Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3259 |
Resumo: | With the intention of presenting the use of the hypertext in the relations dialógicas between pupils and teachers in the forums of the virtual environments of apprenticeship, like possible tool motivadora of the reading, we try to identify in two cutting out of forums of a virtual course of computer science, marks that were proving his use, as well as if this practice influences or not in the leituras during developing the discussions. Finding the hypertext an expressed digital hybrid (verbal resonant appearance), while a new enunciative technology, we present the principal characteristics that differentiate the hypertexts of the continuous linear texts, and discuss his implications so much in the development of new skills of reading and consequent increase of the interactivity, how much in the appearance of the conception of new authorships and in the construction of knowledge. Key words: Hypertext, Reading, Interactivity |
id |
Ânima_3badba89f9b25de1cfa081c186354584 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3259 |
network_acronym_str |
Ânima |
network_name_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distânciaHipertextoLeituraInteratividadeWith the intention of presenting the use of the hypertext in the relations dialógicas between pupils and teachers in the forums of the virtual environments of apprenticeship, like possible tool motivadora of the reading, we try to identify in two cutting out of forums of a virtual course of computer science, marks that were proving his use, as well as if this practice influences or not in the leituras during developing the discussions. Finding the hypertext an expressed digital hybrid (verbal resonant appearance), while a new enunciative technology, we present the principal characteristics that differentiate the hypertexts of the continuous linear texts, and discuss his implications so much in the development of new skills of reading and consequent increase of the interactivity, how much in the appearance of the conception of new authorships and in the construction of knowledge. Key words: Hypertext, Reading, InteractivityCom o intuito de apresentar o uso do hipertexto nas relações dialógicas entre alunos e professores nos fóruns dos ambientes virtuais de aprendizagem, como possível ferramenta motivadora da leitura, procuramos identificar em dois recortes de fóruns de um curso virtual de informática, marcas que comprovassem seu uso, bem como se essa prática influencia ou não nas leituras durante o desenvolver das discussões. Considerando o hipertexto um enunciado híbrido digital (verbal + visual + sonoro), enquanto uma nova tecnologia enunciativa, apresentamos as principais características que diferenciam os hipertextos dos textos contínuos lineares, e discutimos as suas implicações tanto no desenvolvimento de novas habilidades de leitura e aumento conseqüente da interatividade, quanto no surgimento da concepção de novas autorias e na construção de conhecimento.Messa, Fábio de CarvalhoFaraco, Sabrina de Farias2018-01-17T17:19:52Z2020-11-26T21:19:46Z2018-01-17T17:19:52Z2020-11-26T21:19:46Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis125 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3259Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:52:42Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3259Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:52:42Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
title |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
spellingShingle |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância Faraco, Sabrina de Farias Hipertexto Leitura Interatividade |
title_short |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
title_full |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
title_fullStr |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
title_full_unstemmed |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
title_sort |
Uso do hipertexto: enunciação digital hibrida - na educação a distância |
author |
Faraco, Sabrina de Farias |
author_facet |
Faraco, Sabrina de Farias |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Messa, Fábio de Carvalho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Faraco, Sabrina de Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Hipertexto Leitura Interatividade |
topic |
Hipertexto Leitura Interatividade |
description |
With the intention of presenting the use of the hypertext in the relations dialógicas between pupils and teachers in the forums of the virtual environments of apprenticeship, like possible tool motivadora of the reading, we try to identify in two cutting out of forums of a virtual course of computer science, marks that were proving his use, as well as if this practice influences or not in the leituras during developing the discussions. Finding the hypertext an expressed digital hybrid (verbal resonant appearance), while a new enunciative technology, we present the principal characteristics that differentiate the hypertexts of the continuous linear texts, and discuss his implications so much in the development of new skills of reading and consequent increase of the interactivity, how much in the appearance of the conception of new authorships and in the construction of knowledge. Key words: Hypertext, Reading, Interactivity |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2018-01-17T17:19:52Z 2018-01-17T17:19:52Z 2020-11-26T21:19:46Z 2020-11-26T21:19:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3259 |
url |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3259 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
125 f. application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Palhoça |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA) instname:Ânima Educação instacron:Ânima |
instname_str |
Ânima Educação |
instacron_str |
Ânima |
institution |
Ânima |
reponame_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
collection |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@animaeducacao.com.br |
_version_ |
1767415856498737152 |