Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzalez, Carolina
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4483
Resumo: The objective of this research is the elaboration of a technical and economical analysis of the substitution of the existing parallelepiped pavement for rigid pavement (pavement concrete of Portland cement), with the purpose of intervention in the urban road characterized by heavy traffic, to improve the conditions of the bearing surface. Emphasizing the concept of analysis of the cost of maintenance, comfort and safety of these pavements for a period of 20 years. In order to develop this study, a data collection was performed, including traffic counting and analysis of pathological manifestations in the Padre Dionísio da Cunha Laudt Street in the city of Tubarão/SC. Some geotechnical tests were analyzed to obtain soil characteristics of the region for the final phase of the research, the dimensioning of the rigid pavement by the PCA/66 method and the budget were carried out. As a conclusion of this research, from the technical and economic analyzes carried out, the results indicated that the alternative of replacing the existing pavement for rigid pavement, proved to be advantageous in terms of cost and benefit. This type of pavement distributes more uniformly the requesting tensions, transmitting smaller deformations to the lower layers of the pavement. Rigid pavement is the best alternative for situations where traffic is excessively high, such as bus corridors, and highways with high-traffic of heavy vehicles. The high initial cost of implementation would be offset by the maintenance practically null in the period of 20 years and by the comfort and safety generated to the users.
id Ânima_9ae2d36852d772576014c34bf1f8be8e
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/4483
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SCPavimento rígidoPavimento de paralelepípedosCorredor de ônibusAnálise técnica e econômicaThe objective of this research is the elaboration of a technical and economical analysis of the substitution of the existing parallelepiped pavement for rigid pavement (pavement concrete of Portland cement), with the purpose of intervention in the urban road characterized by heavy traffic, to improve the conditions of the bearing surface. Emphasizing the concept of analysis of the cost of maintenance, comfort and safety of these pavements for a period of 20 years. In order to develop this study, a data collection was performed, including traffic counting and analysis of pathological manifestations in the Padre Dionísio da Cunha Laudt Street in the city of Tubarão/SC. Some geotechnical tests were analyzed to obtain soil characteristics of the region for the final phase of the research, the dimensioning of the rigid pavement by the PCA/66 method and the budget were carried out. As a conclusion of this research, from the technical and economic analyzes carried out, the results indicated that the alternative of replacing the existing pavement for rigid pavement, proved to be advantageous in terms of cost and benefit. This type of pavement distributes more uniformly the requesting tensions, transmitting smaller deformations to the lower layers of the pavement. Rigid pavement is the best alternative for situations where traffic is excessively high, such as bus corridors, and highways with high-traffic of heavy vehicles. The high initial cost of implementation would be offset by the maintenance practically null in the period of 20 years and by the comfort and safety generated to the users.Este trabalho tem por objetivo a elaboração de uma análise técnica e econômica da substituição do pavimento de paralelepípedo existente por Pavimento Rígido (Pavimento de concreto de Cimento Portland), com a finalidade de intervenção da via urbana caracterizada por um tráfego pesado, para melhoramento das condições da superfície de rolamento. Enfatizando o conceito de análise do custo de manutenção, conforto e segurança desses pavimentos, por um período de 20 anos. Para desenvolver este estudo foi realizada uma coleta de dados, incluindo a contagem do tráfego e a análise das manifestações patológicas existentes na Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt na cidade de Tubarão/SC. Foram analisados alguns ensaios geotécnicos para obter características do solo da região para que na fase final da pesquisa o dimensionamento do pavimento rígido pelo método PCA/66 e o orçamento fossem realizados. Como conclusão desta pesquisa, a partir das análises técnicas e econômicas efetuadas, os resultados indicaram que a alternativa de substituição do pavimento existente por Pavimento Rígido, mostrou-se vantajosa em relação ao custo e benefício. Este tipo de pavimento distribui de forma mais uniforme as tensões solicitantes, transmitindo menores deformações para as camadas inferiores do pavimento. O pavimento rígido é a melhor alternativa para situações nas quais o tráfego é excessivamente elevado, como corredores de ônibus, e rodovias com alto fluxo de veículos pesados. O elevado custo inicial de implantação seria compensado pela manutenção praticamente nula no período de 20 anos e pelo conforto e segurança gerados aos usuários.Medeiros, IsmaelGonzalez, Carolina2017-12-01T18:26:57Z2020-11-26T23:58:11Z2017-12-01T18:26:57Z2020-11-26T23:58:11Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis60 fapplication/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4483Engenharia Civil - TubarãoTubarão/SCAttribution-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-01T17:38:11Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/4483Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T17:38:11Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
title Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
spellingShingle Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
Gonzalez, Carolina
Pavimento rígido
Pavimento de paralelepípedos
Corredor de ônibus
Análise técnica e econômica
title_short Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
title_full Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
title_fullStr Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
title_full_unstemmed Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
title_sort Pavimento rígido como alternativa para pavimentação estudo de caso: Rua Padre Dionísio da Cunha Laudt - Tubarão/SC
author Gonzalez, Carolina
author_facet Gonzalez, Carolina
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Medeiros, Ismael
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzalez, Carolina
dc.subject.por.fl_str_mv Pavimento rígido
Pavimento de paralelepípedos
Corredor de ônibus
Análise técnica e econômica
topic Pavimento rígido
Pavimento de paralelepípedos
Corredor de ônibus
Análise técnica e econômica
description The objective of this research is the elaboration of a technical and economical analysis of the substitution of the existing parallelepiped pavement for rigid pavement (pavement concrete of Portland cement), with the purpose of intervention in the urban road characterized by heavy traffic, to improve the conditions of the bearing surface. Emphasizing the concept of analysis of the cost of maintenance, comfort and safety of these pavements for a period of 20 years. In order to develop this study, a data collection was performed, including traffic counting and analysis of pathological manifestations in the Padre Dionísio da Cunha Laudt Street in the city of Tubarão/SC. Some geotechnical tests were analyzed to obtain soil characteristics of the region for the final phase of the research, the dimensioning of the rigid pavement by the PCA/66 method and the budget were carried out. As a conclusion of this research, from the technical and economic analyzes carried out, the results indicated that the alternative of replacing the existing pavement for rigid pavement, proved to be advantageous in terms of cost and benefit. This type of pavement distributes more uniformly the requesting tensions, transmitting smaller deformations to the lower layers of the pavement. Rigid pavement is the best alternative for situations where traffic is excessively high, such as bus corridors, and highways with high-traffic of heavy vehicles. The high initial cost of implementation would be offset by the maintenance practically null in the period of 20 years and by the comfort and safety generated to the users.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-01T18:26:57Z
2017-12-01T18:26:57Z
2017
2020-11-26T23:58:11Z
2020-11-26T23:58:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4483
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/4483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Engenharia Civil - Tubarão
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 60 f
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão/SC
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415798231465984