Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Szafran Maiche, Paulina
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
Texto Completo: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254
Resumo: The article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth.
id ABECIN-1_fb40478cb1a4faa4326d792d98c6160c
oai_identifier_str oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/254
network_acronym_str ABECIN-1
network_name_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic Formación en gestión cultural en la enseñanza en Bibliotecología: la experiencia en la Universidad de la RepúblicaTreinamento em gestão cultural no ensino de Biblioteconomia: a experiência na Universidade da RepúblicaTeaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarianFormación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogoEnsino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecárioThe article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth.El artículo relata la experiencia de la incorporación de la temática Gestión cultural en la malla curricular de la Licenciatura en Bibliotecología en la Universidad de la República, Uruguay. A través de este recorrido, y de los distintos abordajes que conlleva la gestión cultural, se fundamenta la perspectiva que se le otorga a dicha formación en el contexto de la disciplina y el ejercicio profesional. Asimismo, se muestra el aporte que realiza la Bibliotecología a la Gestión cultural, específicamente en cuanto al rol de mediadores culturales que compete a los bibliotecólogos y su contribución a la ciudadanía cultural. En las consideraciones finales se da cuenta de otros desarrollos curriculares promovidos a partir de la experiencia a la vez que se delinean perspectivas futuras. Se entiende que estas contribuyen a la visibilidad de la carrera y de las bibliotecas como servicios culturales así como a la promoción de las funciones universitarias, especialmente la investigación, en un área que lo requiere para su crecimiento disciplinar.O artigo relata a experiência de incorporar o tema "gestão cultural" no currículo do Bacharelado em Biblioteconomia da Universidade da República, Uruguai. Através deste caminho e das diferentes abordagens que a "gestão cultural" implica, o artigo argumenta sobre os fundamentos da perspectiva dada a tal formação no contexto da disciplina e da prática profissional. Da mesma forma, a contribuição da biblioteconomia à gestão cultural é mostrada, especificamente no que diz respeito ao papel dos mediadores culturais dos bibliotecários e sua contribuição à cidadania cultural. Nas considerações finais, outros desenvolvimentos curriculares promovidos a partir da experiência são notados, enquanto as perspectivas futuras são delineadas. Entende-se que estes contribuem para a visibilidade da carreira profissional e das bibliotecas como serviços culturais, assim como para a promoção de funções universitárias, especialmente de pesquisa, em uma área que o requer para seu crescimento disciplinar.  ABECIN2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/25410.24208/rebecin.v8i.254Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021); 1-182358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/331https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/332https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/333Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maicheinfo:eu-repo/semantics/openAccessSzafran Maiche, Paulina2022-01-03T14:28:32Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/254Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-01-03T14:28:32Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false
dc.title.none.fl_str_mv Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
Formación en gestión cultural en la enseñanza en Bibliotecología: la experiencia en la Universidad de la República
Treinamento em gestão cultural no ensino de Biblioteconomia: a experiência na Universidade da República
title Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
spellingShingle Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
Szafran Maiche, Paulina
Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian
Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo
Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário
title_short Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
title_full Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
title_fullStr Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
title_full_unstemmed Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
title_sort Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
author Szafran Maiche, Paulina
author_facet Szafran Maiche, Paulina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Szafran Maiche, Paulina
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian
Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo
Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário
topic Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian
Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo
Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário
description The article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254
10.24208/rebecin.v8i.254
url https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254
identifier_str_mv 10.24208/rebecin.v8i.254
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/331
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/332
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maiche
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maiche
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv ABECIN
publisher.none.fl_str_mv ABECIN
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021); 1-18
2358-3193
reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron:ABECIN
instname_str Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
instacron_str ABECIN
institution ABECIN
reponame_str Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
collection Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)
repository.mail.fl_str_mv ||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com
_version_ 1798325207548559360