Brazilian librarian training in the context of data competence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costal, Marcelle
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Zattar, Marianna, Sales, Luana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264
Resumo: It proposes to study the librarian formation in undergraduate courses at the national level in aspects related to information literacy and research data management. The relationship between information literacy and data literacy will be addressed in the theoretical framework. It uses as a methodological procedure a qualitative approach, carried out from an exploratory and descriptive method. It presents the data collection elaborated in searches on the website of the Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (e-MEC) to verify the courses of Librarianship, which in their menus, promote the use of information literacy related to the management processes of search survey data. It presents as main results that the information literacy and the research data management are incipient themes in the initial formation of the Brazilian librarian. It concludes that data literacy, a branch of information literacy, in undergraduate education can design library practices to meet research needs regarding the steps that involve research data management.
id ABECIN-1_9537da3c7fd75276a00ae06013cafcf3
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/264
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Brazilian librarian training in the context of data competenceLa formación de los bibliotecarios brasileños en el contexto de la competencia en materia de datosFormação do bibliotecário brasileiro no contexto da competência em dadosFormação do bibliotecárioCompetência em informaçãoCompetência em dadosGestão de dados de pesquisaDados de pesquisaIt proposes to study the librarian formation in undergraduate courses at the national level in aspects related to information literacy and research data management. The relationship between information literacy and data literacy will be addressed in the theoretical framework. It uses as a methodological procedure a qualitative approach, carried out from an exploratory and descriptive method. It presents the data collection elaborated in searches on the website of the Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (e-MEC) to verify the courses of Librarianship, which in their menus, promote the use of information literacy related to the management processes of search survey data. It presents as main results that the information literacy and the research data management are incipient themes in the initial formation of the Brazilian librarian. It concludes that data literacy, a branch of information literacy, in undergraduate education can design library practices to meet research needs regarding the steps that involve research data management.Se propone estudiar la formación de los bibliotecarios a nivel nacional de pregrado en aspectos relacionados con la competencia informativa y la gestión de datos de investigación. Para ello, en el marco teórico se abordará la relación entre la competencia informativa y la competencia en materia de datos de investigación. Utiliza como procedimiento metodológico un enfoque cualitativo, realizado desde un método exploratorio y descriptivo. Presenta la recopilación de datos elaborada en búsquedas en el sitio del Registro Nacional de Cursos e Instituciones de Educación Superior (e-MEC) para verificar los cursos de Bibliotecología, que en sus menús, promueven el uso de la competencia en información relacionada con los procesos de gestión de datos de investigación. Presenta como principales resultados que la competencia en información y gestión de datos de investigación son temas incipientes en la formación inicial del bibliotecario brasileño. Concluye que la competencia en materia de datos, una rama de la competencia en materia de información, en la formación de grado, puede diseñar prácticas bibliotecarias para satisfacer las necesidades de los investigadores en relación con los pasos que implican la gestión de los datos de investigación.Propõe estudar a formação dos bibliotecários na graduação em nível nacional nos aspectos relacionados à competência em informação e à gestão de dados de pesquisa. Para tal, serão abordados no referencial teórico a relação entre a competência em informação e a competência em dados de pesquisa. Utiliza como procedimento metodológico uma abordagem qualitativa, realizada a partir de um método exploratório e descritivo. Apresenta a coleta de dados elaborada em buscas no site do Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (e-MEC) para verificação dos cursos de Biblioteconomia, que em suas ementas, promovem o uso da competência em informação relacionada aos processos da gestão de dados de pesquisa. Apresenta como principais resultados que a competência em informação e a gestão de dados de pesquisa são temas incipientes na formação inicial do bibliotecário brasileiro. Conclui que a competência em dados, um ramo da competência em informação, no ensino de graduação, pode projetar as práticas biblioteconômicas para atender as necessidades dos pesquisadores quanto às etapas que envolvem a gestão de dados de pesquisa.ABECIN2021-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/26410.24208/rebecin.v8i.264Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN AwardRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECINRevista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN2358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/222https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/286https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/287Costal, MarcelleZattar, Marianna Sales, Luanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-06T16:28:08Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/264Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2021-12-06T16:28:08Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian librarian training in the context of data competence
La formación de los bibliotecarios brasileños en el contexto de la competencia en materia de datos
Formação do bibliotecário brasileiro no contexto da competência em dados
title Brazilian librarian training in the context of data competence
spellingShingle Brazilian librarian training in the context of data competence
Costal, Marcelle
Formação do bibliotecário
Competência em informação
Competência em dados
Gestão de dados de pesquisa
Dados de pesquisa
title_short Brazilian librarian training in the context of data competence
title_full Brazilian librarian training in the context of data competence
title_fullStr Brazilian librarian training in the context of data competence
title_full_unstemmed Brazilian librarian training in the context of data competence
title_sort Brazilian librarian training in the context of data competence
author Costal, Marcelle
author_facet Costal, Marcelle
Zattar, Marianna
Sales, Luana
author_role author
author2 Zattar, Marianna
Sales, Luana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costal, Marcelle
Zattar, Marianna
Sales, Luana
dc.subject.por.fl_str_mv Formação do bibliotecário
Competência em informação
Competência em dados
Gestão de dados de pesquisa
Dados de pesquisa
topic Formação do bibliotecário
Competência em informação
Competência em dados
Gestão de dados de pesquisa
Dados de pesquisa
description It proposes to study the librarian formation in undergraduate courses at the national level in aspects related to information literacy and research data management. The relationship between information literacy and data literacy will be addressed in the theoretical framework. It uses as a methodological procedure a qualitative approach, carried out from an exploratory and descriptive method. It presents the data collection elaborated in searches on the website of the Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior (e-MEC) to verify the courses of Librarianship, which in their menus, promote the use of information literacy related to the management processes of search survey data. It presents as main results that the information literacy and the research data management are incipient themes in the initial formation of the Brazilian librarian. It concludes that data literacy, a branch of information literacy, in undergraduate education can design library practices to meet research needs regarding the steps that involve research data management.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264
10.24208/rebecin.v8i.264
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v8i.264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/222
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/286
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/264/287
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Special edition: TCC ABECIN Award
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021): Edicion especial: Premio TCC ABECIN
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021): Edição especial: Prêmio TCC ABECIN
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1754565314820964352