COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres Júnior, Noel
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Souza, Guilherme Gonçalves de, Nascimento, Júlia Zandomenico do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
DOI: 10.13058/raep.2012.v13n3.87
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/87
Resumo: Considering the importance of the use of discrete event simulation to analyze and improve existing processes within organizations, this paper discusses the teaching of this technique in undergraduate business administration courses. The paper outlines a teaching strategy where the emphasis lies on understanding and analyzing the process to be simulated in contrast to existing approaches that focus on knowing the routines and particularities of simulation software. The proposed approach is based on the works of Laguna and Marklund (2004) and Hartvigsen (2005). The simulation is carried out using spreadsheets and the SimQuick software package. This strategy consists of four steps. The first step comprises identifying opportunities and defining the scope of work, the second step aims at a detailed description of the process to be analyzed, the third step consists of the process evaluation through computer simulation, and finally, the last step encompasses the redesign proposal. A case modeling conducted by a group of students is presented here as a teaching resource to clarify and demonstrate the proposed teaching strategy.
id ANGRAD-1_954ed3b184059660adc22fccb29124b7
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/87
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
spelling COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREESANÁLISE DE PROCESSOS POR MEIO DA SIMULAÇÃO COMPUTACIONAL: PROPOSTA DE UMA ESTRATÉGIA DE ENSINO NA GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃOteaching simulation in managementprocess analysisdiscrete event simulationensino de simulação em administraçãoanálise de processossimulação de eventos discretosConsidering the importance of the use of discrete event simulation to analyze and improve existing processes within organizations, this paper discusses the teaching of this technique in undergraduate business administration courses. The paper outlines a teaching strategy where the emphasis lies on understanding and analyzing the process to be simulated in contrast to existing approaches that focus on knowing the routines and particularities of simulation software. The proposed approach is based on the works of Laguna and Marklund (2004) and Hartvigsen (2005). The simulation is carried out using spreadsheets and the SimQuick software package. This strategy consists of four steps. The first step comprises identifying opportunities and defining the scope of work, the second step aims at a detailed description of the process to be analyzed, the third step consists of the process evaluation through computer simulation, and finally, the last step encompasses the redesign proposal. A case modeling conducted by a group of students is presented here as a teaching resource to clarify and demonstrate the proposed teaching strategy.Dada a importância do uso da simulação computacional de eventos discretos para a análise e melhoria dos processos existentes nas organizações, este trabalho aborda o ensino desta técnica no curso de graduação em administração. O mesmo demonstra uma estratégia de ensino cuja ênfase recai na compreensão e análise do processo que será simulado em contraste com abordagens existentes, que privilegiam o conhecimento das rotinas e especificidades dos softwares de simulação. A abordagem proposta é baseada nos trabalhos de Laguna e Marklund (2004) e Hartvigsen (2005). A simulação computacional é feita por meio de planilhas eletrônicas, que utilizam o pacote SimQuick. Esta estratégia é composta de quatro etapas. A primeira consiste na identificação de oportunidades e definição do escopo do trabalho, a segunda visa uma descrição detalhada do processo que será analisado, a terceira consiste na avaliação do processo por meio da simulação computacional, e, finalmente, a última etapa consiste na proposta de redesenho. Um caso de modelagem realizado por um grupo de alunos é apresentado como recurso didático para esclarecer e demonstrar a estratégia de ensino proposta.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2012-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/8710.13058/raep.2012.v13n3.87Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 3 (2012): Julho-Setembro; 491-521Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 3 (2012): Julho-Setembro; 491-5212358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/87/49Torres Júnior, NoelSouza, Guilherme Gonçalves deNascimento, Júlia Zandomenico doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:28Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/87Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:28Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
ANÁLISE DE PROCESSOS POR MEIO DA SIMULAÇÃO COMPUTACIONAL: PROPOSTA DE UMA ESTRATÉGIA DE ENSINO NA GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO
title COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
spellingShingle COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
Torres Júnior, Noel
teaching simulation in management
process analysis
discrete event simulation
ensino de simulação em administração
análise de processos
simulação de eventos discretos
Torres Júnior, Noel
teaching simulation in management
process analysis
discrete event simulation
ensino de simulação em administração
análise de processos
simulação de eventos discretos
title_short COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
title_full COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
title_fullStr COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
title_full_unstemmed COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
title_sort COMPUTER SIMULATED PROCESS ANALYSIS: A PROPOSED TEACHING STRATEGY FOR BUSINESS ADMINISTRATION DEGREES
author Torres Júnior, Noel
author_facet Torres Júnior, Noel
Torres Júnior, Noel
Souza, Guilherme Gonçalves de
Nascimento, Júlia Zandomenico do
Souza, Guilherme Gonçalves de
Nascimento, Júlia Zandomenico do
author_role author
author2 Souza, Guilherme Gonçalves de
Nascimento, Júlia Zandomenico do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres Júnior, Noel
Souza, Guilherme Gonçalves de
Nascimento, Júlia Zandomenico do
dc.subject.por.fl_str_mv teaching simulation in management
process analysis
discrete event simulation
ensino de simulação em administração
análise de processos
simulação de eventos discretos
topic teaching simulation in management
process analysis
discrete event simulation
ensino de simulação em administração
análise de processos
simulação de eventos discretos
description Considering the importance of the use of discrete event simulation to analyze and improve existing processes within organizations, this paper discusses the teaching of this technique in undergraduate business administration courses. The paper outlines a teaching strategy where the emphasis lies on understanding and analyzing the process to be simulated in contrast to existing approaches that focus on knowing the routines and particularities of simulation software. The proposed approach is based on the works of Laguna and Marklund (2004) and Hartvigsen (2005). The simulation is carried out using spreadsheets and the SimQuick software package. This strategy consists of four steps. The first step comprises identifying opportunities and defining the scope of work, the second step aims at a detailed description of the process to be analyzed, the third step consists of the process evaluation through computer simulation, and finally, the last step encompasses the redesign proposal. A case modeling conducted by a group of students is presented here as a teaching resource to clarify and demonstrate the proposed teaching strategy.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/87
10.13058/raep.2012.v13n3.87
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/87
identifier_str_mv 10.13058/raep.2012.v13n3.87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/87/49
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 13 No. 3 (2012): Julho-Setembro; 491-521
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 13 n. 3 (2012): Julho-Setembro; 491-521
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1822176258489843712
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.13058/raep.2012.v13n3.87