O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Giovanella, Lúcio Flávio
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
Texto Completo: https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3368
Resumo: This study presents a discourse analysis of two films from Santa Catarina State, Brazil, one a feature-length film and the other a short film, viz.: A Novembrada, by Eduardo Paredes, and Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, by Silvio Back. These are contemporary films, both based on constitutive elements of the Santa Catarina identity. A Novembrada relates to the political event of the same name, which took place during the military dictatorship on the occasion of a visit by General Figueiredo to the city of Florianópolis. The event was recorded by the local press, enabling the film to take those records as its basis in order to develop a fictional interpretation. Meanwhile, Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, is based on the work of the Santa Catarina poet, to develop a fictional film interpretation of his work. The two films are exemplary of local film output, in which the political element is constitutive in various dimensions, not just in the subject matter, as in A Novembrada, but more importantly in how, specifically, the background record and the cinematographic material are worked in together in forms of interpretation that mobilize discursive memories. One manner of understanding that interweave, either by way of what is constructed or by way of what is preconstructed and silence, is made possible by the theory and method of discourse analysis, which results in a historical and ideological contextualization of this slice of Santa Catarina’s cinematography.
id Ânima_e5a5e287325d197956d459a27487a7d6
oai_identifier_str oai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3368
network_acronym_str Ânima
network_name_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository_id_str
spelling O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursivaPolíticoImbricaçãoTessituraTeceduraSilêncioDiscurso sobreThis study presents a discourse analysis of two films from Santa Catarina State, Brazil, one a feature-length film and the other a short film, viz.: A Novembrada, by Eduardo Paredes, and Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, by Silvio Back. These are contemporary films, both based on constitutive elements of the Santa Catarina identity. A Novembrada relates to the political event of the same name, which took place during the military dictatorship on the occasion of a visit by General Figueiredo to the city of Florianópolis. The event was recorded by the local press, enabling the film to take those records as its basis in order to develop a fictional interpretation. Meanwhile, Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, is based on the work of the Santa Catarina poet, to develop a fictional film interpretation of his work. The two films are exemplary of local film output, in which the political element is constitutive in various dimensions, not just in the subject matter, as in A Novembrada, but more importantly in how, specifically, the background record and the cinematographic material are worked in together in forms of interpretation that mobilize discursive memories. One manner of understanding that interweave, either by way of what is constructed or by way of what is preconstructed and silence, is made possible by the theory and method of discourse analysis, which results in a historical and ideological contextualization of this slice of Santa Catarina’s cinematography.Este trabalho apresenta uma análise discursiva de dois filmes catarinenses, um curta metragem e um longa, a saber, A Novembrada, de Eduardo Paredes e Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, de Silvio Back. Trata-se de filmes contemporâneos, ambos baseados em elementos que constituem a identidade catarinense. A Novembrada refere-se ao evento político de mesmo nome, ocorrido na época da ditadura militar, na ocasião da visita do general Figueiredo à cidade de Florianópolis. Esse evento foi registrado pela mídia jornalística local, o que permitiu que o filme tomasse por base esse registro para desenvolver um gesto de interpretação ficcional. Por outro lado, Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, baseia-se na obra do poeta catarinense e desenvolve uma interpretação fílmica dessa obra. Os dois filmes constituem exemplares de uma cinematografia local, cujo elemento político é constitutivo em diferentes dimensões, não só na temática, como é o caso de A novembrada, mas principalmente na forma como se faz a imbricação material do registro de base e do cinematográfico, em gestos de interpretação que mobilizam memórias discursivas. O modo de compreender essa imbricação, seja pela via do construído, seja pela via do pré-construído e do silêncio, é possibilitada pela teoria e método da análise do discurso, o que resulta na contextualização histórica e ideológica desse recorte da cinematografia catarinense.Gallo, Solange Maria LedaGiovanella, Lúcio Flávio2018-01-17T17:20:55Z2020-11-26T21:33:51Z2018-01-17T17:20:55Z2020-11-26T21:33:51Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis80 f.application/pdfhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3368Programa de Pós-Graduação em Ciências da LinguagemPalhoçaporreponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)instname:Ânima Educaçãoinstacron:Ânimainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-12-01T16:55:40Zoai:repositorio.animaeducacao.com.br:ANIMA/3368Repositório InstitucionalPRIhttps://repositorio.animaeducacao.com.br/oai/requestcontato@animaeducacao.com.bropendoar:2020-12-01T16:55:40Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
title O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
spellingShingle O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
Giovanella, Lúcio Flávio
Político
Imbricação
Tessitura
Tecedura
Silêncio
Discurso sobre
title_short O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
title_full O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
title_fullStr O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
title_full_unstemmed O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
title_sort O político nos filmes a novembrada e Cruz e Sousa, o poeta do desterro: uma análise discursiva
author Giovanella, Lúcio Flávio
author_facet Giovanella, Lúcio Flávio
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gallo, Solange Maria Leda
dc.contributor.author.fl_str_mv Giovanella, Lúcio Flávio
dc.subject.por.fl_str_mv Político
Imbricação
Tessitura
Tecedura
Silêncio
Discurso sobre
topic Político
Imbricação
Tessitura
Tecedura
Silêncio
Discurso sobre
description This study presents a discourse analysis of two films from Santa Catarina State, Brazil, one a feature-length film and the other a short film, viz.: A Novembrada, by Eduardo Paredes, and Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, by Silvio Back. These are contemporary films, both based on constitutive elements of the Santa Catarina identity. A Novembrada relates to the political event of the same name, which took place during the military dictatorship on the occasion of a visit by General Figueiredo to the city of Florianópolis. The event was recorded by the local press, enabling the film to take those records as its basis in order to develop a fictional interpretation. Meanwhile, Cruz e Sousa, o poeta do Desterro, is based on the work of the Santa Catarina poet, to develop a fictional film interpretation of his work. The two films are exemplary of local film output, in which the political element is constitutive in various dimensions, not just in the subject matter, as in A Novembrada, but more importantly in how, specifically, the background record and the cinematographic material are worked in together in forms of interpretation that mobilize discursive memories. One manner of understanding that interweave, either by way of what is constructed or by way of what is preconstructed and silence, is made possible by the theory and method of discourse analysis, which results in a historical and ideological contextualization of this slice of Santa Catarina’s cinematography.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2018-01-17T17:20:55Z
2018-01-17T17:20:55Z
2020-11-26T21:33:51Z
2020-11-26T21:33:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3368
url https://repositorio.animaeducacao.com.br/handle/ANIMA/3368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 80 f.
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Palhoça
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
instname:Ânima Educação
instacron:Ânima
instname_str Ânima Educação
instacron_str Ânima
institution Ânima
reponame_str Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
collection Repositório Universitário da Ânima (RUNA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Universitário da Ânima (RUNA) - Ânima Educação
repository.mail.fl_str_mv contato@animaeducacao.com.br
_version_ 1767415847104544768