Product portfolio management in industry: status quo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ensslin, Leonardo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ensslin, Sandra Rolim, Souza, Marcel Viana de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1050
Resumo: Increased competition for manufactured products has compelled companies to seek more creative and innovative alternative to get the market, one strategy is the diversification of products. The management of product portfolio thus assumes a new status in business terms as well as academic research. This article aims to build the knowledge arising from the disclosure of scientific articles increased recognition to the topic Portfolio Products Management and boundaries in the perception of a researcher. For this purpose we used the process ProKnow-C, which identified in the literature a set of 14 articles with scientific recognition and content aligned with the vision of the theme of the researcher. For this sample we identified the four journals with greater participation, the most prominent article, the four authors of the six most relevant and most used keywords. It was evident that few authors recognize the context of the physical environment as singular, and no recognizes limits of knowledge of the decision maker. Related to measurement, the majority relies on ordinal scales, and few use the integration process of the evaluated criteria. Almost of all articles relies on diagnostic descriptions, and only one use numerical diagnosis. None of them had a structured process for improvement actions.
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spelling Product portfolio management in industry: status quoGerenciamento de portfólio de produtos na indústria: estado da arteProduct Portfolio. Portfolio Management. Product. Bibliometric Analysis and Systemic Review.Avaliação de desempenhoPortfólio de ProdutosBibliometriaSeleção de referencial teóricoDecisãoIncreased competition for manufactured products has compelled companies to seek more creative and innovative alternative to get the market, one strategy is the diversification of products. The management of product portfolio thus assumes a new status in business terms as well as academic research. This article aims to build the knowledge arising from the disclosure of scientific articles increased recognition to the topic Portfolio Products Management and boundaries in the perception of a researcher. For this purpose we used the process ProKnow-C, which identified in the literature a set of 14 articles with scientific recognition and content aligned with the vision of the theme of the researcher. For this sample we identified the four journals with greater participation, the most prominent article, the four authors of the six most relevant and most used keywords. It was evident that few authors recognize the context of the physical environment as singular, and no recognizes limits of knowledge of the decision maker. Related to measurement, the majority relies on ordinal scales, and few use the integration process of the evaluated criteria. Almost of all articles relies on diagnostic descriptions, and only one use numerical diagnosis. None of them had a structured process for improvement actions.O acirramento da concorrência de produtos manufaturados tem compelido as empresas a buscarem alternativas mais criativas e inovadoras para manter-se no mercado, uma destas é a diversificação dos produtos. O presente trabalho se propõe a construir o conhecimento decorrente da evidenciação e análise dos artigos de maior reconhecimento científico para o tema Gerenciamento de Portfólio de Produtos segundo a percepção e delimitações de um pesquisador. Com tal propósito foi utilizado o processo ProKnow-C, que permitiu identificar na literatura um conjunto de 14 artigos com reconhecimento científico e com conteúdos alinhados com a visão do tema do pesquisador. Para esta amostra identificou-se os 2 periódicos com maior participação, os 4 autores de maior relevância e as 6 palavras-chave mais utilizadas. Evidenciou-se que poucos autores reconhecem o ambiente físico do contexto como único, e nenhum reconhece os limites de conhecimento do decisor. Com relação à mensuração, a maioria se vale de escalas ordinais, e poucos utilização do processo de integração dos critérios avaliados. Quase a totalidade dos artigos se vale de diagnósticos descritivos, e apenas um realiza o diagnóstico numérico. Nenhum dos estudos possuía ainda um processo estruturado para gerar ações de aperfeiçoamento.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2014-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/105010.14488/1676-1901.v14i3.1050Revista Produção Online; Vol. 14 No. 3 (2014); 790-821Revista Produção Online; v. 14 n. 3 (2014); 790-8211676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1050/1173https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1050/1174Copyright (c) 2014 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessEnsslin, LeonardoEnsslin, Sandra RolimSouza, Marcel Viana de2015-11-11T17:25:33Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1050Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2015-11-11T17:25:33Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
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