Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Dafne
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Elnivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143
Resumo: The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes.
id ANGRAD-1_8b093edca5cb30bca1c76a3398d7fd4a
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2143
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes.A aplicação de casos para ensino desponta como um método promissor, capaz de encurtar distâncias entre a sala de aula e a realidade organizacional. No contexto brasileiro, a utilização do método do caso ainda é recente e enfrenta barreiras que impedem sua disseminação. A despeito do crescimento do número de casos de ensino publicados nacionalmente, ainda existe uma lacuna entre a publicação e a aplicação, de fato, do caso em sala de aula. Entre recomendações para aprofundar o conhecimento sobre a aplicação de casos para ensino, está o chamado por realizar pesquisas que articulem a voz de dois atores: o professor e o gestor das Instituições de Ensino Superior. Nesse sentido, o presente estudo investiga a perspectiva do docente sobre a aplicação de casos para ensino, e questiona: Qual a impacto da Inovatividade Individual do professor nos Resultados de Aprendizagem, considerando o contexto de aplicação de casos para ensino em Administração? Para isso, utilizaram-se um levantamento junto a 100 professores de diversas regiões do país. Os dados foram tratados por meio de modelagem de equações estruturais e os resultados indicam que, na perspectiva do professor, a inovatividade individual deste, no contexto de aplicação de casos para ensino, influencia positivamente os resultados de aprendizagem dos alunos.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2021-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/214310.13058/raep.2021.v22n3.2143Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de EnsinoAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/452https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/464Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souzahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, DafneSouza, Elnivan2022-06-30T14:03:46Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2143Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-06-30T14:03:46Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
title Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
spellingShingle Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
Morais, Dafne
title_short Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
title_full Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
title_fullStr Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
title_full_unstemmed Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
title_sort Aplicação de Casos para Ensino em Cursos de Administração: A Inovatividade do Professor influencia nos Resultados de Aprendizagem?
author Morais, Dafne
author_facet Morais, Dafne
Souza, Elnivan
author_role author
author2 Souza, Elnivan
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Dafne
Souza, Elnivan
description The application of teaching cases emerges as a promising method, capable of shortening distances between the classroom and organizational reality. In the Brazilian context, the use of the case method is still recent and faces barriers that impede its dissemination. Despite the growth in the number of teaching cases published nationally, there is still a gap between the publication and the actual application of the case in the classroom. Among recommendations to deepen knowledge about the application of cases for teaching, there is the call to carry out research that articulates the voice of two actors: the teacher and the manager of Higher Education Institutions. In this sense, this study investigates the teacher's perspective on the application of cases for teaching, and asks: What is the impact of Individual Innovativeness (of the teacher) on Learning Outcomes, considering the context of application of cases for teaching in Administration? For this, a survey with 100 teachers from different regions of the country was used. The data were treated using structural equations modeling and the results indicate that, from the teacher's perspective, their individual innovativeness, in the context of applying cases for teaching, positively influences the students' learning outcomes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143
10.13058/raep.2021.v22n3.2143
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143
identifier_str_mv 10.13058/raep.2021.v22n3.2143
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/452
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2143/464
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Dafne Morais, Elnivan Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 22 No. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 22 n. 3 (2021): Edição Especial - Casos de Ensino
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519677788160