Body, clothing and effects of authenticity in Brazilian politics: a sociosemiotic analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1531 |
Resumo: | This article investigates the semiotic strategies through which Brazilian politicians build an aura of authenticity on Instagram. More specifically, we focus on how they use their bodies and clothes in order to appear humble people. We argue that authenticity is constructed through figurative and plastic arrangements capable of display them as common citizens like everybody else. In order to show how this happens, we draw on the theoretical and methodological framework of Greimas’ discursive semiotics, particularly focusing on the figurative and plastic dimensions, as well on the recent semiotic studies on contemporary digital populism. |
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Body, clothing and effects of authenticity in Brazilian politics: a sociosemiotic analysisCorpo, vestuário e efeitos de autenticidade na política brasileira: análises sociossemióticasPolitcsBody and FashionFigurative and plastic semioticsPolíticaCorpo e modaSemiótica figurativa e plásticaThis article investigates the semiotic strategies through which Brazilian politicians build an aura of authenticity on Instagram. More specifically, we focus on how they use their bodies and clothes in order to appear humble people. We argue that authenticity is constructed through figurative and plastic arrangements capable of display them as common citizens like everybody else. In order to show how this happens, we draw on the theoretical and methodological framework of Greimas’ discursive semiotics, particularly focusing on the figurative and plastic dimensions, as well on the recent semiotic studies on contemporary digital populism.Este artigo propõe uma investigação acerca dos perfis de lideranças políticas brasileiras na rede social Instagram, a fim de analisar as estratégias discursivas de construção da autenticidade centradas nos dispositivos semióticos do corpo e do vestuário. A este respeito, temos como hipótese que, sob o perfil semiótico, o valor de autenticidade é construído a partir de arranjos figurativos e plásticos capazes de investi-los de uma aura de aparente simplicidade, um simulacro do sujeito comum que posta nas redes sociais, um cidadão que goza de uma vida comum e em comum com seus seguidores-eleitores. Para essa investigação e análise contamos com o suporte do referencial teórico-metodológico da semiótica discursiva de orientação greimasiana, em particular da semiótica figurativa e da semiótica plástica, e das recentes contribuições da semiótica no estudo do populismo contemporâneo.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2023-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/153110.26563/dobras.i37.1531dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; n. 37 (2023); 186-2042358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/1531/795Copyright (c) 2023 Paolo Demuru, Felippe Pimenta Rodrigues de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessDemuru, PaoloPimenta Rodrigues de Oliveira, Felippe2023-03-24T19:47:59Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/1531Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-03-24T19:47:59Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)false |
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