An assessment of performance indicators of higher education teaching quality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Okoshi, Cleina Yayoe
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener, Pinheiro de Lima, Edson, Kruger, Edelmi Marcelo, Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira, Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo, Vieira da Silva, Wesley, Nogas, Paulo Sergio Macuchen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934
Resumo: Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality.
id ABEPRO-2_88b02635da2f7dad209511089977d501
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1934
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling An assessment of performance indicators of higher education teaching qualityAnálise dos indicadores de desempenho na qualidade do ensino superiorPerformance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique.Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada.Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality.As Instituições de Ensino Superior são cada vez mais exigidas pelas empresas e pela sociedade para formarem profissionais com maiores competências e que sejam capazes de interagir com o ambiente de forma dinâmica e sistêmica. Para isso, IES avaliam os níveis dos seus profissionais de docência. O objetivo do trabalho é identificar quais indicadores de desempenho no ensino superior em cursos de pós-graduação Stricto Sensu podem ser agrupados e a sua influencia na qualidade do curso. Foi utilizada para análise a técnica estatística multivariada (Análise Fatorial). O principal resultado foi que os indicadores são agrupados em seis fatores: “Doutorado”, “Livros”, “Fomento 1”, “Fomento 2”, “Mestrado” e “Publicação artigo”, assim os indicadores de cada fator influencia a melhoria do conjunto, melhorando a qualidade do ensino superior.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2016-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/193410.14488/1676-1901.v16i1.1934Revista Produção Online; Vol. 16 No. 1 (2016); 104-125Revista Produção Online; v. 16 n. 1 (2016); 104-1251676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1371https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1370Copyright (c) 2016 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessOkoshi, Cleina YayoeRibeiro da Silva, Elias Hans DenerPinheiro de Lima, EdsonKruger, Edelmi MarceloSant´Anna, Ângelo Márcio OliveiraGouvêa da Costa, Sergio EduardoVieira da Silva, WesleyNogas, Paulo Sergio Macuchen2016-03-15T12:00:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1934Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2016-03-15T12:00:21Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
Análise dos indicadores de desempenho na qualidade do ensino superior
title An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
spellingShingle An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
Okoshi, Cleina Yayoe
Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique.
Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada.
title_short An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
title_full An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
title_fullStr An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
title_full_unstemmed An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
title_sort An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
author Okoshi, Cleina Yayoe
author_facet Okoshi, Cleina Yayoe
Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener
Pinheiro de Lima, Edson
Kruger, Edelmi Marcelo
Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira
Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo
Vieira da Silva, Wesley
Nogas, Paulo Sergio Macuchen
author_role author
author2 Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener
Pinheiro de Lima, Edson
Kruger, Edelmi Marcelo
Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira
Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo
Vieira da Silva, Wesley
Nogas, Paulo Sergio Macuchen
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Okoshi, Cleina Yayoe
Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener
Pinheiro de Lima, Edson
Kruger, Edelmi Marcelo
Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira
Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo
Vieira da Silva, Wesley
Nogas, Paulo Sergio Macuchen
dc.subject.por.fl_str_mv Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique.
Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada.
topic Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique.
Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada.
description Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934
10.14488/1676-1901.v16i1.1934
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v16i1.1934
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1371
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1370
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Produção Online
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Produção Online
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 16 No. 1 (2016); 104-125
Revista Produção Online; v. 16 n. 1 (2016); 104-125
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536949843132416