A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700 |
Resumo: | The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed. |
id |
ABEPRO-2_1b87f59cc5ee286d31376aa28eea2d15 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1700 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and applicationUma dinâmica para o ensino da matriz produto-processo: roteiro e aplicaçãoProduct-process matrix. Teaching activities. Active learning.Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa.The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed.A matriz produto-processo é um conhecido modelo conceitual proposto por Hayes e Wheelwright (1979) que é comumente utilizado para a identificação dos tipos de processos produtivos e para a análise do alinhamento desses processos com os produtos de uma empresa. Para fins didáticos, a matriz auxilia os graduandos das séries iniciais do curso de Engenharia de Produção a compreender a lógica dos sistemas de produção, fundamentando conhecimentos que serão essenciais para diversas disciplinas do curso. Considerando o alto grau de abstração dos conceitos subjacentes à matriz produto-processo, este artigo apresenta uma forma de facilitar a aprendizagem dos mesmos por meio da aplicação de uma dinâmica de ensino que utiliza a filosofia de aprendizagem ativa como eixo metodológico. A dinâmica proposta utiliza fichas coloridas de plástico e tubos de PVC como materiais principais, diferenciando-se da proposta original de Penlesky e Treleven (2005). Além de apresentar uma dinâmica extremamente simples, o que encoraja sua aplicação em sala de aula, outra contribuição do presente artigo é a definição de um roteiro completo para a realização da atividade. Este roteiro prevê a montagem de produtos fictícios em cenários de personalização e padronização para a comparação de dois tipos de processos da matriz produto-processo, produção por tarefa (job shop) e produção em massa (linha de montagem). O sucesso na utilização da dinâmica foi comprovado após sua aplicação em duas turmas de um curso de Engenharia de Produção, confirmado por meio das respostas positivas obtidas em um questionário de avaliação.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/170010.14488/1676-1901.v14i3.1700Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1129-1150Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1129-11501676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1200https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1201Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Luciano CostaArnaud, Leonardo de MirandaDutra, Jéssica Bezerril2019-11-23T21:35:51Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1700Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2019-11-23T21:35:51Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application Uma dinâmica para o ensino da matriz produto-processo: roteiro e aplicação |
title |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
spellingShingle |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application Santos, Luciano Costa Product-process matrix. Teaching activities. Active learning. Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa. |
title_short |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
title_full |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
title_fullStr |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
title_full_unstemmed |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
title_sort |
A hands-on activity for teaching product-process matrix: roadmap and application |
author |
Santos, Luciano Costa |
author_facet |
Santos, Luciano Costa Arnaud, Leonardo de Miranda Dutra, Jéssica Bezerril |
author_role |
author |
author2 |
Arnaud, Leonardo de Miranda Dutra, Jéssica Bezerril |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Luciano Costa Arnaud, Leonardo de Miranda Dutra, Jéssica Bezerril |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Product-process matrix. Teaching activities. Active learning. Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa. |
topic |
Product-process matrix. Teaching activities. Active learning. Matriz produto-processo. Dinâmicas de ensino. Aprendizagem ativa. |
description |
The product-process matrix is a well-known framework proposed by Hayes and Wheelwright (1979) that is commonly used to identify processes types and to analyze the alignment of these processes with the products of a company. For didactic purposes, the matrix helps undergraduates beginners from Production Engineering to understand the logic of production systems, providing knowledge that will be essential for various course subjects. Considering the high level of abstraction of the concepts underlying the product-process matrix, this paper presents a way to facilitate the learning of them through the application of a hands-on activity which relies on the active learning philosophy. The proposed dynamic uses colored plastic sheets and PVC pipes as main materials, differing from the original proposal of Penlesky and Treleven (2005 ). In addition to presenting an extremely simple exercise, which encourages its application in the classroom, another contribution of this paper is to define a complete roadmap for conducting the activity. This roadmap describes the assembly of fictitious products in customization and standardization scenarios for the comparison of two processes types of product-process matrix, job shop and assembly line. The activity revealed very successful after its application to two groups of Production Engineering undergraduates, confirmed with positive feedback from the students surveyed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700 10.14488/1676-1901.v14i3.1700 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v14i3.1700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1200 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1700/1201 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf video/mp4 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 1129-1150 Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 1129-1150 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536949357641728 |