Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hendler, Vanessa Magnus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ruiz, Eliziane Nicolodi Francescato, Oliveira, Luciana Dias de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Saúde e Sociedade (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/220354
Resumo: This work seeks to understand the challenges that permeate the ongoing process of inserting sociobiodiversity foods into school meals, in the municipality of Mostardas, Rio Grande do Sul, and to analyze the possible results of this movement in loco. Regarding the methodological course, due to the covid-19 pandemic context, interviews were carried out by phone call and/or by the WhatsApp© application with actors who were somehow involved with the process of inclusion of sociobiodiversity foods in the National School Feeding Program, such as nutritionists, the school community, local entities, family farmers, and researchers. Thus, a qualitative approach was used, both for the generation of empirical material and for data analysis. Regarding the results, challenges related to the production, consumption, and supply plan were identified. And yet, in the scope of public policies, obstacles related to access to certain federal programs, bureaucracy of processes, and lack of initiatives on the part of the local government were found. Regarding the possible developments of the movement in question, the participants expressed repercussions on health, food quality, the environment, and the local economy, which would positively impact Food and Nutrition Sovereignty and Security.
id USP-6_6804416ee9af9a023a3aba171e919241
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/220354
network_acronym_str USP-6
network_name_str Saúde e Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RSSociobiodiversity in School Meals: the challenges and potentialities of a field in construction in the municipality of Mostardas-RSAlimentação EscolarSociobiodiversidadeAgricultura FamiliarSegurança Alimentar e NutricionalSchool MealsSociobiodiversityFamily FarmingFood and Nutrition SecurityThis work seeks to understand the challenges that permeate the ongoing process of inserting sociobiodiversity foods into school meals, in the municipality of Mostardas, Rio Grande do Sul, and to analyze the possible results of this movement in loco. Regarding the methodological course, due to the covid-19 pandemic context, interviews were carried out by phone call and/or by the WhatsApp© application with actors who were somehow involved with the process of inclusion of sociobiodiversity foods in the National School Feeding Program, such as nutritionists, the school community, local entities, family farmers, and researchers. Thus, a qualitative approach was used, both for the generation of empirical material and for data analysis. Regarding the results, challenges related to the production, consumption, and supply plan were identified. And yet, in the scope of public policies, obstacles related to access to certain federal programs, bureaucracy of processes, and lack of initiatives on the part of the local government were found. Regarding the possible developments of the movement in question, the participants expressed repercussions on health, food quality, the environment, and the local economy, which would positively impact Food and Nutrition Sovereignty and Security.Este trabalho busca apreender os desafios que perpassam o processo, em curso, de inserção de alimentos da sociobiodiversidade na alimentação escolar, no município de Mostardas, no Rio Grande do Sul, bem como analisar os possíveis resultados desse movimento in loco. A respeito do percurso metodológico, em decorrência do contexto pandêmico de covid-19, foram realizadas entrevistas por telefone e/ou pelo aplicativo WhatsApp© com atores que tivessem, de algum modo, envolvimento no processo de inclusão de alimentos da sociobiodiversidade no Programa Nacional de Alimentação Escolar, como nutricionistas, comunidade escolar, entidades locais, agricultores(as) familiares e pesquisadores(as). Assim, recorreu-se à abordagem qualitativa, tanto para a geração do material empírico quanto para a análise dos dados. Acerca dos resultados, foram identificados desafios relacionados ao plano da produção, do consumo e do abastecimento. E, ainda, no âmbito das políticas públicas, foram constatados entraves relacionados ao acesso a determinados programas federais, burocracia dos processos e falta de iniciativas por parte do poder público local. Com relação aos possíveis desdobramentos do movimento em questão, os participantes manifestaram repercussões sobre a saúde, a qualidade da alimentação, o meio ambiente e a economia local, o que impactaria positivamente sobre a Soberania e a Segurança Alimentar e Nutricional.Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/22035410.1590/S0104-12902023220289ptSaúde e Sociedade; v. 32 n. 3 (2023); e220289ptSaúde e Sociedade; Vol. 32 No. 3 (2023); e220289ptSaúde e Sociedade; Vol. 32 Núm. 3 (2023); e220289pt1984-04700104-1290reponame:Saúde e Sociedade (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/220354/201246Copyright (c) 2023 Saúde e Sociedadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHendler, Vanessa MagnusRuiz, Eliziane Nicolodi FrancescatoOliveira, Luciana Dias de2023-12-15T17:05:18Zoai:revistas.usp.br:article/220354Revistahttp://www.scielo.br/sausocPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsaudesoc@usp.br||lena@usp.br1984-04700104-1290opendoar:2023-12-15T17:05:18Saúde e Sociedade (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
Sociobiodiversity in School Meals: the challenges and potentialities of a field in construction in the municipality of Mostardas-RS
title Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
spellingShingle Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
Hendler, Vanessa Magnus
Alimentação Escolar
Sociobiodiversidade
Agricultura Familiar
Segurança Alimentar e Nutricional
School Meals
Sociobiodiversity
Family Farming
Food and Nutrition Security
title_short Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
title_full Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
title_fullStr Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
title_full_unstemmed Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
title_sort Sociobiodiversidade na Alimentação Escolar: os desafios e as potencialidades de um campo em construção no município de Mostardas-RS
author Hendler, Vanessa Magnus
author_facet Hendler, Vanessa Magnus
Ruiz, Eliziane Nicolodi Francescato
Oliveira, Luciana Dias de
author_role author
author2 Ruiz, Eliziane Nicolodi Francescato
Oliveira, Luciana Dias de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hendler, Vanessa Magnus
Ruiz, Eliziane Nicolodi Francescato
Oliveira, Luciana Dias de
dc.subject.por.fl_str_mv Alimentação Escolar
Sociobiodiversidade
Agricultura Familiar
Segurança Alimentar e Nutricional
School Meals
Sociobiodiversity
Family Farming
Food and Nutrition Security
topic Alimentação Escolar
Sociobiodiversidade
Agricultura Familiar
Segurança Alimentar e Nutricional
School Meals
Sociobiodiversity
Family Farming
Food and Nutrition Security
description This work seeks to understand the challenges that permeate the ongoing process of inserting sociobiodiversity foods into school meals, in the municipality of Mostardas, Rio Grande do Sul, and to analyze the possible results of this movement in loco. Regarding the methodological course, due to the covid-19 pandemic context, interviews were carried out by phone call and/or by the WhatsApp© application with actors who were somehow involved with the process of inclusion of sociobiodiversity foods in the National School Feeding Program, such as nutritionists, the school community, local entities, family farmers, and researchers. Thus, a qualitative approach was used, both for the generation of empirical material and for data analysis. Regarding the results, challenges related to the production, consumption, and supply plan were identified. And yet, in the scope of public policies, obstacles related to access to certain federal programs, bureaucracy of processes, and lack of initiatives on the part of the local government were found. Regarding the possible developments of the movement in question, the participants expressed repercussions on health, food quality, the environment, and the local economy, which would positively impact Food and Nutrition Sovereignty and Security.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/220354
10.1590/S0104-12902023220289pt
url https://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/220354
identifier_str_mv 10.1590/S0104-12902023220289pt
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/220354/201246
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Saúde e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Saúde e Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Saúde e Sociedade; v. 32 n. 3 (2023); e220289pt
Saúde e Sociedade; Vol. 32 No. 3 (2023); e220289pt
Saúde e Sociedade; Vol. 32 Núm. 3 (2023); e220289pt
1984-0470
0104-1290
reponame:Saúde e Sociedade (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Saúde e Sociedade (Online)
collection Saúde e Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Saúde e Sociedade (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv saudesoc@usp.br||lena@usp.br
_version_ 1787713763899604992