Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza Vieira Silva, Rosemeire
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Doritta Rodrigues, Cristina, Sampaio, Marina, Eurico Soares de Noronha, Matheus, Amatucci, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Administração (São Paulo. Online)
Texto Completo: https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145
Resumo: The objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector.
id ANGRAD-1_c73cf26023a4295c04c382810fe738d0
oai_identifier_str oai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2145
network_acronym_str ANGRAD-1
network_name_str Administração (São Paulo. Online)
repository_id_str
spelling Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor EducacionalThe objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector.O objetivo é mapear as capacidades digitais aplicáveis ao setor da educação. O método utilizado é revisão sistemática de literatura do tipo descritiva com análise bibliométrica. Os dados foram coletados nas bases Web of Science e Scopus, considerando o período de 1973 a 2021. Para sistematizar a base de dados foi empregado o software Vosviewer. A amostra selecionada é de 69 artigos. Os resultados mostram cinco competências digitais aplicáveis ao setor educacional: capacidade de aprimoramento digital; capacidade de desenvolver objeto de aprendizagem; capacidade de acessibilidade digital; capacidade de desenvolver plataformas dominantes e capacidade de digitalização dos processos. O estudo contribui para teoria em dois momentos, primeiro ao indicar os principais estudos sobre capacidades digitais aplicáveis ao setor educacional e segundo o avanço na ciência na elaboração de agenda de futuras pesquisas. Com relação à contribuição gerencial, as capacidades mapeadas podem ser utilizadas por gestores de instituições de ensino e contribuir para o melhor desempenho na transformação dos processos digitais das empresas deste setor.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/214510.13058/raep.2022.v23n1.2145Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADporenghttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/500https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/501Copyright (c) 2022 Rosemeire de Souza Vieira Silva, Matheus Eurico Soares de Noronha, Marina Sampaio, Cristina Doritta Rodrigues, Marcos Amatuccihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza Vieira Silva, RosemeireDoritta Rodrigues, Cristina Sampaio, MarinaEurico Soares de Noronha, Matheus Amatucci, Marcos2022-08-31T14:30:31Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2145Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-08-31T14:30:31Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false
dc.title.none.fl_str_mv Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
title Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
spellingShingle Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
de Souza Vieira Silva, Rosemeire
title_short Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
title_full Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
title_fullStr Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
title_full_unstemmed Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
title_sort Capacidades Digitais Aplicáveis ao Setor Educacional
author de Souza Vieira Silva, Rosemeire
author_facet de Souza Vieira Silva, Rosemeire
Doritta Rodrigues, Cristina
Sampaio, Marina
Eurico Soares de Noronha, Matheus
Amatucci, Marcos
author_role author
author2 Doritta Rodrigues, Cristina
Sampaio, Marina
Eurico Soares de Noronha, Matheus
Amatucci, Marcos
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza Vieira Silva, Rosemeire
Doritta Rodrigues, Cristina
Sampaio, Marina
Eurico Soares de Noronha, Matheus
Amatucci, Marcos
description The objective is to map the digital capabilities applicable to the education sector. The method used was a descriptive systematic literature review combined to a bibliometric analysis.The data were collected from the Web of Science and Scopus databases, considering the period from 1973 to 2021. The Vosviewer software was used to systematize the database. The selected sample consists of 69 articles. The results show five digital competencies applicable to the education sector: digital enhancement capability; learning object development capability; digital accessibility capability; dominant platform development capability; and process digitization capability. This study brings two contributions to theory. First, indicate the main studies on digital capabilities applicable to the educational and second increase the science in the development of future research agenda. Regarding to the managerial contribution, the mapped capabilities can be used by managers of educational institutions and contribute to better performance in the transformation of digital processes of companies in this sector.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145
10.13058/raep.2022.v23n1.2145
url https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145
identifier_str_mv 10.13058/raep.2022.v23n1.2145
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/500
https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2145/501
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
dc.source.none.fl_str_mv Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP
Administração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 1 (2022): 1ª Edição - RAEP
2358-0917
2177-6083
reponame:Administração (São Paulo. Online)
instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron:ANGRAD
instname_str Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
instacron_str ANGRAD
institution ANGRAD
reponame_str Administração (São Paulo. Online)
collection Administração (São Paulo. Online)
repository.name.fl_str_mv Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)
repository.mail.fl_str_mv angrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br
_version_ 1754212519679885312