Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucas, Ruan Eduardo Carneiro
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: da Silva, Luiz Bueno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547
Resumo: Understanding the thermal relationship between an individual and an environment is important when analyze how the existing conditions provide an efficient performance. Therefore, this paper aims to assess the environmental comfort in two classrooms in different regions, analyzing thermal perception and estimating a comfort zone. The analysis was held at a envirolment in the city of João Pessoa-PB and São Carlos-SP, Brazil. The experiment was conducted in three days, and the air temperature was manipulated 20.24 and 28 ° C. On each day questionnaires were about the temperature conditions, thus enabling a comparative analysis of the perceptions of the two cities. Therefore, it is concluded that the sample of students from the northeast region had a favorable thermal perception at higher temperatures, different sample analyzed in the Southeast, which showed a preference for lower temperatures. This result indicates that the adaptability of students in their respective regions influenced this perception.
id ABEPRO-2_39e580cd02055ea2a78c1a2cc9db3948
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2547
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zonesConforto ambiental em sala de aula: análise da percepção térmica dos estudantes de duas regiões e estimação de zonas de confortoThermal perception. Thermal comfort. Classroom. Comfort zone. Teaching intelligent environments. Thermal sensation.Percepção térmica. Conforto térmico. Ambiente de ensino inteligente. Zona de conforto. Sensação térmica.Understanding the thermal relationship between an individual and an environment is important when analyze how the existing conditions provide an efficient performance. Therefore, this paper aims to assess the environmental comfort in two classrooms in different regions, analyzing thermal perception and estimating a comfort zone. The analysis was held at a envirolment in the city of João Pessoa-PB and São Carlos-SP, Brazil. The experiment was conducted in three days, and the air temperature was manipulated 20.24 and 28 ° C. On each day questionnaires were about the temperature conditions, thus enabling a comparative analysis of the perceptions of the two cities. Therefore, it is concluded that the sample of students from the northeast region had a favorable thermal perception at higher temperatures, different sample analyzed in the Southeast, which showed a preference for lower temperatures. This result indicates that the adaptability of students in their respective regions influenced this perception.Entender a relação térmica que existe entre um indivíduo e um ambiente é importante quando se almeja analisar como as condições existentes influenciam nas atividades. No ambiente escolar não é diferente, e entender o comportamento dos estudantes diante dessas condições torna-se fundamental no âmbito educacional. Sendo assim, esse artigo tem como objetivo avaliar o conforto ambiental em dois ambientes de regiões distintas a partir da percepção térmica dos estudantes, e estimar zonas de conforto. Para tal, foi realizado um experimento em um ambiente de ensino na cidade de João Pessoa-PB e outro em São Carlos-SP. A pesquisa foi realizada em três dias, e a temperatura do ar foi manipulada em 20,24 e 28°C. Em cada dia foram aplicados questionários sobre condições térmicas, visando uma análise comparativa das percepções das amostras das duas cidades. Diante disso, concluiu-se que a amostra de estudantes da região nordeste apresentou uma percepção favorável a temperaturas mais elevadas, diferente da amostra da região sudeste, que apontou uma preferência por temperaturas mais baixas. Por fim, contatou-se que a zona de conforto estimada para a amostra da região nordeste variou entre 22°e 24°C; enquanto que a zona de conforto da região sudeste foi para uma temperatura próxima de 23°C.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2017-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/254710.14488/1676-1901.v17i3.2547Revista Produção Online; Vol. 17 No. 3 (2017); 804-827Revista Produção Online; v. 17 n. 3 (2017); 804-8271676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547/1560https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547/1561Copyright (c) 2017 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessLucas, Ruan Eduardo Carneiroda Silva, Luiz Bueno2017-09-15T12:32:45Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2547Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2017-09-15T12:32:45Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
Conforto ambiental em sala de aula: análise da percepção térmica dos estudantes de duas regiões e estimação de zonas de conforto
title Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
spellingShingle Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
Lucas, Ruan Eduardo Carneiro
Thermal perception. Thermal comfort. Classroom. Comfort zone. Teaching intelligent environments. Thermal sensation.
Percepção térmica. Conforto térmico. Ambiente de ensino inteligente. Zona de conforto. Sensação térmica.
title_short Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
title_full Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
title_fullStr Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
title_full_unstemmed Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
title_sort Environmental comfort in a classroom: analysis of the thermal perception of students in two regions and estimation of comfort zones
author Lucas, Ruan Eduardo Carneiro
author_facet Lucas, Ruan Eduardo Carneiro
da Silva, Luiz Bueno
author_role author
author2 da Silva, Luiz Bueno
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucas, Ruan Eduardo Carneiro
da Silva, Luiz Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Thermal perception. Thermal comfort. Classroom. Comfort zone. Teaching intelligent environments. Thermal sensation.
Percepção térmica. Conforto térmico. Ambiente de ensino inteligente. Zona de conforto. Sensação térmica.
topic Thermal perception. Thermal comfort. Classroom. Comfort zone. Teaching intelligent environments. Thermal sensation.
Percepção térmica. Conforto térmico. Ambiente de ensino inteligente. Zona de conforto. Sensação térmica.
description Understanding the thermal relationship between an individual and an environment is important when analyze how the existing conditions provide an efficient performance. Therefore, this paper aims to assess the environmental comfort in two classrooms in different regions, analyzing thermal perception and estimating a comfort zone. The analysis was held at a envirolment in the city of João Pessoa-PB and São Carlos-SP, Brazil. The experiment was conducted in three days, and the air temperature was manipulated 20.24 and 28 ° C. On each day questionnaires were about the temperature conditions, thus enabling a comparative analysis of the perceptions of the two cities. Therefore, it is concluded that the sample of students from the northeast region had a favorable thermal perception at higher temperatures, different sample analyzed in the Southeast, which showed a preference for lower temperatures. This result indicates that the adaptability of students in their respective regions influenced this perception.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547
10.14488/1676-1901.v17i3.2547
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v17i3.2547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547/1560
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2547/1561
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 17 No. 3 (2017); 804-827
Revista Produção Online; v. 17 n. 3 (2017); 804-827
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536950441869312