Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728 |
Resumo: | Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector. The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels. Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT. We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains. Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies. These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product. |
id |
ABEPRO-2_339fd5cb7f8da7ac22db508cf1d944bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/728 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian realityCanais de distribuição do turismo e as tecnologias de informação: um panorama da realidade nacionalTourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review.Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura.Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector. The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels. Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT. We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains. Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies. These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product.A evolução tecnológica tem possibilitado que um mesmo serviço seja entregue por meio de múltiplos canais de atendimento, inclusive no setor do turismo. O presente estudo se propõe a apresentar uma revisão bibliográfica sobre os canais de distribuição em turismo e o impacto das tecnologias de informação. Com base em uma pesquisa exploratória, foram analisados 24 trabalhos científicos, com o intuito de identificar uma estrutura da pesquisa sobre canais de turismo e TI em âmbito nacional. Observou-se que no Brasil, há uma carência de trabalhos sobre canais de distribuição no turismo, com destaque para a gestão destes canais com uma visão de cadeia de suprimentos. Além disso, os trabalhos concentram-se em dois elementos dos canais: meios de hospedagem e agências de viagens. Estes elementos têm usado canais diretos, baseados na TI¸ para apoiar as atividades de atendimento e comercialização do produto turístico.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2011-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/72810.14488/1676-1901.v11i2.728Revista Produção Online; Vol. 11 No. 2 (2011); 476-502Revista Produção Online; v. 11 n. 2 (2011); 476-5021676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/794https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/806Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessZagheni, Elisete Santos da SilvaLuna, Monica Maria Mendes2015-11-11T17:25:56Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/728Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:56Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality Canais de distribuição do turismo e as tecnologias de informação: um panorama da realidade nacional |
title |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
spellingShingle |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality Zagheni, Elisete Santos da Silva Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review. Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura. |
title_short |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
title_full |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
title_fullStr |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
title_full_unstemmed |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
title_sort |
Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality |
author |
Zagheni, Elisete Santos da Silva |
author_facet |
Zagheni, Elisete Santos da Silva Luna, Monica Maria Mendes |
author_role |
author |
author2 |
Luna, Monica Maria Mendes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zagheni, Elisete Santos da Silva Luna, Monica Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review. Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura. |
topic |
Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review. Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura. |
description |
Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector. The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels. Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT. We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains. Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies. These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728 10.14488/1676-1901.v11i2.728 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v11i2.728 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/794 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/806 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 11 No. 2 (2011); 476-502 Revista Produção Online; v. 11 n. 2 (2011); 476-502 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536948209451008 |