Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254 |
Resumo: | The article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth. |
id |
ABECIN-1_fb40478cb1a4faa4326d792d98c6160c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portal.abecin.org.br:article/254 |
network_acronym_str |
ABECIN-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic Formación en gestión cultural en la enseñanza en Bibliotecología: la experiencia en la Universidad de la RepúblicaTreinamento em gestão cultural no ensino de Biblioteconomia: a experiência na Universidade da RepúblicaTeaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarianFormación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogoEnsino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecárioThe article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth.El artículo relata la experiencia de la incorporación de la temática Gestión cultural en la malla curricular de la Licenciatura en Bibliotecología en la Universidad de la República, Uruguay. A través de este recorrido, y de los distintos abordajes que conlleva la gestión cultural, se fundamenta la perspectiva que se le otorga a dicha formación en el contexto de la disciplina y el ejercicio profesional. Asimismo, se muestra el aporte que realiza la Bibliotecología a la Gestión cultural, específicamente en cuanto al rol de mediadores culturales que compete a los bibliotecólogos y su contribución a la ciudadanía cultural. En las consideraciones finales se da cuenta de otros desarrollos curriculares promovidos a partir de la experiencia a la vez que se delinean perspectivas futuras. Se entiende que estas contribuyen a la visibilidad de la carrera y de las bibliotecas como servicios culturales así como a la promoción de las funciones universitarias, especialmente la investigación, en un área que lo requiere para su crecimiento disciplinar.O artigo relata a experiência de incorporar o tema "gestão cultural" no currículo do Bacharelado em Biblioteconomia da Universidade da República, Uruguai. Através deste caminho e das diferentes abordagens que a "gestão cultural" implica, o artigo argumenta sobre os fundamentos da perspectiva dada a tal formação no contexto da disciplina e da prática profissional. Da mesma forma, a contribuição da biblioteconomia à gestão cultural é mostrada, especificamente no que diz respeito ao papel dos mediadores culturais dos bibliotecários e sua contribuição à cidadania cultural. Nas considerações finais, outros desenvolvimentos curriculares promovidos a partir da experiência são notados, enquanto as perspectivas futuras são delineadas. Entende-se que estes contribuem para a visibilidade da carreira profissional e das bibliotecas como serviços culturais, assim como para a promoção de funções universitárias, especialmente de pesquisa, em uma área que o requer para seu crescimento disciplinar. ABECIN2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/25410.24208/rebecin.v8i.254Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021); 1-182358-3193reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informaçãoinstname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)instacron:ABECINporhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/331https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/332https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/333Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maicheinfo:eu-repo/semantics/openAccessSzafran Maiche, Paulina2022-01-03T14:28:32Zoai:ojs.portal.abecin.org.br:article/254Revistahttps://portal.abecin.org.br/rebecinPUBhttps://portal.abecin.org.br/rebecin/oai||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com2358-31932358-3193opendoar:2022-01-03T14:28:32Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic Formación en gestión cultural en la enseñanza en Bibliotecología: la experiencia en la Universidad de la República Treinamento em gestão cultural no ensino de Biblioteconomia: a experiência na Universidade da República |
title |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
spellingShingle |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic Szafran Maiche, Paulina Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário |
title_short |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
title_full |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
title_fullStr |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
title_full_unstemmed |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
title_sort |
Training in cultural management in teaching library science: the experience at the University of the Republic |
author |
Szafran Maiche, Paulina |
author_facet |
Szafran Maiche, Paulina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Szafran Maiche, Paulina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário |
topic |
Teaching of Library Science; Cultural Management; Professional profile of the librarian Formación en Bibliotecología; Gestión Cultural; Perfil profesional del bibliotecólogo Ensino de Biblioteconomia; Gestão Cultural; Perfil profissional do bibliotecário |
description |
The article relates the experience of incorporating the topic “cultural management” in the curriculum of the Bachelor of Librarianship at the University of the Republic, Uruguay. Through this path and the different approaches that “cultural management” entails, the article arguments on the fundamentals of the perspective given to such training in the context of discipline and professional practice. Likewise, the contribution made by librarianship to cultural management is shown, specifically regarding the role of cultural mediators of librarians and their contribution to cultural citizenship. In the final considerations, other curricular developments promoted from the experience are noted, while future perspectives are outlined. It is understood that these contribute to the visibility of the professional career and of libraries as cultural services as well as to the promotion of university functions, especially research, in an area that requires it for their disciplinary growth. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254 10.24208/rebecin.v8i.254 |
url |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254 |
identifier_str_mv |
10.24208/rebecin.v8i.254 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/331 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/332 https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/254/333 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maiche info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Paulina Szafran Maiche |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
publisher.none.fl_str_mv |
ABECIN |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; Vol. 8 (2021); 1-18 Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação; v. 8 (2021); 1-18 2358-3193 reponame:Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação instname:Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) instacron:ABECIN |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
instacron_str |
ABECIN |
institution |
ABECIN |
reponame_str |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
collection |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação - Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação (ABECIN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||valentim@valentim.pro.br|| danielaspudeit@gmail.com |
_version_ |
1798325207548559360 |