A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Luciano Costa
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Arnaud, Leonardo de Miranda, Dutra, Jéssica Bezerril
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700
Resumo: The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed.
id ABEPRO-2_1b87f59cc5ee286d31376aa28eea2d15
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1700
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and applicationUma dinâmica para o ensino da matriz produto-processo: roteiro e aplicaçãoProduct-process matrix. Teaching activities. Active learning.Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa.The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed.A matriz produto-processo é um conhecido modelo conceitual proposto por Hayes e Wheelwright (1979) que é comumente utilizado para a identificação dos tipos de processos produtivos e para a análise do alinhamento desses processos com os produtos de uma empresa. Para fins didáticos, a matriz auxilia os graduandos das séries iniciais do curso de Engenharia de Produção a compreender a lógica dos sistemas de produção, fundamentando conhecimentos que serão essenciais para diversas disciplinas do curso. Considerando o alto grau de abstração dos conceitos subjacentes à matriz produto-processo, este artigo apresenta uma forma de facilitar a aprendizagem dos mesmos por meio da aplicação de uma dinâmica de ensino que utiliza a filosofia de aprendizagem ativa como eixo metodológico. A dinâmica proposta utiliza fichas coloridas de plástico e tubos de PVC como materiais principais, diferenciando-se da proposta original de Penlesky e Treleven (2005). Além de apresentar uma dinâmica extremamente simples, o que encoraja sua aplicação em sala de aula, outra contribuição do presente artigo é a definição de um roteiro completo para a realização da atividade. Este roteiro prevê a montagem de produtos fictícios em cenários de personalização e padronização para a comparação de dois tipos de processos da matriz produto-processo, produção por tarefa (job shop) e produção em massa (linha de montagem). O sucesso na utilização da dinâmica foi comprovado após sua aplicação em duas turmas de um curso de Engenharia de Produção, confirmado por meio das respostas positivas obtidas em um questionário de avaliação.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/170010.14488/1676-1901.v14i3.1700Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1129-1150Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1129-11501676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1200https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1201Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luciano CostaArnaud, Leonardo de MirandaDutra, Jéssica Bezerril2019-11-23T21:35:51Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1700Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2019-11-23T21:35:51Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
Uma dinâmica para o ensino da matriz produto-processo: roteiro e aplicação
title A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
spellingShingle A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
Santos, Luciano Costa
Product-process matrix. Teaching activities. Active learning.
Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa.
title_short A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
title_full A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
title_fullStr A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
title_full_unstemmed A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
title_sort A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
author Santos, Luciano Costa
author_facet Santos, Luciano Costa
Arnaud, Leonardo de Miranda
Dutra, Jéssica Bezerril
author_role author
author2 Arnaud, Leonardo de Miranda
Dutra, Jéssica Bezerril
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Luciano Costa
Arnaud, Leonardo de Miranda
Dutra, Jéssica Bezerril
dc.subject.por.fl_str_mv Product-process matrix. Teaching activities. Active learning.
Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa.
topic Product-process matrix. Teaching activities. Active learning.
Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa.
description The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700
10.14488/1676-1901.v14i3.1700
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v14i3.1700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1200
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1201
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1129-1150
Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1129-1150
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536949357641728