A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931 |
Resumo: | ABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation. |
id |
ANGRAD-1_1f96c7799a31fb40421e41ce766ca839 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1931 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no BanheiroABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation.RESUMO: Elaborado com base em uma situação real o presente caso de ensino busca relacionar teoria com prática por meio da confrontação de situações que envolvem nossa vida diária nas mais variadas formas organizacionais às quais fazemos parte. Propondo um método de ensino-aprendizagem participativo, visa aproximar os(as) alunos(as) da realidade da área de estudos em Administração a partir de uma percepção crítica e reflexiva da/sobre a realidade. Para tanto, toma-se como mote o conceito de burocracia que, a partir de uma perspectiva weberiana, pode ser interpretado enquanto forma de controle e dominação. Tomando isso como norte, nossa sugestão é “atuar” sobre a burocracia, justamente, por meio de seu oposto. Isso significa ponderar que, diante da normatividade, do formalismo e da fixidez da burocracia a criatividade, surge aqui como um possível caminho de desvio em direção a construções coletivas e organizacionais mais voltadas a uma perspectiva de autonomia e emancipação dos sujeitos.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/193110.13058/raep.2021.v22n1.1931Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-AprilAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/421https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/428Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruckhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Gomes, GreiceMartins de Soares, Henrique Roberto Váttimo Bruck, Ney2021-06-08T14:35:50Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/1931Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2021-06-08T14:35:50Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
title |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
spellingShingle |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro Martins Gomes, Greice |
title_short |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
title_full |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
title_fullStr |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
title_full_unstemmed |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
title_sort |
A Vez em que a Burocracia Estava Escondida no Banheiro |
author |
Martins Gomes, Greice |
author_facet |
Martins Gomes, Greice Martins de Soares, Henrique Roberto Váttimo Bruck, Ney |
author_role |
author |
author2 |
Martins de Soares, Henrique Roberto Váttimo Bruck, Ney |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Gomes, Greice Martins de Soares, Henrique Roberto Váttimo Bruck, Ney |
description |
ABSTRACT: Based on a real situation, the present teaching case seeks to relate theory with practice by confronting situations that involve our daily life in the most varied organizational forms to which we belong. Proposing a participatory teaching-learning method, it aims to bring students closer to the reality of the area of study in Administration from a critical and reflective perception of / about reality. Therefore, the concept of bureaucracy is taken as a motto, which, from a Weberian perspective, can be interpreted as a form of control and domination. Taking this as a guideline, our suggestion is to “act” on the bureaucracy, precisely, through its opposite. This means pondering that, in the face of normativity, formalism and the fixation of bureaucracy, creativity appears here as a possible path of deviation towards collective and organizational constructions more focused on a perspective of subjects' autonomy and emancipation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931 10.13058/raep.2021.v22n1.1931 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2021.v22n1.1931 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/421 https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/1931/428 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruck https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Greice Martins Gomes, Henrique Martins de Soares, Ney Roberto Váttimo Bruck https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 1 (2021): January-April Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 1 (2021): Janeiro-Abril 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519597047808 |