O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bubniak, Fabiana Paula
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271
Resumo: This thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism.
id Ânima_4eebc193477eab531a2eb48e82504b06
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3271
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinemaO Menino e o mundoCinemaVozInfânciaFonocentrismoThis thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism.Esta tese discute a existência de uma dimensão não-fonocêntrica da voz no cinema nomeada de voz neotênica a partir do filme de animação O Menino e o Mundo (2014) de Alê Abreu. Essa voz emerge quando se transcende o sentido (logos) e a materialidade (phoné). Ela está num hiato entre a língua e o discurso: o lugar da infância da linguagem. Antes de definir essa dimensão da voz se faz necessário um breve histórico da voz no cinema a partir das tecnologias e sua influência na performance dos atores. São discutidos também estudos da voz e da linguagem realizados por autores como Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor e Jonathan Rée. O tratamento da voz no filme e suas relações com a técnica, a narrativa e o contexto social e político da obra, levam à rejeição dos três preconceitos apontados por Jacques Derrida: fonocentrismo, logocentrismo e etnocentrismo.Juliano, Dilma Beatriz RochaBubniak, Fabiana Paula2020-11-23T20:59:08Z2020-11-26T21:21:21Z2020-11-23T20:59:08Z2020-11-26T21:21:21Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis135 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T16:53:01Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3271Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:01Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
title O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
spellingShingle O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
Bubniak, Fabiana Paula
O Menino e o mundo
Cinema
Voz
Infância
Fonocentrismo
title_short O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
title_full O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
title_fullStr O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
title_full_unstemmed O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
title_sort O menino e o mundo: possibilidades de infância e de voz não-fonocêntrica no cinema
author Bubniak, Fabiana Paula
author_facet Bubniak, Fabiana Paula
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Juliano, Dilma Beatriz Rocha
dc.contributor.author.fl_str_mv Bubniak, Fabiana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv O Menino e o mundo
Cinema
Voz
Infância
Fonocentrismo
topic O Menino e o mundo
Cinema
Voz
Infância
Fonocentrismo
description This thesis discusses the existence of a non-phonocentric dimension of voice in cinema named neotenic voice from the animated film Boy and the World (2014) by Alê Abreu. This voice emerges when meaning (logos) and materiality (phoné) are transcended. It is in a gap between language and discourse: it’s the place of language’s infancy. Before defining this dimension of voice, a brief history of voice in cinema based on technologies and their influence on the actors performance is necessary. Voice and language studies by authors such as Giorgio Agamben, Jean-Luc Nancy, Mladen Dolar, Jacques Lacan, Steven Connor and Jonathan Rée are also discussed. The voice treatment in the film and its relations with technique, narrative and the film’s social and political context, leads to the rejection of the three prejudices pointed out by Jacques Derrida: phonocentrism, logocentrism and ethnocentrism.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-23T20:59:08Z
2020-11-26T21:21:21Z
2020-11-23T20:59:08Z
2020-11-26T21:21:21Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 135 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415823770583040