Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145 |
Resumo: | The objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector. |
id |
ANGRAD-1_c73cf26023a4295c04c382810fe738d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2145 |
network_acronym_str |
ANGRAD-1 |
network_name_str |
Administração (São Paulo. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor EducacionalThe objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector.O objetivo é mapear as capacidades digitais aplicáveis ao setor da educação. O método utilizado é revisão sistemática de literatura do tipo descritiva com análise bibliométrica. Os dados foram coletados nas bases Web of Science e Scopus, considerando o período de 1973 a 2021. Para sistematizar a base de dados foi empregado o software Vosviewer. A amostra selecionada é de 69 artigos. Os resultados mostram cinco competências digitais aplicáveis ao setor educacional: capacidade de aprimoramento digital; capacidade de desenvolver objeto de aprendizagem; capacidade de acessibilidade digital; capacidade de desenvolver plataformas dominantes e capacidade de digitalização dos processos. O estudo contribui para teoria em dois momentos, primeiro ao indicar os principais estudos sobre capacidades digitais aplicáveis ao setor educacional e segundo o avanço na ciência na elaboração de agenda de futuras pesquisas. Com relação à contribuição gerencial, as capacidades mapeadas podem ser utilizadas por gestores de instituições de ensino e contribuir para o melhor desempenho na transformação dos processos digitais das empresas deste setor.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/214510.13058/raep.2022.v23n1.2145Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/500https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/501Copyright (c) 2022 Rosemeire de Souza Vieira Silva, Matheus Eurico Soares de Noronha, Marina Sampaio, Cristina Doritta Rodrigues, Marcos Amatuccihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Vieira Silva, RosemeireDoritta Rodrigues, Cristina Sampaio, MarinaEurico Soares de Noronha, Matheus Amatucci, Marcos2022-08-31T14:30:31Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2145Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-08-31T14:30:31Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
title |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
spellingShingle |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional de Souza Vieira Silva, Rosemeire |
title_short |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
title_full |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
title_fullStr |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
title_full_unstemmed |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
title_sort |
Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional |
author |
de Souza Vieira Silva, Rosemeire |
author_facet |
de Souza Vieira Silva, Rosemeire Doritta Rodrigues, Cristina Sampaio, Marina Eurico Soares de Noronha, Matheus Amatucci, Marcos |
author_role |
author |
author2 |
Doritta Rodrigues, Cristina Sampaio, Marina Eurico Soares de Noronha, Matheus Amatucci, Marcos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza Vieira Silva, Rosemeire Doritta Rodrigues, Cristina Sampaio, Marina Eurico Soares de Noronha, Matheus Amatucci, Marcos |
description |
The objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145 10.13058/raep.2022.v23n1.2145 |
url |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145 |
identifier_str_mv |
10.13058/raep.2022.v23n1.2145 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/500 https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/501 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP Administração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP 2358-0917 2177-6083 reponame:Administração (São Paulo. Online) instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) instacron:ANGRAD |
instname_str |
Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
instacron_str |
ANGRAD |
institution |
ANGRAD |
reponame_str |
Administração (São Paulo. Online) |
collection |
Administração (São Paulo. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD) |
repository.mail.fl_str_mv |
angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br |
_version_ |
1754212519679885312 |