Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzaga, Jaqueline Cristina Romero
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Oliveira, Josiane Silva de, Chagas, Priscilla Borgonhoni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281
Resumo: The aim of this paper is to analyze the social representations of undergraduate Management students at the Maringá State University (UEM) on their experiences regarding optional internships. This begins with an overview of the concept of social representations and how these are constructed based on common sense. Some details on the expansion of higher education in Brazil, and how they have influenced the increase in internships and interns, were identified. Semi-structured interviews were conducted on twelve students and analyzed using content analysis. The main results of this research indicate that internships are represented by the Management students as a faster way to enter the job market, but comes with low pay and sometimes a lack of security. One of the results that stands out is the influence of Brazilian universities’ policies of expansion that resulted in a greater supply of undergraduate courses and, consequently, the number of these respective students in the job market.
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spelling Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State UniversityREPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS ESTUDANTES DE ADMINISTRAÇÃO SOBRE OS ESTÁGIOS NÃO-OBRIGATÓRIOS: UM ESTUDO NA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁsocial representationsoptional internshipjob marketrepresentações sociaisestágio não-obrigatóriomercado de trabalhoThe aim of this paper is to analyze the social representations of undergraduate Management students at the Maringá State University (UEM) on their experiences regarding optional internships. This begins with an overview of the concept of social representations and how these are constructed based on common sense. Some details on the expansion of higher education in Brazil, and how they have influenced the increase in internships and interns, were identified. Semi-structured interviews were conducted on twelve students and analyzed using content analysis. The main results of this research indicate that internships are represented by the Management students as a faster way to enter the job market, but comes with low pay and sometimes a lack of security. One of the results that stands out is the influence of Brazilian universities’ policies of expansion that resulted in a greater supply of undergraduate courses and, consequently, the number of these respective students in the job market.O objetivo deste artigo é analisar as representações sociais dos estudantes universitários do curso de Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM) quanto às suas experiências em relação ao estágio não-obrigatório. Para alcançar este objetivo, inicialmente, discutiu-se o conceito de representações sociais e como elas são construídas com base no senso comum. Foram apontados alguns dados referentes à expansão do ensino superior no país que influenciaram o aumento do número de estágios e estagiários no Brasil. Utilizou-se como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada, realizada com doze acadêmicos, e, posteriormente, analisadas por meio da análise de conteúdo. Os principais resultados da pesquisa apontam que o estágio é representado pelos acadêmicos do curso de Administração como sendo uma forma mais rápida de ingresso ao mercado de trabalho, entretanto com baixa remuneração e, por vezes, precarizado. Destaca-se como um dos resultados do estudo a influência das políticas de expansão das universidades no Brasil que resultou em uma maior oferta dos cursos de bacharelado e, consequentemente, de acadêmicos destes cursos no mercado de trabalho.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/28110.13058/raep.2015.v16n3.281Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-511Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-5112358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281/186Gonzaga, Jaqueline Cristina RomeroOliveira, Josiane Silva deChagas, Priscilla Borgonhoniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:37Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/281Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:37Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
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