The rhetorical construction of Christian Dior’s fashion: an essay on sucession issues analizing the documentary film Dior & I
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/774 |
Resumo: | With a seven decades trajectory, Christian Dior is an essential part of the fashion field and helps to build the rhetoric of this system, as Barthes (1983) defines it. But respecting certain phenomena and dimensions, it acquires rhetoric of its own, or at least it is what it intends with some actions. It is about one of these cases that this essay is dedicated, the problematization of succession issues. The object is a documentary film entitled Dior and I (2015), about the first Raf Simons collection as creative director of Dior. Through semiotic understanding, the study aims to perceive the evidence of the construction of this brand rhetoric as a way of sustaining the succession of creators, in the midst of the historicalsocial context of Dior and fashion. |
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The rhetorical construction of Christian Dior’s fashion: an essay on sucession issues analizing the documentary film Dior & IA construção retórica da moda de Christian Dior: um ensaio sobre as questões sucessórias analisando o documentário Dior e Eusemioticsrhetoricalbrandssucessionfashion.semióticaretóricamarcassucessãomoda.With a seven decades trajectory, Christian Dior is an essential part of the fashion field and helps to build the rhetoric of this system, as Barthes (1983) defines it. But respecting certain phenomena and dimensions, it acquires rhetoric of its own, or at least it is what it intends with some actions. It is about one of these cases that this essay is dedicated, the problematization of succession issues. The object is a documentary film entitled Dior and I (2015), about the first Raf Simons collection as creative director of Dior. Through semiotic understanding, the study aims to perceive the evidence of the construction of this brand rhetoric as a way of sustaining the succession of creators, in the midst of the historicalsocial context of Dior and fashion.Com uma trajetória de sete décadas, a marca Christian Dior é parte essencial do campo da moda e ajuda a construir a retórica deste sistema, na forma como Barthes (1983) define. Mas, no que concerne a determinados fenômenos e dimensões, ela adquire uma retórica própria ou, ao menos, é o que intenciona a partir de algumas ações. É a um destes casos que este ensaio se dedica, a problematização da questão sucessória. O objeto é um documentário intitulado Dior e Eu (2015), sobre a primeira coleção de Raf Simons como diretor criativo da Dior. Por meio de uma leitura semiótica, o estudo visa perceber indícios da construção desta retórica da marca como forma de sustentar a sucessão de criadores, em meio ao contexto histórico-social da Dior e da moda.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2018-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/77410.26563/dobras.v11i24.774dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 11 n. 24 (2018); 66-792358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/774/506Copyright (c) 2020 Lívia Stroschoen Pinentinfo:eu-repo/semantics/openAccessPinent, Lívia Stroschoen2020-04-24T18:33:51Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/774Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:36.437985Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
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