FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, João Carlos Hipólito Bernardes do
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Macedo, Marcelo Álvaro da Silva, Siqueira, José Ricardo Maia de, Bernardes, Juliana Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/341
Resumo: This study aimed to measure the level of financial literacy of Business Administration course students at a federal Higher Education Institution (HEI). To this end, a survey was conducted on 307 students. The Item Response Theory (IRT) was employed for data analysis and the findings support the conclusion that the students show a low level of financial literacy, as well as the existence of a conservative investment profile among students. This scenario, in line with previous empirical studies conducted in the Brazil, is worrying given the potential negative externalities resulting from poor financial decisions, especially those related to home financing and retirement preparations. This study contributes to the empirical evaluation, within the national context, of the use of IRT in estimating financial literacy, and shows that it is, indeed, an important methodological option in the estimation of this latent trait. Furthermore, this enables financial knowledge to be compared through consistent and reliable means, using studies, populations, realities and separate programs.
id ANGRAD-1_789b2377b3f06d5ada45216227c00e21
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/341
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORYALFABETIZAÇÃO FINANCEIRA: UM ESTUDO POR MEIO DA APLICAÇÃO DA TEORIA DE RESPOSTA AO ITEMfinancial literacylatent skillsItem Response Theoryalfabetização financeirahabilidades latentesTeoria de Resposta ao ItemThis study aimed to measure the level of financial literacy of Business Administration course students at a federal Higher Education Institution (HEI). To this end, a survey was conducted on 307 students. The Item Response Theory (IRT) was employed for data analysis and the findings support the conclusion that the students show a low level of financial literacy, as well as the existence of a conservative investment profile among students. This scenario, in line with previous empirical studies conducted in the Brazil, is worrying given the potential negative externalities resulting from poor financial decisions, especially those related to home financing and retirement preparations. This study contributes to the empirical evaluation, within the national context, of the use of IRT in estimating financial literacy, and shows that it is, indeed, an important methodological option in the estimation of this latent trait. Furthermore, this enables financial knowledge to be compared through consistent and reliable means, using studies, populations, realities and separate programs.O presente estudo teve por objetivo mensurar o nível de alfabetização financeira dos discentes do curso de Administração de empresas de uma Instituição de Ensino Superior (IES) Federal, sendo conduzida, para tal, uma survey com 307 alunos. Para análise dos dados, foi utilizada a Teoria de Resposta ao Item (TRI). A título de resultado, foram obtidos indícios que permitem concluir pelo baixo nível de alfabetização financeira e pela existência de um perfil conservador de investimento por parte dos discentes. Esse cenário, alinhado aos estudos empíricos anteriores realizados no país, mostra-se preocupante dado o potencial de externalidades negativas decorrente de más decisões financeiras, sobretudo, relacionadas ao financiamento da casa própria e à preparação para a aposentadoria. O presente estudo contribui ao testar empiricamente, no contexto nacional, a utilização da TRI à estimação da alfabetização financeira, permitindo concluir que a TRI é uma opção metodológica importante na estimação desse traço latente, que possibilita a comparabilidade dos conhecimentos financeiros através de uma medida consistente e confiável, através de estudos, populações, realidades e programas distintos.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/34110.13058/raep.2016.v17n1.341Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 147-175Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 147-1752358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/341/pdfNascimento, João Carlos Hipólito Bernardes doMacedo, Marcelo Álvaro da SilvaSiqueira, José Ricardo Maia deBernardes, Juliana Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:43:29Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/341Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:43:29Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
ALFABETIZAÇÃO FINANCEIRA: UM ESTUDO POR MEIO DA APLICAÇÃO DA TEORIA DE RESPOSTA AO ITEM
title FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
spellingShingle FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
Nascimento, João Carlos Hipólito Bernardes do
financial literacy
latent skills
Item Response Theory
alfabetização financeira
habilidades latentes
Teoria de Resposta ao Item
title_short FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
title_full FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
title_fullStr FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
title_full_unstemmed FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
title_sort FINANCIAL LITERACY: A STUDY USING THE APPLICATION OF ITEM RESPONSE THEORY
author Nascimento, João Carlos Hipólito Bernardes do
author_facet Nascimento, João Carlos Hipólito Bernardes do
Macedo, Marcelo Álvaro da Silva
Siqueira, José Ricardo Maia de
Bernardes, Juliana Reis
author_role author
author2 Macedo, Marcelo Álvaro da Silva
Siqueira, José Ricardo Maia de
Bernardes, Juliana Reis
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, João Carlos Hipólito Bernardes do
Macedo, Marcelo Álvaro da Silva
Siqueira, José Ricardo Maia de
Bernardes, Juliana Reis
dc.subject.por.fl_str_mv financial literacy
latent skills
Item Response Theory
alfabetização financeira
habilidades latentes
Teoria de Resposta ao Item
topic financial literacy
latent skills
Item Response Theory
alfabetização financeira
habilidades latentes
Teoria de Resposta ao Item
description This study aimed to measure the level of financial literacy of Business Administration course students at a federal Higher Education Institution (HEI). To this end, a survey was conducted on 307 students. The Item Response Theory (IRT) was employed for data analysis and the findings support the conclusion that the students show a low level of financial literacy, as well as the existence of a conservative investment profile among students. This scenario, in line with previous empirical studies conducted in the Brazil, is worrying given the potential negative externalities resulting from poor financial decisions, especially those related to home financing and retirement preparations. This study contributes to the empirical evaluation, within the national context, of the use of IRT in estimating financial literacy, and shows that it is, indeed, an important methodological option in the estimation of this latent trait. Furthermore, this enables financial knowledge to be compared through consistent and reliable means, using studies, populations, realities and separate programs.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/341
10.13058/raep.2016.v17n1.341
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/341
identifier_str_mv 10.13058/raep.2016.v17n1.341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/341/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 17 No. 1 (2016): Janeiro-Abril; 147-175
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 17 n. 1 (2016): Janeiro-Abril; 147-175
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518842073088