“Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luiza de Castilho Rossoni, Renata
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barbosa Leite, Diogo, Maria dos Anjos, Silvina, Correia Lima, Manolita, de Vasconcellos, Sílvio Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153
Resumo: This teaching case presents the trajectory of Carpello Indústria e Comércio de Alimentos Ltda., a successful canned food producer in Mato Grosso. After nearly two decades of growth and structuring of its activities, in 2019, the company received a million-dollar proposal to sell the brand to a multinational in the sector, which already operated in Brazil. Besides of being a real situation, the case encourages students to develop reflections on two sets of strategic decisions, portrayed as dilemmas, generally common to successful small and medium-sized companies: sell the business or continue its expansion. Therefore, the Resource-Based View is suggested as a theoretical basis. The application of the case is recommended for undergraduate and graduate courses, specifically in disciplines such as Planning, Business Strategy, Entrepreneurship or any others that aim to develop the relationship between resources, capabilities and strategies.
id ANGRAD-1_48e27e8b22e94425baa250c1dd3bb982
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2153
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello AlimentosThis teaching case presents the trajectory of Carpello Indústria e Comércio de Alimentos Ltda., a successful canned food producer in Mato Grosso. After nearly two decades of growth and structuring of its activities, in 2019, the company received a million-dollar proposal to sell the brand to a multinational in the sector, which already operated in Brazil. Besides of being a real situation, the case encourages students to develop reflections on two sets of strategic decisions, portrayed as dilemmas, generally common to successful small and medium-sized companies: sell the business or continue its expansion. Therefore, the Resource-Based View is suggested as a theoretical basis. The application of the case is recommended for undergraduate and graduate courses, specifically in disciplines such as Planning, Business Strategy, Entrepreneurship or any others that aim to develop the relationship between resources, capabilities and strategies.O presente caso de ensino apresenta da trajetória da Carpello Indústria e Comércio de Alimentos Ltda., uma bem-sucedida produtora de alimentos em conserva do Mato Grosso. Após quase duas décadas de crescimento e estruturação de suas atividades, em 2019, a empresa recebeu uma proposta milionária de venda da marca para uma multinacional do setor, que já operava no Brasil. Além de se tratar de uma situação real, o caso instiga aos estudantes desenvolverem reflexões acerca de dois conjuntos de decisões estratégicas, retratados como dilemas, geralmente comuns as pequena e médias empresas bem-sucedidas: vender o negócio ou continuar sua expansão. Para tanto, sugere-se como base teórica a Visão Baseada em Recursos. A aplicação do caso é recomendada para cursos de graduação e pós-graduação, especificamente em disciplinas como Planejamento, Estratégia Empresarial, Empreendedorismo ou quaisquer outras que objetivem desenvolver a relação entre recursos, capacidades e estratégias.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/215310.13058/raep.2022.v23n1.2153Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153/486https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153/487Copyright (c) 2022 Renata Luiza de Castilho Rossoni, Diogo Barbosa Leite, Silvina Maria dos Anjos, Manolita Correia Lima, Sílvio Luís de Vasconcelloshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLuiza de Castilho Rossoni, Renata Barbosa Leite, DiogoMaria dos Anjos, Silvina Correia Lima, Manolita de Vasconcellos, Sílvio Luís 2022-07-18T13:20:34Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2153Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-07-18T13:20:34Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
title “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
spellingShingle “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
Luiza de Castilho Rossoni, Renata
title_short “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
title_full “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
title_fullStr “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
title_full_unstemmed “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
title_sort “Conservar” ou “Desconservar”? Os Dilemas da Carpello Alimentos
author Luiza de Castilho Rossoni, Renata
author_facet Luiza de Castilho Rossoni, Renata
Barbosa Leite, Diogo
Maria dos Anjos, Silvina
Correia Lima, Manolita
de Vasconcellos, Sílvio Luís
author_role author
author2 Barbosa Leite, Diogo
Maria dos Anjos, Silvina
Correia Lima, Manolita
de Vasconcellos, Sílvio Luís
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luiza de Castilho Rossoni, Renata
Barbosa Leite, Diogo
Maria dos Anjos, Silvina
Correia Lima, Manolita
de Vasconcellos, Sílvio Luís
description This teaching case presents the trajectory of Carpello Indústria e Comércio de Alimentos Ltda., a successful canned food producer in Mato Grosso. After nearly two decades of growth and structuring of its activities, in 2019, the company received a million-dollar proposal to sell the brand to a multinational in the sector, which already operated in Brazil. Besides of being a real situation, the case encourages students to develop reflections on two sets of strategic decisions, portrayed as dilemmas, generally common to successful small and medium-sized companies: sell the business or continue its expansion. Therefore, the Resource-Based View is suggested as a theoretical basis. The application of the case is recommended for undergraduate and graduate courses, specifically in disciplines such as Planning, Business Strategy, Entrepreneurship or any others that aim to develop the relationship between resources, capabilities and strategies.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153
10.13058/raep.2022.v23n1.2153
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153
identifier_str_mv 10.13058/raep.2022.v23n1.2153
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153/486
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2153/487
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519684079616