Contribuições de uma IES pública no desenvolvimento social da região da Amesc na percepção de seus egressos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borba, Pricila Cardoso
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15093
Resumo: The aim of the study is to discuss the contributions of universities to the social development of the regions where they are located. To this end, a conceptual analysis of Amartya Sen approach to human capabilities (development as freedom) was carried out. An overview of the conceptual network of this approach is evidenced, with emphasis on issues relevant to the evaluation of educational institutions and public policies. Emphasis is placed on the roles adopted by universities, making them complex institutions, capable of contributing to the formation of the individual's agent condition, as a member of the public and as a participant in economic, social and political actions. The object of study analyzed was the Federal University of Santa Catarina, campus Araranguá, and its contributions to the development of the AMESC Region. In this sense, this research sought to identify the contributions of the installation of the Federal University of Santa Catarina in the development of the region, according to the perception of its graduates. Such understanding could reveal important elements for decision-making, be they political, economic, cultural and/or social.
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spelling Contribuições de uma IES pública no desenvolvimento social da região da Amesc na percepção de seus egressosDesenvolvimento Social.Desenvolvimento Regional.Universidades.Universidades Públicas.The aim of the study is to discuss the contributions of universities to the social development of the regions where they are located. To this end, a conceptual analysis of Amartya Sen approach to human capabilities (development as freedom) was carried out. An overview of the conceptual network of this approach is evidenced, with emphasis on issues relevant to the evaluation of educational institutions and public policies. Emphasis is placed on the roles adopted by universities, making them complex institutions, capable of contributing to the formation of the individual's agent condition, as a member of the public and as a participant in economic, social and political actions. The object of study analyzed was the Federal University of Santa Catarina, campus Araranguá, and its contributions to the development of the AMESC Region. In this sense, this research sought to identify the contributions of the installation of the Federal University of Santa Catarina in the development of the region, according to the perception of its graduates. Such understanding could reveal important elements for decision-making, be they political, economic, cultural and/or social.O objetivo do estudo consiste em discutir as contribuições das universidades no desenvolvimento social das regiões em que as mesmas estão inseridas. Para isso, realizou-se uma análise conceitual da abordagem das capacidades humanas (desenvolvimento como liberdade) de Amartya Sen. Evidencia-se uma visão panorâmica da rede conceitual dessa abordagem, com ênfase em questões relevantes para a avaliação de instituições e de políticas públicas educacionais. Atribui-se ênfase aos papéis adotados pelas universidades, tornando-as instituições complexas, capazes de contribuir na formação da condição de agente do indivíduo, como membro do público e como participante de ações econômicas, sociais e políticas. O objeto de estudo analisado fora a Universidade Federal de Santa Catarina, campus Araranguá, e suas contribuições para o desenvolvimento da Região da AMESC. Neste sentido, esta pesquisa buscou identificar as contribuições da instalação da Universidade Federal de Santa Catarina no desenvolvimento da região, segundo a percepção de seus egressos. Tal compreensão pôde revelar elementos importantes para a tomada de decisões, sejam elas políticas, econômicas, culturais e/ou sociais.Casagrande, Jacir LeonirBorba, Pricila Cardoso2021-02-12T20:37:54Z2021-08-04T15:40:20Z2021-02-12T20:37:54Z2021-08-04T15:40:20Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis94 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/15093Programa de Pós-Graduação em AdministraçãoFlorianópolisAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2021-08-06T07:36:06Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/15093Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2021-08-06T07:36:06Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
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