Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brandão, Maicom Sergio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Godinho-Filho, Moacir, Azzolini Junior, Walther, Battissacco, Bruna Christina, Astorino Marçola, Josadak
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Produção Online
Texto Completo: https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483
Resumo: Product categorization is an ordinary task in every business, but it involves some pitfalls when it is made by people’s judgment only. Inconsistences in product’s attributes can lead to wrong analysis, and wrongbusiness decisions at the end. Thus,the use of machine learning techniques can contribute to improve this process. The present study evaluated the use of different machine learning algorithms and problem-solving strategies in a product categorization activity based on their descriptions taking into accounta company with high speed of creation of new products, and therefore more susceptible to errors when this task is made manuallyandproposeda new process for this activity that integrates technology asa support.A new process was proposed from the best algorithm, converting the process from manual to semiautomatic. Besides the specific benefits to the company, this study also contributes to practice in unveiling the processes of building, validating and choosing machine learning models.
id ABEPRO-2_db9f445cd9c313fedd569e531b2b3f78
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/4483
network_acronym_str ABEPRO-2
network_name_str Revista Produção Online
repository_id_str
spelling Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficientsMelhoria da categorização de produtos a partir do uso de algoritmos de aprendizado de máquina e medidas de similaridadeProduct categorization Machine LearningDecision-TreeNeural NetworkNaive BayesCadastro de produtosAprendizado de máquinaÁrvore de decisãoRedes NeuraisNaive BayesProduct categorization is an ordinary task in every business, but it involves some pitfalls when it is made by people’s judgment only. Inconsistences in product’s attributes can lead to wrong analysis, and wrongbusiness decisions at the end. Thus,the use of machine learning techniques can contribute to improve this process. The present study evaluated the use of different machine learning algorithms and problem-solving strategies in a product categorization activity based on their descriptions taking into accounta company with high speed of creation of new products, and therefore more susceptible to errors when this task is made manuallyandproposeda new process for this activity that integrates technology asa support.A new process was proposed from the best algorithm, converting the process from manual to semiautomatic. Besides the specific benefits to the company, this study also contributes to practice in unveiling the processes of building, validating and choosing machine learning models.O cadastro de produtos é uma atividade primária e essencial de qualquer negócio, mas pode estar cercada por várias armadilhas quando é feitaexclusivamente de forma manual, pois inconsistências nos cadastros podem gerar análises incorretas sobre o negócio, resultando emdecisões equivocadas. Nesse sentido, o uso de técnicas de aprendizado demáquina pode contribuir para melhorar esse processo. O presente estudo avaliou o uso de diferentes algoritmos e estratégias de aprendizado de máquina em uma atividade de categorização de produtos a partir de suas descrições em uma empresa com alta frequênciade criação de novos produtos. Um novo processo foi sugerido a partirda escolha do melhor algoritmo, que apresentou potencial para a redução de erros e revisou o tipo de processo de totalmente manual para semiautomatizado. Além do ganho específico parao caso analisado, o artigo também apresenta o caminho de construção, validação e escolha de modelos de aprendizado, o que contribui para a reprodutibilidade em outros contextos.  Associação Brasileira de Engenharia de Produção2022-03-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfvideo/mp4https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/448310.14488/1676-1901.v21i4.4483Revista Produção Online; Vol. 21 No. 4 (2021); 2093-2124Revista Produção Online; v. 21 n. 4 (2021); 2093-21241676-1901reponame:Revista Produção Onlineinstname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)instacron:ABEPROporhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483/2125https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483/2126Copyright (c) 2022 Revista Produção Onlinehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrandão, Maicom SergioGodinho-Filho, MoacirAzzolini Junior, WaltherBattissacco, Bruna Christina Astorino Marçola, Josadak2022-03-25T20:29:32Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/4483Revistahttp://producaoonline.org.br/rpoPUBhttps://www.producaoonline.org.br/rpo/oai||producaoonline@gmail.com1676-19011676-1901opendoar:2022-03-25T20:29:32Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)false
dc.title.none.fl_str_mv Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
Melhoria da categorização de produtos a partir do uso de algoritmos de aprendizado de máquina e medidas de similaridade
title Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
spellingShingle Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
Brandão, Maicom Sergio
Product categorization
Machine Learning
Decision-Tree
Neural Network
Naive Bayes
Cadastro de produtos
Aprendizado de máquina
Árvore de decisão
Redes Neurais
Naive Bayes
title_short Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
title_full Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
title_fullStr Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
title_full_unstemmed Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
title_sort Improvementin product categorization from machine learning algorithms and similarity coefficients
author Brandão, Maicom Sergio
author_facet Brandão, Maicom Sergio
Godinho-Filho, Moacir
Azzolini Junior, Walther
Battissacco, Bruna Christina
Astorino Marçola, Josadak
author_role author
author2 Godinho-Filho, Moacir
Azzolini Junior, Walther
Battissacco, Bruna Christina
Astorino Marçola, Josadak
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brandão, Maicom Sergio
Godinho-Filho, Moacir
Azzolini Junior, Walther
Battissacco, Bruna Christina
Astorino Marçola, Josadak
dc.subject.por.fl_str_mv Product categorization
Machine Learning
Decision-Tree
Neural Network
Naive Bayes
Cadastro de produtos
Aprendizado de máquina
Árvore de decisão
Redes Neurais
Naive Bayes
topic Product categorization
Machine Learning
Decision-Tree
Neural Network
Naive Bayes
Cadastro de produtos
Aprendizado de máquina
Árvore de decisão
Redes Neurais
Naive Bayes
description Product categorization is an ordinary task in every business, but it involves some pitfalls when it is made by people’s judgment only. Inconsistences in product’s attributes can lead to wrong analysis, and wrongbusiness decisions at the end. Thus,the use of machine learning techniques can contribute to improve this process. The present study evaluated the use of different machine learning algorithms and problem-solving strategies in a product categorization activity based on their descriptions taking into accounta company with high speed of creation of new products, and therefore more susceptible to errors when this task is made manuallyandproposeda new process for this activity that integrates technology asa support.A new process was proposed from the best algorithm, converting the process from manual to semiautomatic. Besides the specific benefits to the company, this study also contributes to practice in unveiling the processes of building, validating and choosing machine learning models.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483
10.14488/1676-1901.v21i4.4483
url https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483
identifier_str_mv 10.14488/1676-1901.v21i4.4483
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483/2125
https://www.producaoonline.org.br/rpo/article/view/4483/2126
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Produção Online
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Produção Online
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
video/mp4
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Engenharia de Produção
dc.source.none.fl_str_mv Revista Produção Online; Vol. 21 No. 4 (2021); 2093-2124
Revista Produção Online; v. 21 n. 4 (2021); 2093-2124
1676-1901
reponame:Revista Produção Online
instname:Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron:ABEPRO
instname_str Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
instacron_str ABEPRO
institution ABEPRO
reponame_str Revista Produção Online
collection Revista Produção Online
repository.name.fl_str_mv Revista Produção Online - Associação Brasileira de Engenharia de Produção (ABEPRO)
repository.mail.fl_str_mv ||producaoonline@gmail.com
_version_ 1761536951923507200