Active Methodologies in Distance Education: literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
Texto Completo: | https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549 |
Resumo: | The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review. |
id |
ABED-1_39955d51f09f13f39ae1aa1099361e81 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/549 |
network_acronym_str |
ABED-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository_id_str |
|
spelling |
Active Methodologies in Distance Education: literature reviewMetodologías activas en educación a distancia: revisión de la literaturaMETODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: Revisão de LiteraturaProblem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom.Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida.Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida.The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review.El objetivo de este artículo es mapear la investigación empírica que evalúa los resultados de la aplicación de metodologías activas en la educación a distancia. Se trata de una revisión de la literatura de escopo que partió de una revisión ya realizada en portugués. Las búsquedas se realizaron en las bases de datos Scopus y Web of Science. Los filtros incluyeron artículos publicados en revistas entre 2015 y 2019 en inglés, español o francés. La aplicación de criterios de selección resultó en la inclusión de 13 artículos. Los estudios se centran en la educación superior y utilizan una variedad de metodologías, enfoques y estrategias para la recopilación y el análisis de datos. El aula invertida y el aprendizaje basado en problemas son las metodologías activas más utilizadas en los estudios. Los artículos informan de resultados de aprendizaje positivos, más visibles a largo plazo. Los resultados muestran que las metodologías activas se pueden utilizar en la fase de estudio individual y autónoma de los estudiantes. La conclusión sugiere varios trabajos futuros para ampliar los resultados de la revisión.O objetivo deste artigo é mapear as pesquisas empíricas que avaliam os resultados da aplicação de metodologias ativas em educação a distância. Trata-se de uma revisão de literatura de escopo que partiu de uma revisão já realizada em língua portuguesa. As buscas ocorreram nas bases Scopus e Web of Science. Os filtros compreenderam artigos publicados em periódicos entre 2015 e 2019 em inglês, espanhol ou francês. A aplicação de critérios de seleção resultou na inclusão de 13 artigos. Os estudos, por sua vez, focam o ensino superior e utilizam uma diversidade de metodologias, abordagens e estratégias de coleta e análise de dados. Sala de aula invertida e aprendizagem baseada em problemas são as metodologias ativas mais utilizadas nos estudos, e os artigos relatam resultados de aprendizagem positivos, mas visíveis, entretanto, no longo prazo. Os resultados das pesquisas apontam que metodologias ativas podem ser utilizadas na fase do estudo individual e autônomo dos alunos. A conclusão sugere diversos trabalhos futuros para ampliar os resultados da revisão.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2021-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/54910.17143/rbaad.v2iEspecial.549Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 2 n. Especial (2021): Estratégias Ativas na EAD: abordagem digital no processo de ensino e aprendizagem1806-13622359-034310.17143/rbaad.v2iEspecialreponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/371https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/372Global; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessMattar, João2021-05-03T15:25:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/549Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2021-05-03T15:25:32Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Active Methodologies in Distance Education: literature review Metodologías activas en educación a distancia: revisión de la literatura METODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: Revisão de Literatura |
title |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
spellingShingle |
Active Methodologies in Distance Education: literature review Mattar, João Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom. Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida. Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida. |
title_short |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
title_full |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
title_fullStr |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
title_full_unstemmed |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
title_sort |
Active Methodologies in Distance Education: literature review |
author |
Mattar, João |
author_facet |
Mattar, João |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mattar, João |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom. Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida. Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida. |
topic |
Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom. Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida. Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida. |
description |
The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549 10.17143/rbaad.v2iEspecial.549 |
url |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549 |
identifier_str_mv |
10.17143/rbaad.v2iEspecial.549 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/371 https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/372 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 2 n. Especial (2021): Estratégias Ativas na EAD: abordagem digital no processo de ensino e aprendizagem 1806-1362 2359-0343 10.17143/rbaad.v2iEspecial reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) instacron:ABED |
instname_str |
Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
instacron_str |
ABED |
institution |
ABED |
reponame_str |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
collection |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br |
_version_ |
1798046171191574528 |