ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127 |
Resumo: | In a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role. |
id |
ANGRAD-1_81519a26728387c82c060b60138a024a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/127 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNINGIMAGINAÇÃO ADMINISTRATIVA: A CIDADE COMO ESPAÇO E FONTE DA APRENDIZAGEMsociological imaginationmanagementcritical pedagogymaginação sociológicagestãopedagogia críticaIn a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role.Em estudo clássico, em 1954, Mills (1975) chamou de imaginação sociológica uma qualidade de espírito imprescindível para que os indivíduos pudessem, a despeito da agitação de sua experiência diária, superar a falsa consciência de suas posições sociais. Nós nos inspiramosno conceito de Mills, nos estudos da pedagogia crítica e nos Critical Management Studies para propor o conceito imaginação administrativa: uma habilidade requerida dos administradores que lhes permite conhecer, sentir, refletir, aprender e ter esperança sobre a sua condição histórica, sua posição social, suas perturbações pessoais e sua participação cidadã nasquestões públicas da estrutura social. Neste artigo, descrevem-se a utilização e os resultados de uma prática pedagógica sustentada nesse conceito. Para a condução dessa atividade pedagógica, os estudantes de uma turma do curso de graduação em Administração são estimulados e orientados a utilizar a arte fotográfica, a pesquisa de campo e o arcabouçoconceitual da área de formação para analisar situações reais da cidade em que vivem. Os resultados deste estudo mostram que essa atividade promoveu a imaginação administrativa dos estudantes ao estimular a reflexão sobre o compromisso do gestor com a sociedade e seu papel social.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/12710.13058/raep.2010.v11n4.127Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-5262358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127/68Medeiros, Cintia Rodrigues de OliveiraBorges, Jacquelaine Florindoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:51Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/127Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:51Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING IMAGINAÇÃO ADMINISTRATIVA: A CIDADE COMO ESPAÇO E FONTE DA APRENDIZAGEM |
title |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
spellingShingle |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira sociological imagination management critical pedagogy maginação sociológica gestão pedagogia crítica |
title_short |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
title_full |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
title_fullStr |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
title_full_unstemmed |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
title_sort |
ADMINISTRATIVE IMAGINATION: THE CITY AS A SPACE AND A SOURCE OF LEARNING |
author |
Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira |
author_facet |
Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira Borges, Jacquelaine Florindo |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Jacquelaine Florindo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Cintia Rodrigues de Oliveira Borges, Jacquelaine Florindo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
sociological imagination management critical pedagogy maginação sociológica gestão pedagogia crítica |
topic |
sociological imagination management critical pedagogy maginação sociológica gestão pedagogia crítica |
description |
In a classic 1954 study, Mills (1975) called sociological imagination a quality of spirit essential in allowing individuals to overcome the false consciousness of their social positions despite their hectic daily lives. Inspired by Mills’ concept in of critical pedagogy studies and CriticalManagement Studies, we propose the concept of administrative imagination: a skill required by directors that enables them to know, feel, think, learn and harbor hope for their historical conditions, social position, personal troubles and their civic participation in public socialstructure issues. This article describes the use and results of a pedagogical practice based around this concept. In order to conduct this educational activity, a class of Business Administration graduate students are encouraged and guided to use photographic art, field research and the educational conceptual framework to analyze real situations from thecity in which they live. The results of this study show that this activity promoted administrative imagination by encouraging thought regarding the manager's commitment to society and his social role. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127 10.13058/raep.2010.v11n4.127 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2010.v11n4.127 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/127/68 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526 Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 493-526 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212518351339520 |