ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Borges, Jacquelaine Florindo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127
Resumo: In a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role.
id ANGRAD-1_81519a26728387c82c060b60138a024a
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/127
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNINGIMAGINAÇÃO ADMINISTRATIVA: A CIDADE COMO ESPAÇO E FONTE DA APRENDIZAGEMsociological imaginationmanagementcritical pedagogymaginação sociológicagestãopedagogia críticaIn a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role.Em estudo clássico, em 1954, Mills (1975) chamou de imaginação sociológica uma qualidade de espírito imprescindível para que os indivíduos pudessem, a despeito da agitação de sua experiência diária, superar a falsa consciência de suas posições sociais. Nós nos inspiramosno conceito de Mills, nos estudos da pedagogia crítica e nos Critical Management Studies para propor o conceito imaginação administrativa: uma habilidade requerida dos administradores que lhes permite conhecer, sentir, refletir, aprender e ter esperança sobre a sua condição histórica, sua posição social, suas perturbações pessoais e sua participação cidadã nasquestões públicas da estrutura social. Neste artigo, descrevem-se a utilização e os resultados de uma prática pedagógica sustentada nesse conceito. Para a condução dessa atividade pedagógica, os estudantes de uma turma do curso de graduação em Administração são estimulados e orientados a utilizar a arte fotográfica, a pesquisa de campo e o arcabouçoconceitual da área de formação para analisar situações reais da cidade em que vivem. Os resultados deste estudo mostram que essa atividade promoveu a imaginação administrativa dos estudantes ao estimular a reflexão sobre o compromisso do gestor com a sociedade e seu papel social.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/12710.13058/raep.2010.v11n4.127Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-5262358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127/68Medeiros, Cintia Rodrigues de OliveiraBorges, Jacquelaine Florindoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:51Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/127Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:51Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
IMAGINAÇÃO ADMINISTRATIVA: A CIDADE COMO ESPAÇO E FONTE DA APRENDIZAGEM
title ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
spellingShingle ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira
sociological imagination
management
critical pedagogy
maginação sociológica
gestão
pedagogia crítica
title_short ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
title_full ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
title_fullStr ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
title_full_unstemmed ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
title_sort ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
author Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira
author_facet Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira
Borges, Jacquelaine Florindo
author_role author
author2 Borges, Jacquelaine Florindo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira
Borges, Jacquelaine Florindo
dc.subject.por.fl_str_mv sociological imagination
management
critical pedagogy
maginação sociológica
gestão
pedagogia crítica
topic sociological imagination
management
critical pedagogy
maginação sociológica
gestão
pedagogia crítica
description In a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127
10.13058/raep.2010.v11n4.127
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127
identifier_str_mv 10.13058/raep.2010.v11n4.127
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127/68
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518351339520