O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Alexandre Wagner da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3206
Resumo: This work intends to verify the different subject positions that teachers assume in the Virtual Learning Environment - EVA (virtual learning environment developed by UNISUL). Therefore, we will begin by observing the way of teachers subscription in this environment, trying to understand how the pedagogic discourse happens in this process in distance learning modality, and also identify the different discourses through it. We will take by theoretical and methodological reference foundations of the French Discourse Analysis, that derives from the pioneer studies developed by Michel Pêcheux (2010), in France, and of the way they were (and are) treated by Eni Orlandi (2008) in Brazil. In order to recover the conditions of production in this teaching modality, we will search in Moore and Kearsley (2011) the description of how the development of the distance education occurred in the United States, its deployment in Brazil from what relates Vianney (2003) and we will discourse about some theoretical notes about distance education through Aretio (1999). Therefore, our research will discuss about the distance education from reading gestures in Discourse Analysis.
id Ânima_53d32dec1a415cd0854c0952b17e0601
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3206
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeitoAnálise do DiscursoPosição-sujeitoEnsino à DistânciaThis work intends to verify the different subject positions that teachers assume in the Virtual Learning Environment - EVA (virtual learning environment developed by UNISUL). Therefore, we will begin by observing the way of teachers subscription in this environment, trying to understand how the pedagogic discourse happens in this process in distance learning modality, and also identify the different discourses through it. We will take by theoretical and methodological reference foundations of the French Discourse Analysis, that derives from the pioneer studies developed by Michel Pêcheux (2010), in France, and of the way they were (and are) treated by Eni Orlandi (2008) in Brazil. In order to recover the conditions of production in this teaching modality, we will search in Moore and Kearsley (2011) the description of how the development of the distance education occurred in the United States, its deployment in Brazil from what relates Vianney (2003) and we will discourse about some theoretical notes about distance education through Aretio (1999). Therefore, our research will discuss about the distance education from reading gestures in Discourse Analysis.O presente trabalho tem como objetivo principal verificar as diferentes posições sujeito que os professores assumem no Espaço Virtual de Aprendizagem - EVA (ambiente virtual de aprendizagem desenvolvido pela UNISUL). Para isto, partiremos dos modos de inscrição dos professores neste ambiente, procurando compreender neste processo como ocorre o funcionamento do discurso pedagógico na modalidade de Ensino à Distância - EAD, bem como identificar os diferentes discursos que o atravessam. Tomaremos então, como referencial teórico e metodológico, fundamentos da Análise do Discurso de vertente francesa, que derivam dos estudos pioneiros desenvolvidos por Michel Pêcheux (2010), na França, e da maneira com que foram (e são) tratados por Eni Orlandi (2008) no Brasil. A fim de recuperarmos as condições de produção desta modalidade de ensino, buscaremos em Moore e Kearsley (2011) a descrição de como se deu o desenvolvimento da Educação à Distância nos Estados Unidos, seu desenrolar no Brasil a partir do que relata Vianney (2003) e versaremos sobre alguns apontamentos teóricos acerca da EAD através de Aretio (1999). Sendo assim, nossa pesquisa se debruçará sobre a Educação à Distância partindo de gestos de leitura inscritos na Análise do Discurso.Neckel, Nádia Régia MaffiRocha, Alexandre Wagner da2017-10-23T16:47:44Z2020-11-26T21:13:00Z2017-10-23T16:47:44Z2020-11-26T21:13:00Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis150 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3206Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:51:20Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3206Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:51:20Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
title O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
spellingShingle O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
Rocha, Alexandre Wagner da
Análise do Discurso
Posição-sujeito
Ensino à Distância
title_short O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
title_full O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
title_fullStr O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
title_full_unstemmed O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
title_sort O funcionamento do discurso pedagógico no EVA: diferentes posições sujeito
author Rocha, Alexandre Wagner da
author_facet Rocha, Alexandre Wagner da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Neckel, Nádia Régia Maffi
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Alexandre Wagner da
dc.subject.por.fl_str_mv Análise do Discurso
Posição-sujeito
Ensino à Distância
topic Análise do Discurso
Posição-sujeito
Ensino à Distância
description This work intends to verify the different subject positions that teachers assume in the Virtual Learning Environment - EVA (virtual learning environment developed by UNISUL). Therefore, we will begin by observing the way of teachers subscription in this environment, trying to understand how the pedagogic discourse happens in this process in distance learning modality, and also identify the different discourses through it. We will take by theoretical and methodological reference foundations of the French Discourse Analysis, that derives from the pioneer studies developed by Michel Pêcheux (2010), in France, and of the way they were (and are) treated by Eni Orlandi (2008) in Brazil. In order to recover the conditions of production in this teaching modality, we will search in Moore and Kearsley (2011) the description of how the development of the distance education occurred in the United States, its deployment in Brazil from what relates Vianney (2003) and we will discourse about some theoretical notes about distance education through Aretio (1999). Therefore, our research will discuss about the distance education from reading gestures in Discourse Analysis.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2017-10-23T16:47:44Z
2017-10-23T16:47:44Z
2020-11-26T21:13:00Z
2020-11-26T21:13:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3206
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 150 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415804283846656