Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143 |
Resumo: | The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes. |
id |
ANGRAD-1_8b093edca5cb30bca1c76a3398d7fd4a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2143 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes.A aplicação de casos para ensino desponta como um método promissor, capaz de encurtar distâncias entre a sala de aula e a realidade organizacional. No contexto brasileiro, a utilização do método do caso ainda é recente e enfrenta barreiras que impedem sua disseminação. A despeito do crescimento do número de casos de ensino publicados nacionalmente, ainda existe uma lacuna entre a publicação e a aplicação, de fato, do caso em sala de aula. Entre recomendações para aprofundar o conhecimento sobre a aplicação de casos para ensino, está o chamado por realizar pesquisas que articulem a voz de dois atores: o professor e o gestor das Instituições de Ensino Superior. Nesse sentido, o presente estudo investiga a perspectiva do docente sobre a aplicação de casos para ensino, e questiona: Qual a impacto da Inovatividade Individual do professor nos Resultados de Aprendizagem, considerando o contexto de aplicação de casos para ensino em Administração? Para isso, utilizaram-se um levantamento junto a 100 professores de diversas regiões do país. Os dados foram tratados por meio de modelagem de equações estruturais e os resultados indicam que, na perspectiva do professor, a inovatividade individual deste, no contexto de aplicação de casos para ensino, influencia positivamente os resultados de aprendizagem dos alunos.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/214310.13058/raep.2021.v22n3.2143Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de EnsinoAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/452https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/464Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, DafneSouza, Elnivan2022-06-30T14:03:46Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2143Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-06-30T14:03:46Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
title |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
spellingShingle |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? Morais, Dafne |
title_short |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
title_full |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
title_fullStr |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
title_full_unstemmed |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
title_sort |
Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem? |
author |
Morais, Dafne |
author_facet |
Morais, Dafne Souza, Elnivan |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Elnivan |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, Dafne Souza, Elnivan |
description |
The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143 10.13058/raep.2021.v22n3.2143 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2021.v22n3.2143 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/452 https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519677788160 |