Adoption of ecodesign in innovative companies in Brazil: survey and analysis of the main stimulus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiz, João Victor Rojas
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Andrade, João Leonardo, Jugend, Daniel, da Silva, Sérgio Luis, Luiz, Octaviano Rojas, Souza, Fernando Bernardi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2676
Resumo: Although concern about the environmental issues has gained prominence in the field of operations management in recent years, a research gap still exists in companies operating in Brazil. In order to contribute to this area, this research aims to explain and understand the main stimulus for the adoption of ecodesign in Brazil. To this end, a survey was carried out in 79 firms belonging to innovative sectors and involved in new product development activities. Among the main results, it was observed that compliance with legal requirements and new business opportunities stood out as the main stimulus for the adoption of ecodesign. The possibility of using ecodesign as an element of cost reduction was also a stimulus considered relevant by companies. On the other hand, the stimulus “benefit to the environment” was considered the least attractive.
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spelling Adoption of ecodesign in innovative companies in Brazil: survey and analysis of the main stimulusAdoção do ecodesign em empresas inovadoras no Brasil: levantamento e análise dos principais estímulosEnvironmental sustainability. Product development process. Ecodesign. Incentives for adoptionSurvey research.Sustentabilidade ambiental. Processo de desenvolvimento de produtos. Ecodesign. Estímulos para a adoção. Pesquisa tipo survey.Although concern about the environmental issues has gained prominence in the field of operations management in recent years, a research gap still exists in companies operating in Brazil. In order to contribute to this area, this research aims to explain and understand the main stimulus for the adoption of ecodesign in Brazil. To this end, a survey was carried out in 79 firms belonging to innovative sectors and involved in new product development activities. Among the main results, it was observed that compliance with legal requirements and new business opportunities stood out as the main stimulus for the adoption of ecodesign. The possibility of using ecodesign as an element of cost reduction was also a stimulus considered relevant by companies. On the other hand, the stimulus “benefit to the environment” was considered the least attractive.Embora o interesse pela questão ambiental tenha ganhado importância na área de gestão de operações nos últimos anos, observa-se ainda uma lacuna em pesquisas nacionais. Visando contribuir com esta área, a presente pesquisa tem como objetivo levantar e compreender quais são os principais estímulos para a adoção do ecodesign em empresas no país. Foi realizada uma pesquisa de levantamento do tipo survey em 79 firmas pertencentes a setores inovadores e envolvidas em atividades de desenvolvimento de novos produtos. Dentre os principais resultados observou-se que  o atendimento aos requisitos legais e possibilidades de novas oportunidades de negócios se sobressaem como os principais estímulos para a adoção do ecodesign. A utilização do ecodesign como elemento para a redução de custos também é incentivo considerado relevante pelas empresas. Por outro lado, o “benefício ao meio ambiente” é tido como o estímulo menos atrativo. Associação Brasileira de Engenharia de Produção2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/267610.14488/1676-1901.v17i2.2676Revista Produção Online; Vol. 17 No. 2 (2017); 692-710Revista Produção Online; v. 17 n. 2 (2017); 692-7101676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2676/1547https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2676/1548Copyright (c) 2017 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessLuiz, João Victor RojasAndrade, João LeonardoJugend, Danielda Silva, Sérgio LuisLuiz, Octaviano RojasSouza, Fernando Bernardi2017-06-14T13:16:43Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2676Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2017-06-14T13:16:43Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
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