A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bier, Marilena Loss
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3299
Resumo: This research project examines the role of children's literature in the intellectual development of children. It reflects on the integration or acceptance of literature according to the child's biological, psychological, and cognitive development and within the Brazilian sociohistorical context. It also investigates how this brand of literature affects readers' thought and language development based on their interaction with Ziraldo's literary texts and considering the author's concern with the child's growing and maturing processes, free of imposed models and valuing each individual and his/her respective differences. These aspects ennoble literary works that appeal to this young public and allows the children to discover themselves and others. The effortlessness with which Ziraldo speaks directly to the imaginary universe of the child is self-evident because he respects the reader's perspective and preserves the reader's space throughout the reading experience. Additionally, he stimulates interest and acts upon intellectual powers, such as the imagination and the aesthetic sense, facilitating the child's development and psychological evolution.
id Ânima_8e7e8bd620d2b464219a810d322477fe
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3299
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de ZiraldoCriançasLiteraturaThis research project examines the role of children's literature in the intellectual development of children. It reflects on the integration or acceptance of literature according to the child's biological, psychological, and cognitive development and within the Brazilian sociohistorical context. It also investigates how this brand of literature affects readers' thought and language development based on their interaction with Ziraldo's literary texts and considering the author's concern with the child's growing and maturing processes, free of imposed models and valuing each individual and his/her respective differences. These aspects ennoble literary works that appeal to this young public and allows the children to discover themselves and others. The effortlessness with which Ziraldo speaks directly to the imaginary universe of the child is self-evident because he respects the reader's perspective and preserves the reader's space throughout the reading experience. Additionally, he stimulates interest and acts upon intellectual powers, such as the imagination and the aesthetic sense, facilitating the child's development and psychological evolution.Esta pesquisa trabalha o envolvimento da literatura infantil enquanto obra de arte na evolução mental da criança. Reflete sobre a incorporação ou recepção da literatura de acordo com o desenvolvimento biológico, psíquico e cognitivo da criança no contexto sócio histórico brasileiro. E investiga como a literatura infantil interfere no desenvolvimento do pensamento e da linguagem de seus leitores a partir da interação destes, com textos literários de Ziraldo, pela preocupação deste autor, com o crescimento e o amadurecimento da criança, livre de modelos impostos, valorizando cada indivíduo com suas diferenças. Estes aspectos nobilitam as obras literárias que interessam a este público e permitem à criança o descobrir-se e descobrir o outrem. A facilidade de Ziraldo em dialogar diretamente com o imaginário do universo infantil evidencia-se porque respeita a perspectiva do leitor preservando o seu espaço durante a leitura estimulando interesses e agindo sobre as forças do intelecto como a imagina- ção e o senso estético, auxiliando no desenvolvimento e na evolução psíquica da criança.Guidarini, MárioBier, Marilena Loss2018-01-17T17:12:23Z2020-11-26T21:24:54Z2018-01-17T17:12:23Z2020-11-26T21:24:54Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis161 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3299Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:53:46Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3299Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:46Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
title A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
spellingShingle A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
Bier, Marilena Loss
Crianças
Literatura
title_short A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
title_full A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
title_fullStr A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
title_full_unstemmed A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
title_sort A criança e a recepção da literatura infantil contemporânea: uma leitura de Ziraldo
author Bier, Marilena Loss
author_facet Bier, Marilena Loss
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guidarini, Mário
dc.contributor.author.fl_str_mv Bier, Marilena Loss
dc.subject.por.fl_str_mv Crianças
Literatura
topic Crianças
Literatura
description This research project examines the role of children's literature in the intellectual development of children. It reflects on the integration or acceptance of literature according to the child's biological, psychological, and cognitive development and within the Brazilian sociohistorical context. It also investigates how this brand of literature affects readers' thought and language development based on their interaction with Ziraldo's literary texts and considering the author's concern with the child's growing and maturing processes, free of imposed models and valuing each individual and his/her respective differences. These aspects ennoble literary works that appeal to this young public and allows the children to discover themselves and others. The effortlessness with which Ziraldo speaks directly to the imaginary universe of the child is self-evident because he respects the reader's perspective and preserves the reader's space throughout the reading experience. Additionally, he stimulates interest and acts upon intellectual powers, such as the imagination and the aesthetic sense, facilitating the child's development and psychological evolution.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2018-01-17T17:12:23Z
2018-01-17T17:12:23Z
2020-11-26T21:24:54Z
2020-11-26T21:24:54Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3299
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3299
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 161 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415812628414464