Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Tainá Macêdo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista dObra[s]
Texto Completo: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/916
Resumo: In times of urban guerrillas, this article presents an analysis of Cia. Mungunzá de Teatro’s play Luís Antônio Gabriela costume. The protagonist is a transvestite, loved but misunderstood by her family. The drama is autobiographical, since the director of the play, Nelson Baskerville (2012), is Luis Antônio’s brother. The purpose of this research is to understand the costume as part of a microcosm within staging (VIANA, 2010), establishing relationships between body and costume, and collaborating for the diffusion of theatre as a political and social statement. The applied methodology is qualitative, observing interviews, as well as cross-referencing data about the company and the play.
id ABEPEM-2_48df9e9c71928200bf4d9286dfd6ab9f
oai_identifier_str oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/916
network_acronym_str ABEPEM-2
network_name_str Revista dObra[s]
repository_id_str
spelling Luís Antônio Gabriela: when the body is the costumeLuís Antônio Gabriela: quando o traje é o corpoCostume design. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.Traje de cena. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.In times of urban guerrillas, this article presents an analysis of Cia. Mungunzá de Teatro’s play Luís Antônio Gabriela costume. The protagonist is a transvestite, loved but misunderstood by her family. The drama is autobiographical, since the director of the play, Nelson Baskerville (2012), is Luis Antônio’s brother. The purpose of this research is to understand the costume as part of a microcosm within staging (VIANA, 2010), establishing relationships between body and costume, and collaborating for the diffusion of theatre as a political and social statement. The applied methodology is qualitative, observing interviews, as well as cross-referencing data about the company and the play.Em tempos de guerrilhas urbanas, esse artigo apresenta a análise do traje de cena do espetáculo Luís Antônio Gabriela, da Cia. Mungunzá de Teatro. A protagonista é uma travesti, amada e incompreendida por sua família. O drama é autobiográfico, o diretor do espetáculo, Nelson Baskerville (2012), é irmão de Luís Antônio. O objetivo dessa pesquisa é compreender o traje de cena como integrante de um microcosmo dentro da encenação (VIANA, 2010), estabelecendo relações entre corpo e traje, e colaborando para a difusão do teatro enquanto posicionamento político e social. A metodologia aplicada é qualitativa, observando entrevistas realizadas, além do cruzamento de dados com publicações sobre a companhia e sobre o processo de montagem.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/91610.26563/dobras.v12i26.916dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 12 n. 26 (2019); 109-1222358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/916/560Copyright (c) 2020 Tainá Macêdo Vasconcelosinfo:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Tainá Macêdo2020-04-24T18:30:39Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/916Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:39.026419Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true
dc.title.none.fl_str_mv Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
Luís Antônio Gabriela: quando o traje é o corpo
title Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
spellingShingle Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
Vasconcelos, Tainá Macêdo
Costume design. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
Traje de cena. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
title_short Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
title_full Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
title_fullStr Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
title_full_unstemmed Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
title_sort Luís Antônio Gabriela: when the body is the costume
author Vasconcelos, Tainá Macêdo
author_facet Vasconcelos, Tainá Macêdo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Tainá Macêdo
dc.subject.por.fl_str_mv Costume design. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
Traje de cena. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
topic Costume design. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
Traje de cena. Cia. Mungunzá de Teatro. LGBTI.
description In times of urban guerrillas, this article presents an analysis of Cia. Mungunzá de Teatro’s play Luís Antônio Gabriela costume. The protagonist is a transvestite, loved but misunderstood by her family. The drama is autobiographical, since the director of the play, Nelson Baskerville (2012), is Luis Antônio’s brother. The purpose of this research is to understand the costume as part of a microcosm within staging (VIANA, 2010), establishing relationships between body and costume, and collaborating for the diffusion of theatre as a political and social statement. The applied methodology is qualitative, observing interviews, as well as cross-referencing data about the company and the play.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/916
10.26563/dobras.v12i26.916
url https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/916
identifier_str_mv 10.26563/dobras.v12i26.916
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/916/560
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Tainá Macêdo Vasconcelos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Tainá Macêdo Vasconcelos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem
dc.source.none.fl_str_mv dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 12 n. 26 (2019); 109-122
2358-0003
1982-0313
reponame:Revista dObra[s]
instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron:ABEPEM
instname_str Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
instacron_str ABEPEM
institution ABEPEM
reponame_str Revista dObra[s]
collection Revista dObra[s]
repository.name.fl_str_mv Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)
repository.mail.fl_str_mv dobras.abepem@gmail.com
_version_ 1797054041417580544