Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista dObra[s] |
Texto Completo: | https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915 |
Resumo: | The article analyzes the stage costumes of the series of performances Mapa/Corpo, held in the 2010s by the transnational collective La Pocha Nostra. It observes how the war on terror, declared by George W. Bush’s government after the attack of September 11 affected the work of the collective, transforming its praxis and the creation of its costumes. The study addresses both the scene paths created from the use of costumes from different spheres (religious, social, etc.) and the costumes in which the body itself is the main element. To do so, it relies on unpublished accounts of members of the collective, as well as the studies of Laurietz Seda, Fausto Viana, Mirceas Eliade, and Alejandro Jodorowsky. |
id |
ABEPEM-2_a1041149ac6df30e95ed09de8faa9867 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/915 |
network_acronym_str |
ABEPEM-2 |
network_name_str |
Revista dObra[s] |
repository_id_str |
|
spelling |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/CorpoPerformance e ritual nos trajes de cena da série Mapa/Corpo do La Pocha NostraLa Pocha Nostra. Costume. War on terror.La Pocha Nostra. Traje de cena. Guerra ao terror.The article analyzes the stage costumes of the series of performances Mapa/Corpo, held in the 2010s by the transnational collective La Pocha Nostra. It observes how the war on terror, declared by George W. Bush’s government after the attack of September 11 affected the work of the collective, transforming its praxis and the creation of its costumes. The study addresses both the scene paths created from the use of costumes from different spheres (religious, social, etc.) and the costumes in which the body itself is the main element. To do so, it relies on unpublished accounts of members of the collective, as well as the studies of Laurietz Seda, Fausto Viana, Mirceas Eliade, and Alejandro Jodorowsky.O artigo analisa os trajes de cena (figurino) da série de performances Mapa/Corpo, realizadas pelo coletivo transnacional La Pocha Nostra na década de 2000. Observa como a guerra ao terror, declarada pelo governo de George W. Bush após o atentado de 11 de setembro de 2001, afetou o trabalho do coletivo, acarretando transformações em suas práxis e nas criações de seus trajes de cena. O estudo aborda tanto trajes de cena criados a partir da utilização de trajes de diferentes esferas (religiosos, sociais, militares etc.), quanto trajes em que o corpo em si é o elemento principal. Para tanto, apoia-se em relatos inéditos de integrantes do coletivo e em estudos de Laurietz Seda, Fausto Viana, Mirceas Eliade e Alejandro Jodorowsky.Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem2019-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/91510.26563/dobras.v12i26.915dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 12 n. 26 (2019); 84-1082358-00031982-0313reponame:Revista dObra[s]instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)instacron:ABEPEMporhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915/559Copyright (c) 2020 Sandra Regina Facioli Pestanainfo:eu-repo/semantics/openAccessPestana, Sandra Regina Facioli2020-04-24T18:30:39Zoai:ojs.dobras.emnuvens.com.br:article/915Revistahttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/indexONGhttps://dobras.emnuvens.com.br/dobras/oaidobras.abepem@gmail.com2358-00031982-0313opendoar:2023-01-12T16:05:38.978892Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo Performance e ritual nos trajes de cena da série Mapa/Corpo do La Pocha Nostra |
title |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
spellingShingle |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo Pestana, Sandra Regina Facioli La Pocha Nostra. Costume. War on terror. La Pocha Nostra. Traje de cena. Guerra ao terror. |
title_short |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
title_full |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
title_fullStr |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
title_full_unstemmed |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
title_sort |
Performance and ritual in the costumes of La Pocha Nostra’s Mapa/Corpo |
author |
Pestana, Sandra Regina Facioli |
author_facet |
Pestana, Sandra Regina Facioli |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pestana, Sandra Regina Facioli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
La Pocha Nostra. Costume. War on terror. La Pocha Nostra. Traje de cena. Guerra ao terror. |
topic |
La Pocha Nostra. Costume. War on terror. La Pocha Nostra. Traje de cena. Guerra ao terror. |
description |
The article analyzes the stage costumes of the series of performances Mapa/Corpo, held in the 2010s by the transnational collective La Pocha Nostra. It observes how the war on terror, declared by George W. Bush’s government after the attack of September 11 affected the work of the collective, transforming its praxis and the creation of its costumes. The study addresses both the scene paths created from the use of costumes from different spheres (religious, social, etc.) and the costumes in which the body itself is the main element. To do so, it relies on unpublished accounts of members of the collective, as well as the studies of Laurietz Seda, Fausto Viana, Mirceas Eliade, and Alejandro Jodorowsky. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915 10.26563/dobras.v12i26.915 |
url |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915 |
identifier_str_mv |
10.26563/dobras.v12i26.915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/915/559 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sandra Regina Facioli Pestana info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Sandra Regina Facioli Pestana |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda - Abepem |
dc.source.none.fl_str_mv |
dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda; v. 12 n. 26 (2019); 84-108 2358-0003 1982-0313 reponame:Revista dObra[s] instname:Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) instacron:ABEPEM |
instname_str |
Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
instacron_str |
ABEPEM |
institution |
ABEPEM |
reponame_str |
Revista dObra[s] |
collection |
Revista dObra[s] |
repository.name.fl_str_mv |
Revista dObra[s] - Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (Abepem) |
repository.mail.fl_str_mv |
dobras.abepem@gmail.com |
_version_ |
1797054041416531968 |