O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271 |
Resumo: | This thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism. |
id |
Ânima_4eebc193477eab531a2eb48e82504b06 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3271 |
network_acronym_str |
Ânima |
network_name_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository_id_str |
|
spelling |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinemaO Menino e o mundoCinemaVozInfânciaFonocentrismoThis thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism.Esta tese discute a existência de uma dimensão não-fonocêntrica da voz no cinema nomeada de voz neotênica a partir do filme de animação O Menino e o Mundo (2014) de Alê Abreu. Essa voz emerge quando se transcende o sentido (logos) e a materialidade (phoné). Ela está num hiato entre a língua e o discurso: o lugar da infância da linguagem. Antes de definir essa dimensão da voz se faz necessário um breve histórico da voz no cinema a partir das tecnologias e sua influência na performance dos atores. São discutidos também estudos da voz e da linguagem realizados por autores como Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor e Jonathan Rée. O tratamento da voz no filme e suas relações com a técnica, a narrativa e o contexto social e político da obra, levam à rejeição dos três preconceitos apontados por Jacques Derrida: fonocentrismo, logocentrismo e etnocentrismo.Juliano, Dilma Beatriz RochaBubniak, Fabiana Paula2020-11-23T20:59:08Z2020-11-26T21:21:21Z2020-11-23T20:59:08Z2020-11-26T21:21:21Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis135 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T16:53:01Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3271Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:01Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
title |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
spellingShingle |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema Bubniak, Fabiana Paula O Menino e o mundo Cinema Voz Infância Fonocentrismo |
title_short |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
title_full |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
title_fullStr |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
title_full_unstemmed |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
title_sort |
O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema |
author |
Bubniak, Fabiana Paula |
author_facet |
Bubniak, Fabiana Paula |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Juliano, Dilma Beatriz Rocha |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bubniak, Fabiana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
O Menino e o mundo Cinema Voz Infância Fonocentrismo |
topic |
O Menino e o mundo Cinema Voz Infância Fonocentrismo |
description |
This thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-23T20:59:08Z 2020-11-26T21:21:21Z 2020-11-23T20:59:08Z 2020-11-26T21:21:21Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271 |
url |
https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
135 f. application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Palhoça |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA) instname:Ânima Educação instacron:Ânima |
instname_str |
Ânima Educação |
instacron_str |
Ânima |
institution |
Ânima |
reponame_str |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
collection |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação |
repository.mail.fl_str_mv |
contato@animaeducacao.com.br |
_version_ |
1767415823770583040 |