A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Gomes, Greice
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martins de Soares, Henrique, Roberto Váttimo Bruck, Ney
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931
Resumo: ABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of ​​study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation.
id ANGRAD-1_1f96c7799a31fb40421e41ce766ca839
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1931
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no BanheiroABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of ​​study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation.RESUMO: Elaborado com base em uma situação real o presente caso de ensino busca relacionar teoria com prática por meio da confrontação de situações que envolvem nossa vida diária nas mais variadas formas organizacionais às quais fazemos parte. Propondo um método de ensino-aprendizagem participativo, visa aproximar os(as) alunos(as) da realidade da área de estudos em Administração a partir de uma percepção crítica e reflexiva da/sobre a realidade. Para tanto, toma-se como mote o conceito de burocracia que, a partir de uma perspectiva weberiana, pode ser interpretado enquanto forma de controle e dominação. Tomando isso como norte, nossa sugestão é “atuar” sobre a burocracia, justamente, por meio de seu oposto. Isso significa ponderar que, diante da normatividade, do formalismo e da fixidez da burocracia a criatividade, surge aqui como um possível caminho de desvio em direção a construções coletivas e organizacionais mais voltadas a uma perspectiva de autonomia e emancipação dos sujeitos.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/193110.13058/raep.2021.v22n1.1931Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-AprilAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/421https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/428Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruckhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Gomes, GreiceMartins de Soares, Henrique Roberto Váttimo Bruck, Ney2021-06-08T14:35:50Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1931Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2021-06-08T14:35:50Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
title A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
spellingShingle A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
Martins Gomes, Greice
title_short A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
title_full A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
title_fullStr A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
title_full_unstemmed A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
title_sort A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
author Martins Gomes, Greice
author_facet Martins Gomes, Greice
Martins de Soares, Henrique
Roberto Váttimo Bruck, Ney
author_role author
author2 Martins de Soares, Henrique
Roberto Váttimo Bruck, Ney
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Gomes, Greice
Martins de Soares, Henrique
Roberto Váttimo Bruck, Ney
description ABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of ​​study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931
10.13058/raep.2021.v22n1.1931
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931
identifier_str_mv 10.13058/raep.2021.v22n1.1931
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/421
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruck
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruck
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-April
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519597047808