Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Cristiane dos Passos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193
Resumo: Faced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor.
id Ânima_2f2cc0b52cb19c7584a37bbcaf0714c7
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/9193
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagemDiscalculation: overcoming difficulties of education and learningDiscalculiaIntervenção psicopedagógicaDistúrbio de aprendizagemFaced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor.Diante das diversas dificuldades de aprendizagem encontradas na sala de aula, sobretudo na disciplina de matemática, a inabilidade de desenvolver cálculos passou a ser estudada, principalmente para evitar a rotulação de crianças que poderiam apresentar algum transtorno, tanto nas questões de cálculos, como de interpretações de enunciados matemáticos. Desta forma, o presente estudo aborda o transtorno de aprendizagem em matemática denominada discalculia, apresentando conceitos, definições, e a investigação de possíveis formas de superação em crianças discalcúlicas. O trabalho consiste em uma pesquisa bibliográfica embasada em autores como: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) entre outros. Assim, a pretensão é de ampliação dos estudos acerca da discalculia, levando o tema para dentro da escola não como assunto pontual, mas como discussão permanente, contemplando as diversas dimensões da vida do aluno, visto que as dificuldades de aprendizagem não têm como causa apenas um fator.Carvalho, Dalmo Gomes deSilveira, Cristiane dos Passos2018-12-10T22:35:46Z2020-11-29T01:56:10Z2018-12-10T22:35:46Z2020-11-29T01:56:10Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis61 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193Matemática - TubarãoTubarãoAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-02T03:52:43Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/9193Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-02T03:52:43Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
Discalculation: overcoming difficulties of education and learning
title Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
spellingShingle Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
Silveira, Cristiane dos Passos
Discalculia
Intervenção psicopedagógica
Distúrbio de aprendizagem
title_short Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
title_full Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
title_fullStr Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
title_full_unstemmed Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
title_sort Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
author Silveira, Cristiane dos Passos
author_facet Silveira, Cristiane dos Passos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Dalmo Gomes de
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Cristiane dos Passos
dc.subject.por.fl_str_mv Discalculia
Intervenção psicopedagógica
Distúrbio de aprendizagem
topic Discalculia
Intervenção psicopedagógica
Distúrbio de aprendizagem
description Faced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-10T22:35:46Z
2018-12-10T22:35:46Z
2018
2020-11-29T01:56:10Z
2020-11-29T01:56:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Matemática - Tubarão
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 61 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415819559501824