Multicriteria decision model to choose the most suitable transportation system: a study of the soybean production flow in Mato Grosso do Sul state
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Produção Online |
Texto Completo: | https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2206 |
Resumo: | Brazil is one of the most important players in the world grain production. The Mato Grosso do Sul state (MS), for instance, holds the third place in corn production and fifth place in soybean production. However, its major challenge is establishing a logistic system for grain transportation. The purpose of this paper is to present a multicriteria decision model to choose the most optimal transportation system for the grains produced in MS. To perform this research, we interviewed 15 transport, commercial, and government specialists involved with state transportation systems. Moreover, we established the multicriteria decision model using the analytic hierarchy process (AHP) to determine the transportation system that presents the best relationship between cost and benefits of physical attributes of transport such as velocity, reliability, capacity, availability, and frequency. Our results showed that road freight is the best option for MS, despite road transportation systems having a higher cost, owing to the benefits created by this kind of system. |
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Multicriteria decision model to choose the most suitable transportation system: a study of the soybean production flow in Mato Grosso do Sul stateModelo de decisão multicritério para escolha do modo de transporte: um estudo do escoamento da produção de grãos de Mato Grosso do SulLogistics. Transportation System. Grains Production. Mato Grosso do SulAnalytic Hierarchy Process.Logística. Modais de Transportes. Produção de Grãos. Mato Grosso do Sul. Análise Hierárquica do Processo.Brazil is one of the most important players in the world grain production. The Mato Grosso do Sul state (MS), for instance, holds the third place in corn production and fifth place in soybean production. However, its major challenge is establishing a logistic system for grain transportation. The purpose of this paper is to present a multicriteria decision model to choose the most optimal transportation system for the grains produced in MS. To perform this research, we interviewed 15 transport, commercial, and government specialists involved with state transportation systems. Moreover, we established the multicriteria decision model using the analytic hierarchy process (AHP) to determine the transportation system that presents the best relationship between cost and benefits of physical attributes of transport such as velocity, reliability, capacity, availability, and frequency. Our results showed that road freight is the best option for MS, despite road transportation systems having a higher cost, owing to the benefits created by this kind of system.O Brasil é um dos maiores produtores de grãos do mundo. O estado de Mato Grosso do Sul (MS), por exemplo, é o terceiro maior produtor de milho e quinto maior produtor de soja do País. Entretanto, entre suas maiores dificuldades está à de estabelecer um processo logístico adequado para o transporte desses grãos. O objetivo deste artigo é apresentar um modelo de decisão multicritério para escolha do modo de transporte mais adequado para os grãos produzidos em Mato Grosso do Sul. Para condução do estudo foram entrevistados oito especialistas em logística do estado de Mato Grosso do Sul e sete representantes de empresas e instituições ligadas ao segmento logístico do agronegócio. Além disso, foi estabelecido um modelo de decisão multicritério utilizando o método da Análise Hierárquica do Processo (AHP), para determinar o modal de transporte que apresenta a melhor relação custo e benefício dos atributos físicos de transporte como: velocidade, confiabilidade, capacidade, disponibilidade e frequência. Os resultados demonstraram que o modal rodoviário apesar de possuir o custo de frete mais alto é a melhor opção para o estado de MS devido aos benefícios criados por esse sistema de transporte. Associação Brasileira de Engenharia de Produção2016-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpeghttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/220610.14488/1676-1901.v16i4.2206Revista Produção Online; Vol. 16 No. 4 (2016); 1214-1236Revista Produção Online; v. 16 n. 4 (2016); 1214-12361676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2206/1470https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/2206/1471Copyright (c) 2016 Revista Produção Onlineinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Danilo Medeiros deMendes dos Reis, João GilbertoVendrametto, OduvaldoLopes, Antônio Carlos Vaz2016-12-15T10:57:59Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2206Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2016-12-15T10:57:59Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false |
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