Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
DOI: | 10.24208/rebecin.v6i2.179 |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179 |
Resumo: | Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information. |
id |
ABECIN-1_82e09ff3a87f6403e2f22ba5a9172de1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/179 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
spelling |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didáticas Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.Organização do Conhecimento.Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information.Analisa os resultados da experiência didática realizada na disciplina de Introdução à Análise Documentária com o objetivo de demonstrar a partir da experiência, que a formação do bibliotecário o torna qualificado para a redação de resumos documentários, mesmo que este não seja especialista na área de conhecimento do texto. Foram realizados levantamentos bibliográficos sobre a temática da pesquisa, e como parte aplicada foram selecionados textos disponíveis da base Scientific Electronic Library Online (SciELO), para que os alunos realizassem a leitura documentária, analisassem criticamente e posteriormente, reescrevessem o resumo, levando em consideração os conteúdos expostos em sala de aula. Á título de exemplificação do que foi realizado em sala de aula é exposto por meio de tabela comparativa diferenças entre o resumo realizado pelo(s) autor(es) do artigo e os elaborados pelo grupo de alunos. Muito embora os autores sejam especialistas no conteúdo do texto, nem sempre conseguem realizar um resumo adequado devido à falta de domínio das metodologias e operações do resumo. O profissional bibliotecário embora não seja especialista na área do conhecimento do texto, possui habilidades técnicas para realizar um resumo documentário fidedigno e representativo do documento original possibilitando acesso à informação.ABECIN2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/17910.24208/rebecin.v6i2.179Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 No. 2 (2019); 67-81Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 67-81Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 6 n. 2 (2019); 67-812358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179/181Maimone, Giovana DeliberaliBarreto da Silva, Carlos Henrique info:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-14T02:35:16Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/179Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-08-14T02:35:16Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
title |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
spellingShingle |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática Maimone, Giovana Deliberali s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática. Organização do Conhecimento. Maimone, Giovana Deliberali s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática. Organização do Conhecimento. |
title_short |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
title_full |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
title_fullStr |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
title_full_unstemmed |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
title_sort |
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática |
author |
Maimone, Giovana Deliberali |
author_facet |
Maimone, Giovana Deliberali Maimone, Giovana Deliberali Barreto da Silva, Carlos Henrique Barreto da Silva, Carlos Henrique |
author_role |
author |
author2 |
Barreto da Silva, Carlos Henrique |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maimone, Giovana Deliberali Barreto da Silva, Carlos Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática. Organização do Conhecimento. |
topic |
s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática. Organização do Conhecimento. |
description |
Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179 10.24208/rebecin.v6i2.179 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v6i2.179 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179/181 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 No. 2 (2019); 67-81 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 67-81 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 6 n. 2 (2019); 67-81 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1822180597940879360 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.24208/rebecin.v6i2.179 |