Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maimone, Giovana Deliberali
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barreto da Silva, Carlos Henrique
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
DOI: 10.24208/rebecin.v6i2.179
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179
Resumo: Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of ​​text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information.
id ABECIN-1_82e09ff3a87f6403e2f22ba5a9172de1
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/179
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
spelling Elaboração de resumos documentários: uma experiência didáticas Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.Organização do Conhecimento.Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of ​​text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information.Analisa os resultados da experiência didática realizada na disciplina de Introdução à Análise Documentária com o objetivo de demonstrar a partir da experiência, que a formação do bibliotecário o torna qualificado para a redação de resumos documentários, mesmo que este não seja especialista na área de conhecimento do texto. Foram realizados levantamentos bibliográficos sobre a temática da pesquisa, e como parte aplicada foram selecionados textos disponíveis da base Scientific Electronic Library Online (SciELO), para que os alunos realizassem a leitura documentária, analisassem criticamente e posteriormente, reescrevessem o resumo, levando em consideração os conteúdos expostos em sala de aula. Á título de exemplificação do que foi realizado em sala de aula é exposto por meio de tabela comparativa diferenças entre o resumo realizado pelo(s) autor(es) do artigo e os elaborados pelo grupo de alunos. Muito embora os autores sejam especialistas no conteúdo do texto, nem sempre conseguem realizar um resumo adequado devido à falta de domínio das metodologias e operações do resumo. O profissional bibliotecário embora não seja especialista na área do conhecimento do texto, possui habilidades técnicas para realizar um resumo documentário fidedigno e representativo do documento original possibilitando acesso à informação.ABECIN2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/17910.24208/rebecin.v6i2.179Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 No. 2 (2019); 67-81Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 67-81Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 6 n. 2 (2019); 67-812358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179/181Maimone, Giovana DeliberaliBarreto da Silva, Carlos Henrique info:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-14T02:35:16Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/179Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2020-08-14T02:35:16Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
title Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
spellingShingle Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
Maimone, Giovana Deliberali
s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.
Organização do Conhecimento.
Maimone, Giovana Deliberali
s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.
Organização do Conhecimento.
title_short Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
title_full Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
title_fullStr Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
title_full_unstemmed Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
title_sort Elaboração de resumos documentários: uma experiência didática
author Maimone, Giovana Deliberali
author_facet Maimone, Giovana Deliberali
Maimone, Giovana Deliberali
Barreto da Silva, Carlos Henrique
Barreto da Silva, Carlos Henrique
author_role author
author2 Barreto da Silva, Carlos Henrique
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maimone, Giovana Deliberali
Barreto da Silva, Carlos Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.
Organização do Conhecimento.
topic s Assuntos* Resumo documentário. Análise Documentária. Leitura Documentária. Experiência prática.
Organização do Conhecimento.
description Analyzes results of the didactic experience realized in the Introduction to Documentary Analysis course with the objective of to demonstrate from the experience, that the education of the librarian makes him qualified to write documentary abstracts, even if he is not an expert in the area of ​​text knowledge. Bibliographic surveys were conducted on the research theme, and as an applied part, texts available from the Scientific Electronic Library Online (SciELO) database were selected so that the students could read the documentary, critically analyze and later rewrite the abstract, taking into account consideration the contents exposed in the classroom. As an example of what was done in the classroom comparative tables show differences between the abstract prepared by the author (s) of the article and those prepared by the group of students. Although the authors are experts in the content of the text, they are not always able to perform an adequate abstract due to lack of mastery of abstract`s methodologies and operations. Although not a specialist in the field of text knowledge, the librarian has the technical skills to produce a reliable and representative documentary abstract of the original document enabling access to information.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179
10.24208/rebecin.v6i2.179
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v6i2.179
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/179/181
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 No. 2 (2019); 67-81
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 6 Núm. 2 (2019); 67-81
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 6 n. 2 (2019); 67-81
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1822180597940879360
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.24208/rebecin.v6i2.179