Active Methodologies in Distance Education: literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mattar, João
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549
Resumo: The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review.
id ABED-1_39955d51f09f13f39ae1aa1099361e81
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/549
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling Active Methodologies in Distance Education: literature reviewMetodologías activas en educación a distancia: revisión de la literaturaMETODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: Revisão de LiteraturaProblem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom.Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida.Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida.The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review.El objetivo de este artículo es mapear la investigación empírica que evalúa los resultados de la aplicación de metodologías activas en la educación a distancia. Se trata de una revisión de la literatura de escopo que partió de una revisión ya realizada en portugués. Las búsquedas se realizaron en las bases de datos Scopus y Web of Science. Los filtros incluyeron artículos publicados en revistas entre 2015 y 2019 en inglés, español o francés. La aplicación de criterios de selección resultó en la inclusión de 13 artículos. Los estudios se centran en la educación superior y utilizan una variedad de metodologías, enfoques y estrategias para la recopilación y el análisis de datos. El aula invertida y el aprendizaje basado en problemas son las metodologías activas más utilizadas en los estudios. Los artículos informan de resultados de aprendizaje positivos, más visibles a largo plazo. Los resultados muestran que las metodologías activas se pueden utilizar en la fase de estudio individual y autónoma de los estudiantes. La conclusión sugiere varios trabajos futuros para ampliar los resultados de la revisión.O objetivo deste artigo é mapear as pesquisas empíricas que avaliam os resultados da aplicação de metodologias ativas em educação a distância. Trata-se de uma revisão de literatura de escopo que partiu de uma revisão já realizada em língua portuguesa. As buscas ocorreram nas bases Scopus e Web of Science.  Os filtros compreenderam artigos publicados em periódicos entre 2015 e 2019 em inglês, espanhol ou francês.  A aplicação de critérios de seleção resultou na inclusão de 13 artigos. Os estudos, por sua vez, focam o ensino superior e utilizam uma diversidade de metodologias, abordagens e estratégias de coleta e análise de dados. Sala de aula invertida e aprendizagem baseada em problemas são as metodologias ativas mais utilizadas nos estudos, e os artigos relatam resultados de aprendizagem positivos, mas visíveis, entretanto, no longo prazo. Os resultados das pesquisas apontam que metodologias ativas podem ser utilizadas na fase do estudo individual e autônomo dos alunos.  A conclusão sugere diversos trabalhos futuros para ampliar os resultados da revisão.Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2021-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/54910.17143/rbaad.v2iEspecial.549Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 2 n. Especial (2021): Estratégias Ativas na EAD: abordagem digital no processo de ensino e aprendizagem1806-13622359-034310.17143/rbaad.v2iEspecialreponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/371https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/372Global; ContemporâneoCopyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessMattar, João2021-05-03T15:25:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/549Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2021-05-03T15:25:32Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Active Methodologies in Distance Education: literature review
Metodologías activas en educación a distancia: revisión de la literatura
METODOLOGIAS ATIVAS EM EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA: Revisão de Literatura
title Active Methodologies in Distance Education: literature review
spellingShingle Active Methodologies in Distance Education: literature review
Mattar, João
Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom.
Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida.
Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida.
title_short Active Methodologies in Distance Education: literature review
title_full Active Methodologies in Distance Education: literature review
title_fullStr Active Methodologies in Distance Education: literature review
title_full_unstemmed Active Methodologies in Distance Education: literature review
title_sort Active Methodologies in Distance Education: literature review
author Mattar, João
author_facet Mattar, João
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mattar, João
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom.
Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida.
Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida.
topic Problem-Based Learning. Project-Based Learning. Case Method. Distance Learning Methodology. Flipped Classroom.
Aprendizaje basado en problemas. Aprendizaje basado en proyectos. Método del caso. Metodología de aprendizaje a distancia. Aula invertida.
Aprendizagem Baseada em Problemas. Aprendizagem Baseada em Projetos. Método do Caso. Metodologia do Ensino a Distância. Sala de Aula Invertida.
description The purpose of this article is to map the empirical research that evaluates the results of the application of active methodologies in distance education. This is a scoping literature review that considered a review already carried out in Portuguese. The searches included Scopus and Web of Science. The filters comprised articles published in journals between 2015 and 2019 in English, Spanish or French. The application of selection criteria resulted in the inclusion of 13 articles. The studies focus on higher education and use a variety of methodologies, approaches and strategies for data collection and analysis. Flipped classroom and problem-based learning are the most used active methodologies in the studies. The articles report positive learning outcomes, which are more clearly visible, however, in the long run. The research results show that active methodologies can be used in the individual and autonomous study phase of students’ learning. The conclusion suggests several future works to expand the results of the review.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549
10.17143/rbaad.v2iEspecial.549
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v2iEspecial.549
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/371
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/549/372
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Global; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 2 n. Especial (2021): Estratégias Ativas na EAD: abordagem digital no processo de ensino e aprendizagem
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v2iEspecial
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046171191574528