A linguagem mitológica e científica: diálogos e confrontos em sala de aula
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Universitário da Ânima (RUNA) |
Texto Completo: | https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3257 |
Resumo: | This paper shows the difficulty of dialogue between the “Caucasian/occidental” culture and the Guarani culture. Defending the idea that we exert an inevitable ethnocentrism in a wrong way and that this difficulty resides in how much we defend “Science” as a dogma which can not be contested. This “Scientification” of the world has led to problems of negation of everything which differs from it and, thus, from idealization/invention of a new series of “structures” such as, for example “the invention of an Indian” which will be approached throughout the whole text. “the invention of an Indian” which will be approached throughout the whole text. Proposing the idea that a dialogue is possible, when we get to defend our ideas as propositions and not as absolute truth which cannot be questioned serving, then, as a basis for games/exchange of propositions of dialogue, socially accepted |
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A linguagem mitológica e científica: diálogos e confrontos em sala de aulaÍndiosGuaraniMitoCiênciaJogo de LinguagemEscolaSociedadeDiálogoThis paper shows the difficulty of dialogue between the “Caucasian/occidental” culture and the Guarani culture. Defending the idea that we exert an inevitable ethnocentrism in a wrong way and that this difficulty resides in how much we defend “Science” as a dogma which can not be contested. This “Scientification” of the world has led to problems of negation of everything which differs from it and, thus, from idealization/invention of a new series of “structures” such as, for example “the invention of an Indian” which will be approached throughout the whole text. “the invention of an Indian” which will be approached throughout the whole text. Proposing the idea that a dialogue is possible, when we get to defend our ideas as propositions and not as absolute truth which cannot be questioned serving, then, as a basis for games/exchange of propositions of dialogue, socially acceptedEste trabalho apresenta a dificuldade de diálogo entre a cultura “branca/ocidental” e a cultura Guarani. Partimos da ideia de que exercemos de maneira errada um inevitável etnocentrismo e que esta dificuldade reside na medida em que defendemos a “Ciência” como um dogma que não pode ser contestado. Esta “Cientifização” do mundo levou a problemas de negação de tudo que dela difere e assim da idealização/ invenção de uma série de “estruturas”, como por exemplo, a “invenção de um Índio” que será abordada ao longo de todo texto. Acreditamos ser possível o diálogo, quando conseguirmos defender nossas idéias como propostas e não como verdades absolutas que não podem ser questionadas, e assim sirvam de base para jogos/ trocas de propostas de diálogo, socialmente aceitasLitaiff, AldoPuerto, Rafael Merenda2018-01-17T17:09:26Z2020-11-26T21:19:32Z2018-01-17T17:09:26Z2020-11-26T21:19:32Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis122 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3257Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:52:39Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3257Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:52:39Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse |
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