Evaluation of logistic service level of an automotive parts distribution firm

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Fábio Germano
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Vieira, José Geraldo Vidal, Silva, João Eduardo Azevedo Ramos, Figueiredo, Adelson Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1657
Resumo: The stock management theories have a mathematical and statistical trend, usually failing in exposing the business side of decisions regarding inventory costs and the related service levels. The article tests the theory of defining the service level by building the profit mathematical model, using for such some available historical data. With this theory it is possible to find the optimal service level by deriving the profit curve and equaling the marginal profit to zero. The research is characterized as a case research of an auto parts distribution company. The calculated optimal service level was compared to the data available from the company. The results of such analysis revealed the fact that only the theory of calculating the optimal service level through the profit curve derivation is not sufficient to explain how the company defines which service level is going to be used.
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spelling Evaluation of logistic service level of an automotive parts distribution firmAvaliação do nível de serviço logístico de uma empresa distribuidora de autopeçasService level. Supply chain. Distribution logistics. Stock policies. Demand management.Nível de serviço. Cadeias de suprimentos. Logística de distribuição. Política de estoques. Gestão da demanda.The stock management theories have a mathematical and statistical trend, usually failing in exposing the business side of decisions regarding inventory costs and the related service levels. The article tests the theory of defining the service level by building the profit mathematical model, using for such some available historical data. With this theory it is possible to find the optimal service level by deriving the profit curve and equaling the marginal profit to zero. The research is characterized as a case research of an auto parts distribution company. The calculated optimal service level was compared to the data available from the company. The results of such analysis revealed the fact that only the theory of calculating the optimal service level through the profit curve derivation is not sufficient to explain how the company defines which service level is going to be used.As teorias acerca da gestão de estoques têm um viés eminentemente matemático e estatístico, mas pouca atenção é dada à discussão das necessidades inerentes do ambiente competitivo no qual as empresas estão inseridas, como nível de serviço ótimo e respectivos custos de inventário. O objetivo desta pesquisa é avaliar o nível de serviço logístico de uma empresa distribuidora de autopeças. Por meio de um estudo de caso, foi realizada uma análise de regressão nos dados históricos de inventário e vendas mensais entre 2008 e 2012, o que permitiu encontrar a curva real de lucro em função do nível de serviço. O nível serviço ótimo, encontrado por meio da derivação dessa curva, foi comparado com os níveis de serviço praticados pela empresa. Os resultados dessa análise apontam para o fato de que essa teoria não é suficiente para, sozinha, explicar como a empresa estudada define seu nível de serviço.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-11-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/165710.14488/1676-1901.v14i4.1657Revista Produção Online; Vol. 14 No. 4 (2014); 1348-1377Revista Produção Online; v. 14 n. 4 (2014); 1348-13771676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1657/1219https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1657/1220Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Fábio GermanoVieira, José Geraldo VidalSilva, João Eduardo Azevedo RamosFigueiredo, Adelson Martins2015-11-11T17:25:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1657Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:32Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
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