Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tripoli, Angela Cristina
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
Texto Completo: https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370
Resumo: Abstract This paper aims to identify the Management students’ choice motivations and their subareas in distance learning. The survey was collected from a structured questionnaire from students already enrolled in the management courses, from bachelor and technologist programs, with 1953 answers from all over Brazil. The collected data received quantitative treatment, being the main techniques, Descriptive Statistics, Multivariate Analysis and Exploratory Factor Analysis. The result of the analysis pointed as main motivations the personal vocation (career) and financial motivations, as much of the distance learning modality as in comparison with other courses like the Engineering. It was possible to verify the existence of interest on the part of these Management students to continue studies with emphasis in the exact and engineering courses in the future, as another undergraduate and postgraduate in the distance learning modality. Keywords: Distance Education, Management, Engineering, Baccalaureate and Technologist
id ABED-1_fd005a2c1f3ae9b7be3f80dbf9708e8d
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/370
network_acronym_str ABED-1
network_name_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository_id_str
spelling Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by NeedEl Dilema en la Eleccíon Del Alumnado por una Carrera EaD: ¿Ingeniería por Vocación o Gestión por Necesidad?O Dilema na Escolha de Curso por Alunos EAD: Engenharia por Vocação ou Gestão Por Necessidade Distance educationBaccalaureate and TechnologistEngineeringEducação a distânciaBacharelado e tecnológico.EngenhariaAbstract This paper aims to identify the Management students’ choice motivations and their subareas in distance learning. The survey was collected from a structured questionnaire from students already enrolled in the management courses, from bachelor and technologist programs, with 1953 answers from all over Brazil. The collected data received quantitative treatment, being the main techniques, Descriptive Statistics, Multivariate Analysis and Exploratory Factor Analysis. The result of the analysis pointed as main motivations the personal vocation (career) and financial motivations, as much of the distance learning modality as in comparison with other courses like the Engineering. It was possible to verify the existence of interest on the part of these Management students to continue studies with emphasis in the exact and engineering courses in the future, as another undergraduate and postgraduate in the distance learning modality. Keywords: Distance Education, Management, Engineering, Baccalaureate and TechnologistResumen El presente trabajo tiene como objetivo identificar las motivaciones en la elección de los estudiantes para estudiar graduación en Gestión y sus subáreas en educación a distancia, incluso si hay una oferta presencial. La encuesta se recopiló de un cuestionario estructurado con estudiantes ya matriculados en las áreas de gestión, tanto de licenciatura como tecnólogos, con 1953 respuestas de todo Brasil. Los datos recogidos recibieron tratamiento cuantitativo, siendo las técnicas principales, Estadística descriptiva, Análisis multivariante y Análisis factorial exploratorio. El resultado del análisis señaló como motivaciones principales la vocación personal (carrera), seguida de motivaciones financieras, como gran parte de la modalidad en comparación con otros cursos como la Ingeniería, presente en las respuestas. Fue posible verificar la existencia de interés de los estudiantes matriculados en cursos de Administración en el futuro, para continuar estudios con énfasis en cursos exactos y de ingeniería, tanto de graduación como de posgrado en la modalidad de educación a distancia. Palabras claves: Educación a distancia, Gestión, Ingeniería, Bachillerato y TecnólogoO presente trabalho tem como objetivo identificar as motivações na escolha dos alunos emcursar graduações na área de Gestão e suas subáreas, ofertados na modalidade EAD. Apesquisa foi desenvolvida a partir da aplicação de um questionário estruturado com alunosmatriculados em cursos, tanto em bacharelado como em tecnólogo de uma instituição deensino privado, tendo obtido 1953 respostas advindas de todas as regiões Brasil. Os dadoscoletados receberam tratamento quantitativo, sendo as principais técnicas, a EstatísticaDescritiva, Análise Multivariada e a Análise Fatorial Exploratória. O resultado da análiseapontou como principais motivações a vocação pessoal (carreira), seguida por motivaçõesfinanceiras. Foi possível constatar a existência de interesse por parte dos alunos matriculadosem cursos de Gestão em, no futuro, prosseguirem estudos com ênfase em cursos de exatas edas engenharias, tanto de graduação como de pós-graduação na modalidade EAD. Palavras-chave: Educação a Distância. Gestão. Engenharia. Bacharelado e tecnológico.   Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância2020-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/37010.17143/rbaad.v19i1.370Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020); 251806-13622359-034310.17143/rbaad.v19i1reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainstname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)instacron:ABEDporenghttps://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370/324https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370/338***Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distânciainfo:eu-repo/semantics/openAccessTripoli, Angela Cristina2020-08-15T22:01:25Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/370Revistahttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/ONGhttp://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/oairbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br1806-13622359-0343opendoar:2020-08-15T22:01:25Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)false
dc.title.none.fl_str_mv Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
El Dilema en la Eleccíon Del Alumnado por una Carrera EaD: ¿Ingeniería por Vocación o Gestión por Necesidad?
O Dilema na Escolha de Curso por Alunos EAD: Engenharia por Vocação ou Gestão Por Necessidade
title Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
spellingShingle Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
Tripoli, Angela Cristina
Distance education
Baccalaureate and Technologist
Engineering
Educação a distância
Bacharelado e tecnológico.
Engenharia
title_short Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
title_full Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
title_fullStr Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
title_full_unstemmed Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
title_sort Choosing Course Dilemma in Distance Education: Engineering by Vocation or Management by Need
author Tripoli, Angela Cristina
author_facet Tripoli, Angela Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tripoli, Angela Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Distance education
Baccalaureate and Technologist
Engineering
Educação a distância
Bacharelado e tecnológico.
Engenharia
topic Distance education
Baccalaureate and Technologist
Engineering
Educação a distância
Bacharelado e tecnológico.
Engenharia
description Abstract This paper aims to identify the Management students’ choice motivations and their subareas in distance learning. The survey was collected from a structured questionnaire from students already enrolled in the management courses, from bachelor and technologist programs, with 1953 answers from all over Brazil. The collected data received quantitative treatment, being the main techniques, Descriptive Statistics, Multivariate Analysis and Exploratory Factor Analysis. The result of the analysis pointed as main motivations the personal vocation (career) and financial motivations, as much of the distance learning modality as in comparison with other courses like the Engineering. It was possible to verify the existence of interest on the part of these Management students to continue studies with emphasis in the exact and engineering courses in the future, as another undergraduate and postgraduate in the distance learning modality. Keywords: Distance Education, Management, Engineering, Baccalaureate and Technologist
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370
10.17143/rbaad.v19i1.370
url https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370
identifier_str_mv 10.17143/rbaad.v19i1.370
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370/324
https://seer.abed.net.br/RBAAD/article/view/370/338
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv *
*
*
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância; v. 19 n. 1 (2020); 25
1806-1362
2359-0343
10.17143/rbaad.v19i1
reponame:Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
instname:Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron:ABED
instname_str Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
instacron_str ABED
institution ABED
reponame_str Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
collection Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - Associação Brasileira de Educação a Distância (ABED)
repository.mail.fl_str_mv rbaad@abed.org.br || abed@abed.org.br
_version_ 1798046170956693504