An assessment of performance indicators of higher education teaching quality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934 |
Resumo: | Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality. |
id |
ABEPRO-2_88b02635da2f7dad209511089977d501 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1934 |
network_acronym_str |
ABEPRO-2 |
network_name_str |
Revista Produção Online |
repository_id_str |
|
spelling |
An assessment of performance indicators of higher education teaching qualityAnálise dos indicadores de desempenho na qualidade do ensino superiorPerformance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique.Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada.Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality.As Instituições de Ensino Superior são cada vez mais exigidas pelas empresas e pela sociedade para formarem profissionais com maiores competências e que sejam capazes de interagir com o ambiente de forma dinâmica e sistêmica. Para isso, IES avaliam os níveis dos seus profissionais de docência. O objetivo do trabalho é identificar quais indicadores de desempenho no ensino superior em cursos de pós-graduação Stricto Sensu podem ser agrupados e a sua influencia na qualidade do curso. Foi utilizada para análise a técnica estatística multivariada (Análise Fatorial). O principal resultado foi que os indicadores são agrupados em seis fatores: “Doutorado”, “Livros”, “Fomento 1”, “Fomento 2”, “Mestrado” e “Publicação artigo”, assim os indicadores de cada fator influencia a melhoria do conjunto, melhorando a qualidade do ensino superior.Associação Brasileira de Engenharia de Produção2016-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/193410.14488/1676-1901.v16i1.1934Revista Produção Online; Vol. 16 No. 1 (2016); 104-125Revista Produção Online; v. 16 n. 1 (2016); 104-1251676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1371https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1370Copyright (c) 2016 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessOkoshi, Cleina YayoeRibeiro da Silva, Elias Hans DenerPinheiro de Lima, EdsonKruger, Edelmi MarceloSant´Anna, Ângelo Márcio OliveiraGouvêa da Costa, Sergio EduardoVieira da Silva, WesleyNogas, Paulo Sergio Macuchen2016-03-15T12:00:21Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1934Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2016-03-15T12:00:21Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality Análise dos indicadores de desempenho na qualidade do ensino superior |
title |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
spellingShingle |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality Okoshi, Cleina Yayoe Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique. Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada. |
title_short |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
title_full |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
title_fullStr |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
title_full_unstemmed |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
title_sort |
An assessment of performance indicators of higher education teaching quality |
author |
Okoshi, Cleina Yayoe |
author_facet |
Okoshi, Cleina Yayoe Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener Pinheiro de Lima, Edson Kruger, Edelmi Marcelo Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo Vieira da Silva, Wesley Nogas, Paulo Sergio Macuchen |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener Pinheiro de Lima, Edson Kruger, Edelmi Marcelo Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo Vieira da Silva, Wesley Nogas, Paulo Sergio Macuchen |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Okoshi, Cleina Yayoe Ribeiro da Silva, Elias Hans Dener Pinheiro de Lima, Edson Kruger, Edelmi Marcelo Sant´Anna, Ângelo Márcio Oliveira Gouvêa da Costa, Sergio Eduardo Vieira da Silva, Wesley Nogas, Paulo Sergio Macuchen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique. Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada. |
topic |
Performance indicators. Higher Education. Multivariate statistical technique. Indicadores de desempenho. Ensino superior. Técnica estatística multivariada. |
description |
Higher Education Institutions (HEI) are increasingly being demanded by companies and society to educate and prepare professionals with more competences and capable of interacting with the environment in a dynamic and systemic way. As a result, HEI assess the performance level of their faculty members. The aim of this paper is to identify which indicators of performance in higher education in Stricto Sensu post-graduation courses can be grouped and their influence on course quality. Multivariate statistical technique (Factor Analysis) was used for analyzing. The main result was grouping the indicators in six factors: “Doctorate”, “Books”, “Fostering 1”, “Fostering 2”, “Master”, and “Paper publishing”; the indicators in each factor help to improve the group, thereby enhancing higher education quality. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934 10.14488/1676-1901.v16i1.1934 |
url |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934 |
identifier_str_mv |
10.14488/1676-1901.v16i1.1934 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1371 https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/1934/1370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Produção Online info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Produção Online |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Produção Online; Vol. 16 No. 1 (2016); 104-125 Revista Produção Online; v. 16 n. 1 (2016); 104-125 1676-1901 reponame:Revista Produção Online instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) instacron:ABEPRO |
instname_str |
Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
instacron_str |
ABEPRO |
institution |
ABEPRO |
reponame_str |
Revista Produção Online |
collection |
Revista Produção Online |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO) |
repository.mail.fl_str_mv |
||producaoonline@gmail.com |
_version_ |
1761536949843132416 |