Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193 |
Resumo: | Faced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor. |
id |
Ânima_2f2cc0b52cb19c7584a37bbcaf0714c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/9193 |
network_acronym_str |
Ânima |
network_name_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagemDiscalculation: overcoming difficulties of education and learningDiscalculiaIntervenção psicopedagógicaDistúrbio de aprendizagemFaced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor.Diante das diversas dificuldades de aprendizagem encontradas na sala de aula, sobretudo na disciplina de matemática, a inabilidade de desenvolver cálculos passou a ser estudada, principalmente para evitar a rotulação de crianças que poderiam apresentar algum transtorno, tanto nas questões de cálculos, como de interpretações de enunciados matemáticos. Desta forma, o presente estudo aborda o transtorno de aprendizagem em matemática denominada discalculia, apresentando conceitos, definições, e a investigação de possíveis formas de superação em crianças discalcúlicas. O trabalho consiste em uma pesquisa bibliográfica embasada em autores como: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) entre outros. Assim, a pretensão é de ampliação dos estudos acerca da discalculia, levando o tema para dentro da escola não como assunto pontual, mas como discussão permanente, contemplando as diversas dimensões da vida do aluno, visto que as dificuldades de aprendizagem não têm como causa apenas um fator.Carvalho, Dalmo Gomes deSilveira, Cristiane dos Passos2018-12-10T22:35:46Z2020-11-29T01:56:10Z2018-12-10T22:35:46Z2020-11-29T01:56:10Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis61 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193Matemática - TubarãoTubarãoAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-02T03:52:43Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/9193Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-02T03:52:43Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem Discalculation: overcoming difficulties of education and learning |
title |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
spellingShingle |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem Silveira, Cristiane dos Passos Discalculia Intervenção psicopedagógica Distúrbio de aprendizagem |
title_short |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
title_full |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
title_fullStr |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
title_sort |
Discalculia: superação das dificuldades de ensino e de aprendizagem |
author |
Silveira, Cristiane dos Passos |
author_facet |
Silveira, Cristiane dos Passos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carvalho, Dalmo Gomes de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira, Cristiane dos Passos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discalculia Intervenção psicopedagógica Distúrbio de aprendizagem |
topic |
Discalculia Intervenção psicopedagógica Distúrbio de aprendizagem |
description |
Faced with the various learning difficulties found in the classroom, especially in mathematics, the inability to develop calculations began to be studied, mainly to avoid the labeling of children who could present some disorder, both in the questions of calculations and interpretations of mathematical statements. In this way, the present study approaches the learning disorder in mathematics called dyscalculia, presenting concepts, definitions, and the investigation of possible ways of overcoming in discalculic children. The work consists of a bibliographical research based on authors such as: Palácios (1996); Falcão (2003); Cool (1996); Morais (1997); Brito (2001); Boyer (1996); Pozo (1998); Duarte (1987); Dante (2005) and others. Thus, the pretension is to expand the studies about dyscalculia, taking the theme into the school not as a matter of time, but as a permanent discussion, contemplating the various dimensions of the student's life, since the learning difficulties are not only caused by a factor. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-10T22:35:46Z 2018-12-10T22:35:46Z 2018 2020-11-29T01:56:10Z 2020-11-29T01:56:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193 |
url |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/9193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Matemática - Tubarão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
61 f. application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Tubarão |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA) instname:Ânima Educação instacron:Ânima |
instname_str |
Ânima Educação |
instacron_str |
Ânima |
institution |
Ânima |
reponame_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
collection |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@animaeducacao.com.br |
_version_ |
1767415819559501824 |