Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281 |
Resumo: | The aim of this paper is to analyze the social representations of undergraduate Management students at the Maringá State University (UEM) on their experiences regarding optional internships. This begins with an overview of the concept of social representations and how these are constructed based on common sense. Some details on the expansion of higher education in Brazil, and how they have influenced the increase in internships and interns, were identified. Semi-structured interviews were conducted on twelve students and analyzed using content analysis. The main results of this research indicate that internships are represented by the Management students as a faster way to enter the job market, but comes with low pay and sometimes a lack of security. One of the results that stands out is the influence of Brazilian universities’ policies of expansion that resulted in a greater supply of undergraduate courses and, consequently, the number of these respective students in the job market. |
id |
ANGRAD-1_2e8b9906f669c2eec5805f36221aca8d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/281 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State UniversityREPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS ESTUDANTES DE ADMINISTRAÇÃO SOBRE OS ESTÁGIOS NÃO-OBRIGATÓRIOS: UM ESTUDO NA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁsocial representationsoptional internshipjob marketrepresentações sociaisestágio não-obrigatóriomercado de trabalhoThe aim of this paper is to analyze the social representations of undergraduate Management students at the Maringá State University (UEM) on their experiences regarding optional internships. This begins with an overview of the concept of social representations and how these are constructed based on common sense. Some details on the expansion of higher education in Brazil, and how they have influenced the increase in internships and interns, were identified. Semi-structured interviews were conducted on twelve students and analyzed using content analysis. The main results of this research indicate that internships are represented by the Management students as a faster way to enter the job market, but comes with low pay and sometimes a lack of security. One of the results that stands out is the influence of Brazilian universities’ policies of expansion that resulted in a greater supply of undergraduate courses and, consequently, the number of these respective students in the job market.O objetivo deste artigo é analisar as representações sociais dos estudantes universitários do curso de Administração da Universidade Estadual de Maringá (UEM) quanto às suas experiências em relação ao estágio não-obrigatório. Para alcançar este objetivo, inicialmente, discutiu-se o conceito de representações sociais e como elas são construídas com base no senso comum. Foram apontados alguns dados referentes à expansão do ensino superior no país que influenciaram o aumento do número de estágios e estagiários no Brasil. Utilizou-se como instrumento de coleta de dados a entrevista semiestruturada, realizada com doze acadêmicos, e, posteriormente, analisadas por meio da análise de conteúdo. Os principais resultados da pesquisa apontam que o estágio é representado pelos acadêmicos do curso de Administração como sendo uma forma mais rápida de ingresso ao mercado de trabalho, entretanto com baixa remuneração e, por vezes, precarizado. Destaca-se como um dos resultados do estudo a influência das políticas de expansão das universidades no Brasil que resultou em uma maior oferta dos cursos de bacharelado e, consequentemente, de acadêmicos destes cursos no mercado de trabalho.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2015-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/28110.13058/raep.2015.v16n3.281Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-511Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-5112358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281/186Gonzaga, Jaqueline Cristina RomeroOliveira, Josiane Silva deChagas, Priscilla Borgonhoniinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:37Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/281Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:37Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DOS ESTUDANTES DE ADMINISTRAÇÃO SOBRE OS ESTÁGIOS NÃO-OBRIGATÓRIOS: UM ESTUDO NA UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ |
title |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
spellingShingle |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University Gonzaga, Jaqueline Cristina Romero social representations optional internship job market representações sociais estágio não-obrigatório mercado de trabalho |
title_short |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
title_full |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
title_fullStr |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
title_full_unstemmed |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
title_sort |
Management students’ social representations on optional internships: a study at the Maringá State University |
author |
Gonzaga, Jaqueline Cristina Romero |
author_facet |
Gonzaga, Jaqueline Cristina Romero Oliveira, Josiane Silva de Chagas, Priscilla Borgonhoni |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Josiane Silva de Chagas, Priscilla Borgonhoni |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzaga, Jaqueline Cristina Romero Oliveira, Josiane Silva de Chagas, Priscilla Borgonhoni |
dc.subject.por.fl_str_mv |
social representations optional internship job market representações sociais estágio não-obrigatório mercado de trabalho |
topic |
social representations optional internship job market representações sociais estágio não-obrigatório mercado de trabalho |
description |
The aim of this paper is to analyze the social representations of undergraduate Management students at the Maringá State University (UEM) on their experiences regarding optional internships. This begins with an overview of the concept of social representations and how these are constructed based on common sense. Some details on the expansion of higher education in Brazil, and how they have influenced the increase in internships and interns, were identified. Semi-structured interviews were conducted on twelve students and analyzed using content analysis. The main results of this research indicate that internships are represented by the Management students as a faster way to enter the job market, but comes with low pay and sometimes a lack of security. One of the results that stands out is the influence of Brazilian universities’ policies of expansion that resulted in a greater supply of undergraduate courses and, consequently, the number of these respective students in the job market. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281 10.13058/raep.2015.v16n3.281 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2015.v16n3.281 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/281/186 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 16 No. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-511 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 16 n. 3 (2015): Julho-Setembro; 477-511 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518822150144 |