CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Edson Coutinho da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385
Resumo: Concept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing.
id ANGRAD-1_23aa74bb6bef58b1bdeca4e86b620541
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/385
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALSMAPAS CONCEITUAIS: PROPOSTAS DE APRENDIZAGEM E AVALIAÇÃOConcept MapsMental MapsAssessment ModelsMapa ConceitualMapas MentaisModelos de AvaliaçãoConcept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing.Os mapas conceituais são ferramentas gráficas para a organização e representação do conhecimento. Os mapas conceituais surgem com a proposta de aprendizagem e não ensinamento, o que rompe com a estrutura conservadora aplicada no ensino no país. O objeto de estudo é o mapa conceitual, e o objetivo é o de apresentar sete modelos de avaliação de mapas conceituais com vistas a disponibilizar mecanismos e/ou constructos de avaliação aos professores. Este ensaio, meramente teórico, tem três seções: (a) aprendizagem significativa e sua contribuição para o mapa conceitual; (b) analogia entre mapa mental e conceitual; e (c) modelos de avaliação de mapas conceituais. O presente ensaio não se propõe a debater e discutir quais dos modelos apresentados é mais ou menos adequados para a avaliação de mapas conceituais, deixando que os leitores do artigo tenham suas próprias avaliações, uma vez que não foi conduzida uma pesquisa empírica para testá-los.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/38510.13058/raep.2015.v16n4.385Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-8152358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385/196Silva, Edson Coutinho dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:32Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/385Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:32Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
MAPAS CONCEITUAIS: PROPOSTAS DE APRENDIZAGEM E AVALIAÇÃO
title CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
spellingShingle CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
Silva, Edson Coutinho da
Concept Maps
Mental Maps
Assessment Models
Mapa Conceitual
Mapas Mentais
Modelos de Avaliação
title_short CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
title_full CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
title_fullStr CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
title_full_unstemmed CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
title_sort CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
author Silva, Edson Coutinho da
author_facet Silva, Edson Coutinho da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Edson Coutinho da
dc.subject.por.fl_str_mv Concept Maps
Mental Maps
Assessment Models
Mapa Conceitual
Mapas Mentais
Modelos de Avaliação
topic Concept Maps
Mental Maps
Assessment Models
Mapa Conceitual
Mapas Mentais
Modelos de Avaliação
description Concept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385
10.13058/raep.2015.v16n4.385
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385
identifier_str_mv 10.13058/raep.2015.v16n4.385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385/196
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518865141760