Perigo aviário: controle e gerenciamento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Iwersen, Cassiano
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8273
Resumo: ABSTRACT Despite of mitigation policies Bird Hazard is still a major problem for aviation. Therefore, this study aimed to estimate that problem, pointing out the main contributing factors that originated the avian risk in Brazilian aviation, in order to promote actions to reduce the severity index and to improve security in the vicinity of Brazilian airports. The bibliographic research used documentary sources, covering scientific data, carried out studies, theoretical works and legal documents, and we also analysed statistical and secondary data. We point out the types of birds that generate the greatest risk to air traffic and CENIPA data shows the increasing of incidents, occurred during the day, for the most part, in the take-off and landing, reaching more expressively the civil aviation. Management programs are organized and make possible different strategy. It makes responsibly many people in many levels, with tasks as concurrency report or structural interference, for example. However, it is a necessity the investment in knowledge of various areas and the new technologies for monitoring the presence of birds in the space of operation of the airport. In that study, we presented alternatives with positive results. By investing in new perspectives, it is possible set at a better level the risks and to ensure flight safety and safeguard lives, as well as minimizing damage to airlines.
id Ânima_a36d39fc16e17a845efb2c26534d6ba6
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8273
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Perigo aviário: controle e gerenciamentoPerigo aviárioControleGerenciamentoMitigaçãoABSTRACT Despite of mitigation policies Bird Hazard is still a major problem for aviation. Therefore, this study aimed to estimate that problem, pointing out the main contributing factors that originated the avian risk in Brazilian aviation, in order to promote actions to reduce the severity index and to improve security in the vicinity of Brazilian airports. The bibliographic research used documentary sources, covering scientific data, carried out studies, theoretical works and legal documents, and we also analysed statistical and secondary data. We point out the types of birds that generate the greatest risk to air traffic and CENIPA data shows the increasing of incidents, occurred during the day, for the most part, in the take-off and landing, reaching more expressively the civil aviation. Management programs are organized and make possible different strategy. It makes responsibly many people in many levels, with tasks as concurrency report or structural interference, for example. However, it is a necessity the investment in knowledge of various areas and the new technologies for monitoring the presence of birds in the space of operation of the airport. In that study, we presented alternatives with positive results. By investing in new perspectives, it is possible set at a better level the risks and to ensure flight safety and safeguard lives, as well as minimizing damage to airlines.O perigo aviário, mesmo com as várias políticas de mitigação, ainda se constitui um importante problema para a aviação. Assim sendo, este trabalho buscou apontar os principais fatores contribuintes que originam o problema do risco aviário na aviação brasileira, a fim de promover uma avaliação deste, bem como ações para a redução do índice desta ocorrência e o aumento da segurança nas operações aéreas nas proximidades dos aeroportos brasileiros. A pesquisa bibliográfica valeu-se de fonte documental, abrangendo publicações governamentais, estudos realizados, obra teóricas fundamentais e documentações legais, e analisou dados estatísticos e secundários. Os resultados apontam os tipos de aves que geram maior risco ao tráfego aéreo e dados fornecidos pelo CENIPA evidenciam que os incidentes aumentaram, que ocorrem durante o dia, em sua maioria, na decolagem e pouso, atingindo de modo mais expressivo a aviação civil. Caracterizando os programas de gerenciamento do risco aviário especificados pelos órgãos reguladores, pode-se dizer que estes possuem uma ampla organização e mobilização de estratégias e atribuições que responsabilizam pessoal em várias instâncias, com tarefas que vão desde o relato de eventos até a interferência na estrutura dos aeroportos e abate das aves. No entanto, percebe-se que é necessário o investimento em aplicação de conhecimento de várias áreas e novas tecnologias para o monitoramento e controle da presença de aves no espaço de operação das aeronaves. Nesse estudo, apresentou-se duas propostas que tiveram resultado positivo nesse sentido. Com o investimento em novas perspectivas, é possível minimizar o risco aviário e mantê-lo em um nível que aumente a segurança dos voos e garanta a preservação de vidas, bem como a minimização dos prejuízos para as empresas aéreas.Silva, Orlando FlavioIwersen, Cassiano2018-12-21T23:49:47Z2020-11-28T23:38:35Z2018-12-21T23:49:47Z2020-11-28T23:38:35Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis33 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8273Ciências Aeronáuticas - Unisul VirtualCuritibaAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânima2020-12-02T02:15:14Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/8273Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-02T02:15:14Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Perigo aviário: controle e gerenciamento
title Perigo aviário: controle e gerenciamento
spellingShingle Perigo aviário: controle e gerenciamento
Iwersen, Cassiano
Perigo aviário
Controle
Gerenciamento
Mitigação
title_short Perigo aviário: controle e gerenciamento
title_full Perigo aviário: controle e gerenciamento
title_fullStr Perigo aviário: controle e gerenciamento
title_full_unstemmed Perigo aviário: controle e gerenciamento
title_sort Perigo aviário: controle e gerenciamento
author Iwersen, Cassiano
author_facet Iwersen, Cassiano
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Orlando Flavio
dc.contributor.author.fl_str_mv Iwersen, Cassiano
dc.subject.por.fl_str_mv Perigo aviário
Controle
Gerenciamento
Mitigação
topic Perigo aviário
Controle
Gerenciamento
Mitigação
description ABSTRACT Despite of mitigation policies Bird Hazard is still a major problem for aviation. Therefore, this study aimed to estimate that problem, pointing out the main contributing factors that originated the avian risk in Brazilian aviation, in order to promote actions to reduce the severity index and to improve security in the vicinity of Brazilian airports. The bibliographic research used documentary sources, covering scientific data, carried out studies, theoretical works and legal documents, and we also analysed statistical and secondary data. We point out the types of birds that generate the greatest risk to air traffic and CENIPA data shows the increasing of incidents, occurred during the day, for the most part, in the take-off and landing, reaching more expressively the civil aviation. Management programs are organized and make possible different strategy. It makes responsibly many people in many levels, with tasks as concurrency report or structural interference, for example. However, it is a necessity the investment in knowledge of various areas and the new technologies for monitoring the presence of birds in the space of operation of the airport. In that study, we presented alternatives with positive results. By investing in new perspectives, it is possible set at a better level the risks and to ensure flight safety and safeguard lives, as well as minimizing damage to airlines.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21T23:49:47Z
2018-12-21T23:49:47Z
2018
2020-11-28T23:38:35Z
2020-11-28T23:38:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8273
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/8273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências Aeronáuticas - Unisul Virtual
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 33 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Curitiba
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415860504297472