Miss Universe: Representations of El Dorado and the Colombian National Costume
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/709 |
Resumo: | The culture of different countries has been represented by the contestants of Miss Universe by using the so called national costumes. This article explores how certain aspects of Colombian culture have been showcased, specifically by those costumes inspired in pre-Columbian jewelry. The national costumes have revealed a better image of Colombia, different of what have been spread on other media. Although it is noteworthy how culture can be used as an advertising and political tool, this article reflects on the sexualization of culture, as well as on the commodification and commercialization of women’s bodies. The research is based on audiovisual files and press clippings. |
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Miss Universe: Representations of El Dorado and the Colombian National CostumeMiss Universo: Representaciones de El Dorado y el Traje Típico ColombianoMiss Universo: Representações do El Dorado e o Traje Típico ColombianoTypical costumenational costumebeauty pageantidentity.Traje típicotraje nacionalconcurso de bellezaidentidad.Traje típicotraje nacionalconcurso de belezaidentidade.The culture of different countries has been represented by the contestants of Miss Universe by using the so called national costumes. This article explores how certain aspects of Colombian culture have been showcased, specifically by those costumes inspired in pre-Columbian jewelry. The national costumes have revealed a better image of Colombia, different of what have been spread on other media. Although it is noteworthy how culture can be used as an advertising and political tool, this article reflects on the sexualization of culture, as well as on the commodification and commercialization of women’s bodies. The research is based on audiovisual files and press clippings.A través de los conocidos “trajes típicos” se ha representado la cultura de los países en el concurso de Miss Universo. Este artículo analiza cómo a partir de los trajes utilizados por las concursantes de Colombia, específicamente aquellos inspirados en la orfebrería precolombina, se ha hecho una construcción distinta a la difundida por los medios, que busca transmitir una imagen favorable del país. Por una parte este estudio muestra lo positivo de utilizar la transmisión de la cultura como herramienta política y publicitaria y, por otra, hace una reflexión sobre la sexualización de la cultura a través de la exhibición y cosificación del cuerpo de la mujer. La investigación usa como fuentes primarias recursos audiovisuales y recortes de prensa.Por meio dos conhecidos “trajes típicos” tem-se representado a cultura dos países no concurso de Miss Universo. Este artigo analisa como, a partir dos trajes utilizados pelas concorrentes da Colômbia, especificamente aqueles inspirados na ourivesaria pré-colombiana, tem-se feito uma constru- ção distinta daquela difundida pela mídia que procura transmitir uma imagem favorável do país. De uma parte este estudo mostra o lado positivo de utilizar a transmissão da cultura como ferramenta política e publicitária e, de outra, reflete sobre a sexualização da cultura através da exibição e coisificação do corpo da mulher. A pesquisa tem como fontes primárias recursos audiovisuais e recortes de imprensa.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2018-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/70910.26563/dobras.v11i23.709dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 11 n. 23 (2018); 22-402358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/709/483Copyright (c) 2020 André Leonardo Caballero Pizainfo:eu-repo/semantics/openAccessPiza, André Leonardo Caballero2019-06-13T14:33:35Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/709Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:35.214027Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
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