THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Luis Felipe
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/130
Resumo: This article aims to investigate the system used by CAPES (Coordination of Training Higher Education Staff) to assess the individual members of the academic staff engaged in post-graduate programs in Business, Accounting and Tourism and propose measures to improve the assessment process. Induced by the assessment criteria employed byCAPES, post-graduate programs began to overvalue scientific production, attributing little or no value to other activities undertaken by the academic staff. The impact factor, which reflects the quality of journals, has become the indicator of the quality of a teacher's work sinceprofessor assessment is strongly focused on the analysis of scientific output. This article is based on the author's experience a teacherresearcher, coordinator and evaluator of post-graduate programs. Among other proposals, it is suggested that a "P" factor be created in order to measure the impact of the teacher’s activities at the local, national and international levels. This represents an open invitation to members of the scientific community to discuss these issues.
id ANGRAD-1_c2319d47765b32f2ce97bacd1ab0d67a
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/130
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?MODELO CAPES DE AVALIAÇÃO: QUAIS AS CONSEQUÊNCIAS PARA O TRIÊNIO 2010-2012?CAPES assessmentimpact factorprofessor assessmenttriennium 2010-2012.avaliação CAPESfator de impactoavaliação professorestriênio 2010-2012This article aims to investigate the system used by CAPES (Coordination of Training Higher Education Staff) to assess the individual members of the academic staff engaged in post-graduate programs in Business, Accounting and Tourism and propose measures to improve the assessment process. Induced by the assessment criteria employed byCAPES, post-graduate programs began to overvalue scientific production, attributing little or no value to other activities undertaken by the academic staff. The impact factor, which reflects the quality of journals, has become the indicator of the quality of a teacher's work sinceprofessor assessment is strongly focused on the analysis of scientific output. This article is based on the author's experience a teacherresearcher, coordinator and evaluator of post-graduate programs. Among other proposals, it is suggested that a "P" factor be created in order to measure the impact of the teacher’s activities at the local, national and international levels. This represents an open invitation to members of the scientific community to discuss these issues.Este artigo tem por objetivo analisar o sistema de avaliação dos programas de pós-graduação na Área de Administração, Ciências Contábeis e Turismo da CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior) e propor medidas para aprimorar estas avaliações. Induzidos pelos critérios de avaliação da CAPES, os programas de pós-graduação passaram a supervalorizar a produção científica em detrimento das demais atividades desenvolvidas pelos seus professores. O fator de impacto, medida que indica a qualidade dos periódicos, transformou-se no indicador da qualidade do trabalho doprofessor, uma vez que as avaliações individuais dos professores estão fortemente centradas na análise da sua produção científica. Para atingir o objetivo proposto foi realizada uma revisão na literatura sobre avaliação na pós-graduação, que, juntamente com a experiência do autor como professor, pesquisador, gestor de programa de pós-graduação e também membro em 2007 da comissão que avaliou o desempenho dos programas de pós-graduação em Administração subsidiaram a análise aqui apresentada. O artigo apresenta questionamentos e algumas propostas. Questionam-se os atuais critérios de avaliação do desempenho individual dos professores e alerta-se para suas possíveis consequências. Sugere-se que a avaliação considere todas as atividades desenvolvidas pelo professor, construindo o que foi denominado pelo autor de Fator “P”. Este Fator mediria o impacto das atividades do professor no âmbito local, nacional e internacional. Nas considerações finais, é feito um convite paraque os membros da comunidade científica se engajem no debate destas questões.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2010-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/13010.13058/raep.2010.v11n4.130Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 579-600Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 579-6002358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/130/71Nascimento, Luis Felipeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-29T14:44:50Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/130Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2020-10-29T14:44:50Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
MODELO CAPES DE AVALIAÇÃO: QUAIS AS CONSEQUÊNCIAS PARA O TRIÊNIO 2010-2012?
title THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
spellingShingle THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
Nascimento, Luis Felipe
CAPES assessment
impact factor
professor assessment
triennium 2010-2012.
avaliação CAPES
fator de impacto
avaliação professores
triênio 2010-2012
title_short THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
title_full THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
title_fullStr THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
title_full_unstemmed THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
title_sort THE CAPES ASSESSMENT MODEL: WHAT WILL THE CONSEQUENCES BE FOR THE TRIENNIUM 2010-2012?
author Nascimento, Luis Felipe
author_facet Nascimento, Luis Felipe
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Luis Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv CAPES assessment
impact factor
professor assessment
triennium 2010-2012.
avaliação CAPES
fator de impacto
avaliação professores
triênio 2010-2012
topic CAPES assessment
impact factor
professor assessment
triennium 2010-2012.
avaliação CAPES
fator de impacto
avaliação professores
triênio 2010-2012
description This article aims to investigate the system used by CAPES (Coordination of Training Higher Education Staff) to assess the individual members of the academic staff engaged in post-graduate programs in Business, Accounting and Tourism and propose measures to improve the assessment process. Induced by the assessment criteria employed byCAPES, post-graduate programs began to overvalue scientific production, attributing little or no value to other activities undertaken by the academic staff. The impact factor, which reflects the quality of journals, has become the indicator of the quality of a teacher's work sinceprofessor assessment is strongly focused on the analysis of scientific output. This article is based on the author's experience a teacherresearcher, coordinator and evaluator of post-graduate programs. Among other proposals, it is suggested that a "P" factor be created in order to measure the impact of the teacher’s activities at the local, national and international levels. This represents an open invitation to members of the scientific community to discuss these issues.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/130
10.13058/raep.2010.v11n4.130
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/130
identifier_str_mv 10.13058/raep.2010.v11n4.130
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/130/71
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 11 No. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 579-600
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 11 n. 4 (2010): Outubro-Dezembro; 579-600
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212518357630976