Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zagheni, Elisete Santos da Silva
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Luna, Monica Maria Mendes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728
Resumo: Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector.  The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels.  Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT.  We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains.  Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies.  These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product.
id ABEPRO-2_339fd5cb7f8da7ac22db508cf1d944bd
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/728
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian realityCanais de distribuição do turismo e as tecnologias de informação: um panorama da realidade nacionalTourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review.Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura.Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector.  The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels.  Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT.  We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains.  Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies.  These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product.A evolução tecnológica tem possibilitado que um mesmo serviço seja entregue por meio de múltiplos canais de atendimento, inclusive no setor do turismo.  O presente estudo se propõe a apresentar uma revisão bibliográfica sobre os canais de distribuição em turismo e o impacto das tecnologias de informação. Com base em uma pesquisa exploratória, foram analisados 24 trabalhos científicos, com o intuito de identificar uma estrutura da pesquisa sobre canais de turismo e TI em âmbito nacional.  Observou-se que no Brasil, há uma carência de trabalhos sobre canais de distribuição no turismo, com destaque para a gestão destes canais com uma visão de cadeia de suprimentos. Além disso, os trabalhos concentram-se em dois elementos dos canais: meios de hospedagem e agências de viagens. Estes elementos têm usado canais diretos, baseados na TI¸ para apoiar as atividades de atendimento e comercialização do produto turístico.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2011-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/72810.14488/1676-1901.v11i2.728Revista Produção Online; Vol. 11 No. 2 (2011); 476-502Revista Produção Online; v. 11 n. 2 (2011); 476-5021676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/794https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/806Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessZagheni, Elisete Santos da SilvaLuna, Monica Maria Mendes2015-11-11T17:25:56Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/728Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:56Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
Canais de distribuição do turismo e as tecnologias de informação: um panorama da realidade nacional
title Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
spellingShingle Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
Zagheni, Elisete Santos da Silva
Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review.
Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura.
title_short Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
title_full Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
title_fullStr Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
title_full_unstemmed Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
title_sort Tourism and information technologies distribution channels: a panorama of the brazilian reality
author Zagheni, Elisete Santos da Silva
author_facet Zagheni, Elisete Santos da Silva
Luna, Monica Maria Mendes
author_role author
author2 Luna, Monica Maria Mendes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Zagheni, Elisete Santos da Silva
Luna, Monica Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review.
Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura.
topic Tourism. Distribution Channels. Information Technology. Literature Review.
Turismo. Canal de Distribuição. Tecnologia da Informação. Revisão da literatura.
description Technological evolution has made it possible that the same service may be delivered by means of multiple channels, including in the tourism sector.  The present study proposes to present a bibliographic summary of the distribution channels in tourism and the impact of information technologies (IT) in these channels.  Based on exploratory research, 24 scientific papers were analyzed with the intention of identifying a research structure concerning the channels of Brazilian tourism and IT.  We observed that in Brazil, there is a lack of work concerning distribution channels in tourism, highlighting the management of these channels under the view of supply chains.  Beyond this, these papers concentrate on two elements of the channels: means of lodging and hospitality, and travel agencies.  These elements have used direct channels based on IT in order to support service activities and the commercialization of the tourist product.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728
10.14488/1676-1901.v11i2.728
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v11i2.728
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/794
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/728/806
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 11 No. 2 (2011); 476-502
Revista Produção Online; v. 11 n. 2 (2011); 476-502
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536948209451008