Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mezari, Josemeri Peruchi
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3306
Resumo: he present dissertation aims at verifying the knowledge degree of the Proposta Curricular de Santa Catarina text among the Letters Course graduating students of 2007, from the Portuguese/English graduation of Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL - campus of Tubarão. Throughout the methodology of Discourse Analysis proposed by Voese (2004), the concepts of “language” and “human formation” mentioned on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, on the Pedagogic Politic Plan of the Letters Course and on the book “A Universidade no mundo pós tecnológico” that lead to the educational model planed by the two institutions have been described, interpreted and analyzed. The comparison of the texts showed that society models intended by the two institutions on their educative actions are not conflicting; however, the students’ voice did not evidence the University discourse. Then, the results of the research confirmed the presented hypothesis that argues that the University, as the place that graduates the educators that will act in the educational system of Santa Catarina State, does not provide to graduating students of Letters course the enough knowledge about the Proposta Curricular de Santa Catarina text about the Portuguese language. The research had its theoretical basis firmed on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, in Bakhtin, Vygotsky, Demo, Luckesi, and other authors that think about language and education.
id Ânima_bea2a55793f072d0a356672e7dae6565
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3306
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade socialDiscursoEducaçãoLinguagemFormação humanahe present dissertation aims at verifying the knowledge degree of the Proposta Curricular de Santa Catarina text among the Letters Course graduating students of 2007, from the Portuguese/English graduation of Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL - campus of Tubarão. Throughout the methodology of Discourse Analysis proposed by Voese (2004), the concepts of “language” and “human formation” mentioned on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, on the Pedagogic Politic Plan of the Letters Course and on the book “A Universidade no mundo pós tecnológico” that lead to the educational model planed by the two institutions have been described, interpreted and analyzed. The comparison of the texts showed that society models intended by the two institutions on their educative actions are not conflicting; however, the students’ voice did not evidence the University discourse. Then, the results of the research confirmed the presented hypothesis that argues that the University, as the place that graduates the educators that will act in the educational system of Santa Catarina State, does not provide to graduating students of Letters course the enough knowledge about the Proposta Curricular de Santa Catarina text about the Portuguese language. The research had its theoretical basis firmed on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, in Bakhtin, Vygotsky, Demo, Luckesi, and other authors that think about language and education.Esta dissertação tem por objetivo verificar o grau de conhecimento da Proposta Curricular de Santa Catarina entre os alunos graduandos de 2007 do curso de Letras, licenciatura Português/Inglês, da Universidade do Sul de Santa Catarina, Unisul, campus de Tubarão. Através da metodologia de Análise do Discurso proposta por Voese (2004), os conceitos de “linguagem” e “formação humana” sinalizados no texto da Proposta Curricular de Santa Catarina, no Plano Político Pedagógico do curso de Letras e no livro “A universidade no mundo póstecnológico”, e que levam ao modelo de educação planejado pelas duas instituições, foram descritos, interpretados e analisados. O cotejo dos recortes mostrou que os modelos de sociedade pretendidos pelas duas instituições nas suas ações educativas não são conflitantes, porém, a voz dos alunos não evidenciou o discurso da universidade. Assim, os resultados da pesquisa confirmaram a hipótese apresentada, que é de que universidade, enquanto formadora dos educadores que irão atuar no sistema educacional do estado de Santa Catarina, não proporciona aos alunos formandos do curso de Letras o conhecimento em profundidade do texto da Proposta Curricular de Santa Catarina/Língua Portuguesa. A pesquisa teve sua base teórica firmada no próprio texto da Proposta Curricular de Santa Catarina, em Bakhtin, Vygotsky, Voese, Demo, Luckesi, e outros autores que pensam a linguagem e a educação.Voese, IngoMezari, Josemeri Peruchi2018-02-28T17:02:37Z2020-11-26T21:25:47Z2018-02-28T17:02:37Z2020-11-26T21:25:47Z2007info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis98 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3306Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemTubarãoporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:53:57Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3306Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:53:57Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
title Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
spellingShingle Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
Mezari, Josemeri Peruchi
Discurso
Educação
Linguagem
Formação humana
title_short Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
title_full Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
title_fullStr Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
title_full_unstemmed Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
title_sort Um discurso fragmentado: a universidade e suas ações sobre a realidade social
author Mezari, Josemeri Peruchi
author_facet Mezari, Josemeri Peruchi
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Voese, Ingo
dc.contributor.author.fl_str_mv Mezari, Josemeri Peruchi
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Educação
Linguagem
Formação humana
topic Discurso
Educação
Linguagem
Formação humana
description he present dissertation aims at verifying the knowledge degree of the Proposta Curricular de Santa Catarina text among the Letters Course graduating students of 2007, from the Portuguese/English graduation of Universidade do Sul de Santa Catarina - UNISUL - campus of Tubarão. Throughout the methodology of Discourse Analysis proposed by Voese (2004), the concepts of “language” and “human formation” mentioned on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, on the Pedagogic Politic Plan of the Letters Course and on the book “A Universidade no mundo pós tecnológico” that lead to the educational model planed by the two institutions have been described, interpreted and analyzed. The comparison of the texts showed that society models intended by the two institutions on their educative actions are not conflicting; however, the students’ voice did not evidence the University discourse. Then, the results of the research confirmed the presented hypothesis that argues that the University, as the place that graduates the educators that will act in the educational system of Santa Catarina State, does not provide to graduating students of Letters course the enough knowledge about the Proposta Curricular de Santa Catarina text about the Portuguese language. The research had its theoretical basis firmed on the Proposta Curricular de Santa Catarina text, in Bakhtin, Vygotsky, Demo, Luckesi, and other authors that think about language and education.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007
2018-02-28T17:02:37Z
2018-02-28T17:02:37Z
2020-11-26T21:25:47Z
2020-11-26T21:25:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3306
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 98 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Tubarão
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415815955546112