Estímulos e Bloqueios no Uso de Metodologias Ativas de Ensino
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração (São Paulo. Online) |
Texto Completo: | https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/2157 |
Resumo: | This study aims to analyze the different stimuli and blocks in the use of active methodologies (AMs) in the Administration teaching. The research is characterized as an exploratory-descriptive study, of quantitative nature, carried out with 126 professors in the Administration area of nine federal institutions of higher education in the south region of Brazil. The results pointed out the professors’ attitude toward the usage of AMs, and the support of the institution (course coordination) as the main stimuli to the use of AMs in the Administration teaching while the professors’ formation stood out as the main block to its utilization. In addition, the professors reported an increase in the professors’ workload in activities of planning, organization and in the development of activities related to AMs, although this factor has not been shown to be significant for the professor to stop using these methodologies in their classes. However, we have to identify ways to ease this effort. We expect that the research helps professors and managers of Educational Institutions in relation to the use of Active Methodologies in Administration teaching, as well in the teaching of a broader form. |
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Estímulos e Bloqueios no Uso de Metodologias Ativas de EnsinoThis study aims to analyze the different stimuli and blocks in the use of active methodologies (AMs) in the Administration teaching. The research is characterized as an exploratory-descriptive study, of quantitative nature, carried out with 126 professors in the Administration area of nine federal institutions of higher education in the south region of Brazil. The results pointed out the professors’ attitude toward the usage of AMs, and the support of the institution (course coordination) as the main stimuli to the use of AMs in the Administration teaching while the professors’ formation stood out as the main block to its utilization. In addition, the professors reported an increase in the professors’ workload in activities of planning, organization and in the development of activities related to AMs, although this factor has not been shown to be significant for the professor to stop using these methodologies in their classes. However, we have to identify ways to ease this effort. We expect that the research helps professors and managers of Educational Institutions in relation to the use of Active Methodologies in Administration teaching, as well in the teaching of a broader form.Este estudo teve por objetivo analisar diferentes estímulos e bloqueios no uso de metodologias ativas (MAs) no ensino de Administração. A pesquisa se caracteriza como um estudo exploratório-descritivo, de natureza quantitativa, realizada com 126 professores da área de Administração de nove instituições federais de ensino superior da região sul do Brasil. Os resultados apontaram a atitude docente quanto ao uso das MAs e o apoio da instituição (coordenação de curso) como os principais estímulos ao uso das MAs no ensino da Administração, enquanto a formação dos docentes destacou-se como o principal bloqueio a sua utilização. Complementarmente, os professores relataram um aumento na carga de trabalho docente em atividades de planejamento, organização e no desenvolvimento de atividades relacionadas às MAs, embora este fator não tenha se mostrado significativo para que o professor deixasse de utilizar essas metodologias em suas aulas, devendo, entretanto, ser identificadas formas de amenizar esse esforço. Espera-se que a pesquisa auxilie professores e gestores de Instituições de Ensino em relação ao uso de Metodologias Ativas no ensino de Administração, assim como no ensino de uma forma mais ampla.Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/215710.13058/raep.2022.v23n3.2157Administração: Ensino e Pesquisa; Vol. 23 No. 3 (2022): 3ª Edição RAEPAdministração: Ensino e Pesquisa; v. 23 n. 3 (2022): 3ª Edição RAEP2358-09172177-6083reponame:Administração (São Paulo. Online)instname:Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)instacron:ANGRADCopyright (c) 2022 Ricardo Diniz dos Santos, Samuel Bonato, Guilherme Lerch Lunardihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz dos Santos, RicardoBonato, SamuelLunardi, Guilherme Lerchpor2022-12-30T08:37:43Zoai:ojs.raep.emnuvens.com.br:article/2157Revistahttp://angrad.org.br/revistaPRIhttps://raep.emnuvens.com.br/raep/oaiangrad@angrad.org.br||raep@angrad.org.br2358-09172177-6083opendoar:2022-12-30T08:37:43Administração (São Paulo. Online) - Associação Nacional dos Cursos de Graduação em Administração (ANGRAD)false |
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