Mathematical modeling applied to the road traffic survey planning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira Camara, Marcus Vinicius
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Mattos Ribeiro, Glaydston, Germano Rabelo Quadros, Saul, da Hora, Cel Alexandre, Fernando do Nascimento, Cel Jorge, Alberto Abramides, Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2125
Resumo: The strategic planning of the transportation sector indicates the main guidelines for infrastructure investments to avoid, for example, the increase in costs associated with transports. Therefore, it is relevant to know the annual average daily traffic on roads, cargo transported, origin and destination of the vehicles. These data are obtained through traffic surveys, which include flows and origin and destination. Currently, the National Department of Transport Infrastructure plans a new national traffic survey in 300 points. Historically, the Brazilian Army has supported this activity by Military Organizations (OM). Thus, this paper presents a mathematical model for location-allocation of OM to traffic survey stations, taking into account constraints, which consider operational characteristics (capacity and availability) and spatial locations (covering) of each OM. Moreover, scenarios are proposed to evaluate the model in different combinations of parameters.
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spelling Mathematical modeling applied to the road traffic survey planningModelagem matemática aplicada no planejamento de pesquisa de tráfego rodoviárioFacility Location. Modeling. Transportation. Traffic Survey.Localização de Facilidades. Modelagem. Transportes. Pesquisa de Tráfego.The strategic planning of the transportation sector indicates the main guidelines for infrastructure investments to avoid, for example, the increase in costs associated with transports. Therefore, it is relevant to know the annual average daily traffic on roads, cargo transported, origin and destination of the vehicles. These data are obtained through traffic surveys, which include flows and origin and destination. Currently, the National Department of Transport Infrastructure plans a new national traffic survey in 300 points. Historically, the Brazilian Army has supported this activity by Military Organizations (OM). Thus, this paper presents a mathematical model for location-allocation of OM to traffic survey stations, taking into account constraints, which consider operational characteristics (capacity and availability) and spatial locations (covering) of each OM. Moreover, scenarios are proposed to evaluate the model in different combinations of parameters.O planejamento estratégico do setor de transportes indica as principais diretrizes para investimentos em infraestrutura de maneira a combater, por exemplo, o aumento dos custos associados aos deslocamentos. Com isso, torna-se relevante, minimamente, o conhecimento relativo aos volumes médios diários de tráfego nas rodovias, cargas transportadas, origem e destino de viagens. Estes dados são obtidos por meio de pesquisas de contagem volumétrica e classificatória e de origem e destino. Atualmente, o Departamento Nacional de Infraestrutura de Transportes (DNIT) planeja uma nova pesquisa nacional de tráfego em 300 pontos de pesquisa. Historicamente, o Exército Brasileiro (EB) tem apoiado esta atividade por meio de suas Organizações Militares (OM). Sendo assim, este artigo apresenta um modelo matemático para localização-alocação de OM a postos de pesquisa rodoviária, considerando as características operacionais (capacidade e disponibilidade) e locacionais (abrangência de atendimento) de cada OM. Além disso, foram avaliados cenários simulados que permitem avaliar a aplicação do modelo em diferentes combinações de parâmetros.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2016-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/212510.14488/1676-1901.v16i2.2125Revista Produção Online; Vol. 16 No. 2 (2016); 722-742Revista Produção Online; v. 16 n. 2 (2016); 722-7421676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2125/1406https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2125/1422Copyright (c) 2016 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira Camara, Marcus ViniciusMattos Ribeiro, GlaydstonGermano Rabelo Quadros, Saulda Hora, Cel AlexandreFernando do Nascimento, Cel JorgeAlberto Abramides, Carlos2016-06-15T05:49:13Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2125Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2016-06-15T05:49:13Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
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