UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Dellagnelo, Eloise Helena do Livramento, Saliés, Gabriel Portela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/155
Resumo: The role of the university in the modern world and in the current context of society has been discussed by several authors and persons active in this field, mainly in the area of Education. The pressure exerted by state policies in forcing universities towards the market and the internal changes based on the resulting pattern have raised questions that must be addressed. These discussions cover all professional degrees offered by universities; whilst the Management course, historically based on a dominant view of a market-centric social reality, cannot be exempt from this thought process. Within this context, this paper, itself a theoretical essay, aims to reflect on the role of the university in its relationship with society: specifically the formation of the manager. It points out the places where the role is relevant and reflecting on the knowledge available regarding organizations and management, as well as the limits of the prevalent concept of organization in administration. Our findings indicate the reality of a course strongly rooted in a hegemonic vision of the field, focused on the market, yet unable to cater to its needs. Underlying this issue is the literature used for educating managers in Brazil that reinforces the lack of critical perspective, either through the use of manuals or that of so-called pop management literature.
id ANGRAD-1_ba3385d3d83830024b86be6a6f9215f3
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/155
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTIONUNIVERSIDADE, SOCIEDADE E FORMAÇÃO DO ADMINISTRADOR: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIAuniversitiessocietyprofessional educationmanagementuniversidadesociedadeformação profissionalAdministração.The role of the university in the modern world and in the current context of society has been discussed by several authors and persons active in this field, mainly in the area of Education. The pressure exerted by state policies in forcing universities towards the market and the internal changes based on the resulting pattern have raised questions that must be addressed. These discussions cover all professional degrees offered by universities; whilst the Management course, historically based on a dominant view of a market-centric social reality, cannot be exempt from this thought process. Within this context, this paper, itself a theoretical essay, aims to reflect on the role of the university in its relationship with society: specifically the formation of the manager. It points out the places where the role is relevant and reflecting on the knowledge available regarding organizations and management, as well as the limits of the prevalent concept of organization in administration. Our findings indicate the reality of a course strongly rooted in a hegemonic vision of the field, focused on the market, yet unable to cater to its needs. Underlying this issue is the literature used for educating managers in Brazil that reinforces the lack of critical perspective, either through the use of manuals or that of so-called pop management literature.O papel da universidade no mundo moderno e no contexto atual de sociedade vem sendo discutido por diversos autores e sujeitos atuantes neste campo, primordialmente na área da Educação. A pressão das políticas estatais no sentido de uma aproximação da universidade com o mercado e as mudanças internas, tendo como base o padrão oriundo desse mercado, têm levantado questionamentos, que precisam ser discutidos. Estas discussões abrangem as mais diversas formações profissionais proporcionadas pela universidade; e o curso de Administração, historicamente construído com base em uma visão dominante da realidade social centrada no mercado, não pode se eximir deste processo de reflexão. Neste contexto, o objetivo deste artigo, um ensaio teórico, é refletir acerca da função da universidade na sua relação com a sociedade, especificamente acerca da formação do administrador, apontando os espaços onde o trabalho do administrador é pertinente e refletindo sobre o conhecimento disponível e disseminado sobre organizações e gestão, apontando os limites da concepção de organização predominante nos ensinamentos da administração. As conclusões apontam para a realidade de um curso fortemente alicerçado em uma visão hegemônica da área, voltado para o mercado, porém insuficiente para dar conta das necessidades dele. Subjacente a esta questão está a literatura utilizada na formação dos administradores no Brasil, a qual reforça a ausência de perspectiva crítica, quer pelo uso de manuais, quer pelo emprego da chamada literatura pop management.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/15510.13058/raep.2011.v12n4.155Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 4 (2011): Outubro-Dezembro; 671-696Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 4 (2011): Outubro-Dezembro; 671-6962358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/155/117Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro deDellagnelo, Eloise Helena do LivramentoSaliés, Gabriel Portelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:36Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/155Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:36Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
UNIVERSIDADE, SOCIEDADE E FORMAÇÃO DO ADMINISTRADOR: UMA REFLEXÃO NECESSÁRIA
title UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
spellingShingle UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de
universities
society
professional education
management
universidade
sociedade
formação profissional
Administração.
title_short UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
title_full UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
title_fullStr UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
title_full_unstemmed UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
title_sort UNIVERSITIES, SOCIETY AND THE EDUCATING OF MANAGERS: A NECESSARY REFLECTION
author Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de
author_facet Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de
Dellagnelo, Eloise Helena do Livramento
Saliés, Gabriel Portela
author_role author
author2 Dellagnelo, Eloise Helena do Livramento
Saliés, Gabriel Portela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barcellos, Rebeca de Moraes Ribeiro de
Dellagnelo, Eloise Helena do Livramento
Saliés, Gabriel Portela
dc.subject.por.fl_str_mv universities
society
professional education
management
universidade
sociedade
formação profissional
Administração.
topic universities
society
professional education
management
universidade
sociedade
formação profissional
Administração.
description The role of the university in the modern world and in the current context of society has been discussed by several authors and persons active in this field, mainly in the area of Education. The pressure exerted by state policies in forcing universities towards the market and the internal changes based on the resulting pattern have raised questions that must be addressed. These discussions cover all professional degrees offered by universities; whilst the Management course, historically based on a dominant view of a market-centric social reality, cannot be exempt from this thought process. Within this context, this paper, itself a theoretical essay, aims to reflect on the role of the university in its relationship with society: specifically the formation of the manager. It points out the places where the role is relevant and reflecting on the knowledge available regarding organizations and management, as well as the limits of the prevalent concept of organization in administration. Our findings indicate the reality of a course strongly rooted in a hegemonic vision of the field, focused on the market, yet unable to cater to its needs. Underlying this issue is the literature used for educating managers in Brazil that reinforces the lack of critical perspective, either through the use of manuals or that of so-called pop management literature.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/155
10.13058/raep.2011.v12n4.155
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/155
identifier_str_mv 10.13058/raep.2011.v12n4.155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/155/117
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 12 No. 4 (2011): Outubro-Dezembro; 671-696
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 12 n. 4 (2011): Outubro-Dezembro; 671-696
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518700515328