The communicative ability of the anonymous object
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32 |
Resumo: | This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object. |
id |
ABEPEM-2_00126b4a9eab1245789e493de96d83fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/32 |
network_acronym_str |
ABEPEM-2 |
network_name_str |
Revista dObra[s] |
repository_id_str |
|
spelling |
The communicative ability of the anonymous objectA capacidade comunicativa do objeto anônimoanonymous designanonymous objectsemioticscommunication.design anônimoobjeto anônimosemióticacomunicação.This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object.O objetivo deste artigo é refletir sobre os objetos de design anônimo sob a perspectiva analítica da semiótica. Partindo das contribuições desenvolvidas na Itália sobre o design anônimo e sobre a história do design, especialmente por Eco (1982) e Bassi (2007), recupera a hipótese, sugerida por Eco, de que os objetos de design anônimo comunicam de forma sintética e eficaz não apenas o que fazem, mas como devem ser usados . Sustenta-se que é precisamente essa característica que distingue os objetos anônimos das produções em massa. Por fim, por meio de uma comparação entre dois objetos à primeira vista idênticos, um anônimo e uma cópia de baixa qualidade, procura-se mostrar a relação entre a configuração do objeto – as relações entre as partes que o compõem – e as comunicações de uso.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2014-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/3210.26563/dobras.v7i16.32dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 7 n. 16 (2014); 57-632358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32/32Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelliinfo:eu-repo/semantics/openAccessCervelli, Pierluigi2017-08-04T20:02:21Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/32Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:13.045052Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The communicative ability of the anonymous object A capacidade comunicativa do objeto anônimo |
title |
The communicative ability of the anonymous object |
spellingShingle |
The communicative ability of the anonymous object Cervelli, Pierluigi anonymous design anonymous object semiotics communication. design anônimo objeto anônimo semiótica comunicação. |
title_short |
The communicative ability of the anonymous object |
title_full |
The communicative ability of the anonymous object |
title_fullStr |
The communicative ability of the anonymous object |
title_full_unstemmed |
The communicative ability of the anonymous object |
title_sort |
The communicative ability of the anonymous object |
author |
Cervelli, Pierluigi |
author_facet |
Cervelli, Pierluigi |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cervelli, Pierluigi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
anonymous design anonymous object semiotics communication. design anônimo objeto anônimo semiótica comunicação. |
topic |
anonymous design anonymous object semiotics communication. design anônimo objeto anônimo semiótica comunicação. |
description |
This article deals with anonymous design from a semiotic point of view. On the basis of history of design (BASSI, 2007) and semiotics (ECO, 1982) reflections developed in Italy, we argue that configuration of anonymous design objects shows a particular form of communication. As Eco suggested, they are able to communicate not only what they do but how to use them. Our hypothesis is that this specific communicative power may be useful for distinguishing massand low quality productions from design anonymous objects, being one of its main features. By finally analyzing two objects, one recognizable as anonymous design and it’s low quality copy, we try to consider in which way the communication of the use is related to the configuration of the object. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32 10.26563/dobras.v7i16.32 |
url |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32 |
identifier_str_mv |
10.26563/dobras.v7i16.32 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/32/32 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelli info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Pierluigi Cervelli |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
dc.source.none.fl_str_mv |
dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 7 n. 16 (2014); 57-63 2358-0003 1982-0313 reponame:Revista dObra[s] instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) instacron:ABEPEM |
instname_str |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
instacron_str |
ABEPEM |
institution |
ABEPEM |
reponame_str |
Revista dObra[s] |
collection |
Revista dObra[s] |
repository.name.fl_str_mv |
Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
repository.mail.fl_str_mv |
dobras.abepem@gmail.com |
_version_ |
1797054039369711616 |