CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385 |
Resumo: | Concept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing. |
id |
ANGRAD-1_23aa74bb6bef58b1bdeca4e86b620541 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/385 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALSMAPAS CONCEITUAIS: PROPOSTAS DE APRENDIZAGEM E AVALIAÇÃOConcept MapsMental MapsAssessment ModelsMapa ConceitualMapas MentaisModelos de AvaliaçãoConcept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing.Os mapas conceituais são ferramentas gráficas para a organização e representação do conhecimento. Os mapas conceituais surgem com a proposta de aprendizagem e não ensinamento, o que rompe com a estrutura conservadora aplicada no ensino no país. O objeto de estudo é o mapa conceitual, e o objetivo é o de apresentar sete modelos de avaliação de mapas conceituais com vistas a disponibilizar mecanismos e/ou constructos de avaliação aos professores. Este ensaio, meramente teórico, tem três seções: (a) aprendizagem significativa e sua contribuição para o mapa conceitual; (b) analogia entre mapa mental e conceitual; e (c) modelos de avaliação de mapas conceituais. O presente ensaio não se propõe a debater e discutir quais dos modelos apresentados é mais ou menos adequados para a avaliação de mapas conceituais, deixando que os leitores do artigo tenham suas próprias avaliações, uma vez que não foi conduzida uma pesquisa empírica para testá-los.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2015-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/38510.13058/raep.2015.v16n4.385Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-8152358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385/196Silva, Edson Coutinho dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:32Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/385Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:32Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS MAPAS CONCEITUAIS: PROPOSTAS DE APRENDIZAGEM E AVALIAÇÃO |
title |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
spellingShingle |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS Silva, Edson Coutinho da Concept Maps Mental Maps Assessment Models Mapa Conceitual Mapas Mentais Modelos de Avaliação |
title_short |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
title_full |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
title_fullStr |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
title_full_unstemmed |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
title_sort |
CONCEPT MAPS: LEARNING AND EVALUATION PROPOSALS |
author |
Silva, Edson Coutinho da |
author_facet |
Silva, Edson Coutinho da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Edson Coutinho da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concept Maps Mental Maps Assessment Models Mapa Conceitual Mapas Mentais Modelos de Avaliação |
topic |
Concept Maps Mental Maps Assessment Models Mapa Conceitual Mapas Mentais Modelos de Avaliação |
description |
Concept maps are graphical tools for organizing and representing knowledge. They are employed in conjunction with a proposal to learn, rather than teach, which goes against Brazil’s conservative educational structure. The object of this study is the concept map and the objective is to introduce seven concept map assessment models in order to make available evaluation instruments and/or constructs to teachers. This theoretical paper has three sections: (a) meaningful learning and its contribution to concept maps; (b) an analogy between mental and concept maps, and; (c) concept map assessment models. There is no attempt to discuss which of the models are more efficient and appropriate to concept map evaluation as no empirical research of any sort was undertaken for testing. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385 10.13058/raep.2015.v16n4.385 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2015.v16n4.385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/385/196 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 4 (2015): Outubro-Dezembro; 785-815 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518865141760 |