624.v18i3p559-573Estilos da Clinica; v. 18 n. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-5731981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79867/83824Savournin, Florenceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:58:49Zoai:revistas.usp.br:article/79867Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:58:49Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor Teaching in specialized establishment: relationship in the event and the subjective position of the teacher Enseñar en establecimiento especializado: relación a prueba y la posición subjetiva del professor |
title |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
spellingShingle |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor Savournin, Florence |
title_short |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
title_full |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
title_fullStr |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
title_full_unstemmed |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
title_sort |
Ensinar em estabelecimento especializado: relação com a prova e posição subjetiva do professor |
author |
Savournin, Florence |
author_facet |
Savournin, Florence |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Savournin, Florence |
description |
This research concerns the analysis of the teaching practices, with the double didactic reference and the psychoanalysis. The concept of relationship in the event allows to report the sense which awards a teacher specialized in what she lives in a class in Therapeutic, Educational And Educational Institute (ITEP) in France. Didactic conversion, supposed subject to know, impossible to support are three dimensions which structure the relationship in the event, in this space-time with the pupils the major stake in which is the transmission of the knowledge. The case study shows how, in a always singular way, a subject confronts its desire of transmission with the event of the teaching. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79867 10.11606/issn.1981-1624.v18i3p559-573 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79867 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v18i3p559-573 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/79867/83824 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 18 n. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 18 ##issue.no## 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 18 N. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 18 No. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 18 No 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 18 Núm. 3 (2013): Dossiê: Adolescência na clínica e na escola; 559-573 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067495128956928 |